Zwi?zek Cyfrowa Polska wspólnie ze Zwi?zkiem Przedsi?biorców i Pracodawców zwróci? si? do Prezesa Urz?du Ochrony Danych Osobowych oraz Ministra Cyfryzacji o wprowadzenie zmian w prawie, które u?atwi? dzia?alno?? marketingow? firm. Zdaniem organizacji pandemia koronawirusa spowodowa?a, ?e dzia?ania promocyjne zosta?y znacznie utrudnione. – Nowe przepisy powinny zatem u?atwia? komunikacj? marketingow?, a nie stawia? jej kolejne bariery – podkre?laj? wnioskodawcy.
Propozycje, o których rozwa?enie prosi organizacja reprezentuj?ca polsk? bran?? cyfrow? i nowoczesnych technologii, dotyczy zapisów w Prawie Komunikacji Elektronicznej. Obecnie trwaj? prace nad jego nowelizacj? w zwi?zku z przeniesieniem do polskiego prawa regulacji zawartych w Europejskim Kodeksie ??czno?ci Elektronicznej.
„Konieczne jest u?atwienie dzia?alno?ci marketingowej firm w kontek?cie trudnej sytuacji ekonomicznej zwi?zanej z pandemi? koronawirusa. Du?a cz??? dotychczasowych odbiorców pracuje dzi? zdalnie, a wi?c firmy nie maj? podobnych mo?liwo?ci bezpo?redniej prezentacji produktów i us?ug, jakie mieli przed pandemi?” – zauwa?a prezes Cyfrowej Polski Micha? Kanownik.
Wprowadzi? u?atwienia w przesy?aniu informacji marketingowych
W pi?mie do Prezesa UODO Jana Nowaka oraz ministra cyfryzacji Marka Zagórskiego, Cyfrowa Polska oraz ZPP wspólnie postuluj? m.in. aby dozwolone by?o, bez uprzedniej wymaganej zgody adresata, przesy?anie elektronicznej komunikacji marketignowej na ogólne adresy e-mail odbiorców instytucjonalnych i powi?zane z nimi numery telefonów. Taka zgoda nadal wymagana by?aby w przypadku odbiorców indywidualnych.
„Ogólne dane kontaktowe abonenta nie s? zwykle przypisane do jednej oznaczonej osoby. Innymi s?owy, nie ma swojego w?a?ciciela, który móg?by decydowa?, jak? komunikacj? ?yczy sobie otrzymywa?” – podkre?li?y ogranizacje pracodawców.
Cyfrowa Polska i ZPP uwa?aj? równie?, ?e potrzebne s? u?atwienia w prowadzeniu marketingu bezpo?redniego na zasadzie tzw. soft opt-in, tj. umo?liwienie prowadzenia marketingu bezpo?redniego do klientów instytucjonalnych, których elektroniczne dane kontaktowe zosta?y uzyskane przez firm? wcze?niej w kontek?cie sprzeda?y im produktów lub us?ug. To po to, aby przedsi?biorca móg? ponownie zaoferowa? takim klientom w?asn? ofert?.
„Zmiana ta nie ma negatywnego wp?ywu na prywatno?? klientów, bowiem zasadniczo s? oni cz?sto zainteresowani otrzymywaniem informacji o produktach i us?ugach podobnych do tych, które ju? nabyli” – podkre?lono w pi?mie.
Zwi?zek Cyfrowa Polska oraz Zwi?zek Przedsi?biorców i Pracodawców postuluj? tak?e o wprowadzenie u?atwie? w komunikacji marketingowej z odbiorcami instytucjonalnymi poprzez umo?liwienie kierowania jej na dane kontaktowe pracowników instytucji, tak?e w sytuacji, gdy firma nie sprzedawa?a wcze?niej produktów lub us?ug temu odbiorcy. Zmiana ta mia?aby wy??cznie dotyczy? danych, które zosta?y upublicznione przez urz?d, np. na jej stronie internetowej.
Zbyt surowe kary
Organizacje pracodawców prosz? równie? Prezesa UODO o wyra?ne potwierdzenie, ?e dotychczasowe zgody marketingowe, zebrane w zgodzie z obecnym prawem, b?d? w przysz?o?ci stanowi?y wa?n? podstaw? przysz?ych dzia?a? marketingowych. Wnioskodawcy zauwa?aj?, ?e w innym wypadku, prowadzenie normalnej dzia?alno?ci promocyjnej, mo?e by? zak?ócone. W?tpliwo?ci budzi tak?e proponowana kara pieni??na nak?adana przez UKE za dzia?ania marketingowe, bez uzyskania odpowiedniej zgody. Mia?aby ona wynosi? co najmniej 5 mln z?. W ocenie organizacji, jest ona ra??co surowa i nieadekwatna do mo?liwo?ci finansowych wielu przedsi?biorców.