Przedsi?biorcy otwieraj? si? na samochody elektryczne

Klaudia Ciesielska
5 Min
auto elektryczne, elektromobilność, aut elektrycznych, Kongres Nowej Mobilności, ustawy elektromobilności, PSPA

Raport „Floty samochodów kluczem do elektromobilno?ci” to podsumowanie stanu i potencja?u rozwoju rynku samochodów elektrycznych w Polsce. Opracowanie zawiera tak?e wyniki zleconego przez PKO Bank Polski i PKO Leasing badania na temat podej?cia MSP do elektromobilno?ci.

– Nieprzypadkowo w raporcie k?adziemy tak silny nacisk na opinie przedsi?biorców. To oni nap?dzaj? rozwój elektromobilno?ci w Polsce. W 2020 roku odpowiadali za rejestracj? a? 85% nowych samochodów elektrycznych, a jedna pi?ta pytanych przez nas w?a?cicieli firm rozwa?a w??czenie do floty hybryd plug-in (PHEV) lub pojazdów w pe?ni elektrycznych (BEV). I to pomimo oczywistych barier, takich jak niewystarczaj?ca infrastruktura ?adowania czy brak efektywnego wsparcia systemowego. Co wa?ne, przedsi?biorcy deklaruj?c zainteresowanie ekologicznymi flotami wysy?aj? te? jasny sygna? do bran?y leasingowej i CFM. W zdecydowanej wi?kszo?ci chc? bowiem finansowa? pojazdy na pr?d w leasingu, a coraz cz??ciej tak?e w wynajmie d?ugoterminowym. Jako bran?a musimy mie? ?wiadomo??, ?e dopasowan? do potrzeb przedsi?biorców ofert? mo?emy zdynamizowa? rozwój elektromobilno?ci w Polsce – mówi Pawe? Pach, prezes PKO Leasing.

D?uga droga MSP do elektromobilno?ci

Obecnie tylko 2% badanych MSP deklaruje korzystanie z w pe?ni elektrycznych samochodów (5% w firmach ?redniej wielko?ci), w 3% flot je?d?? hybrydy plug-in, a co 10. przedsi?biorca posiada klasyczn? hybryd?. Dominuj? samochody spalinowe, które mo?na znale?? niemal we wszystkich firmach. Te proporcje szybko si? nie zmieni?, ale przedsi?biorcy deklaruj? coraz wi?ksze zainteresowanie elektromobilno?ci?. Zw?aszcza ci, którzy ju? elektrykami je?d?? – 28% posiadaczy hybryd plug-in i 26% samochodów w pe?ni elektrycznych deklaruje zakup kolejnego auta o tym samym nap?dzie w ci?gu najbli?szych 12 miesi?cy. Z kolei 21 i 20% ogó?u przedsi?biorców nie wyklucza w??czenia do firmowej floty odpowiednio aut PHEV i BEV.

Co blokuje MSP przed wyborem samochodu elektrycznego? W?ród barier przedsi?biorcy wymieniaj? m.in. niewystarczaj?c? infrastruktur? ?adowania, wysokie koszty zakupu, krótk? trwa?o?? i d?ugi czas ?adowania baterii, brak dopasowanych do potrzeb programów wsparcia.

Ad imageAd image

– Obawy na pierwszy rzut oka wydaj? si? zrozumia?e, ale warto je skonfrontowa? z do?wiadczeniami firm, które posiadaj? samochody elektryczne w swojej flocie. Wówczas oka?e si?, ?e rzeczywisto?? jest inna od powszechnych wyobra?e?. Najlepiej wida? to na przyk?adzie kosztów eksploatacji. Firmy maj?ce elektryki we flocie w 81% oceniaj? koszty ich utrzymania na ni?sze w porównaniu z autami spalinowymi lub klasyczn? hybryd?. Tymczasem w percepcji pozosta?ych firm te koszty nies?usznie uznawane s? za wy?sze (23% odpowiedzi) lub takie same (44%) – zauwa?a Pawe? Pach.

W?ród najcz??ciej wskazywanych przez MSP zach?t do rozwoju floty elektrycznej znajduj? si?: dofinansowania i dop?aty (ponad 75%), miesi?czne op?aty porównywalne z autami spalinowymi (64%) oraz u?atwienia w ruchu miejskim (60%).

– Pojazdy elektryczne w firmowych flotach mog? przynie?? szereg korzy?ci finansowych, eksploatacyjnych i wizerunkowych. Dzi?ki wdro?eniu dotacji ze ?rodków publicznych, ca?kowity koszt posiadania samochodów elektrycznych mo?e okaza? si? ni?szy ni? aut spalinowych jeszcze przed up?ywem roku od rozpocz?cia eksploatacji. Co wi?cej, dzi?ki licznym przywilejom, takim jak np. prawo do darmowego parkowania, poruszania si? po buspasach, czy te? wjazdu do stref czystego transportu, które ju? wkrótce pojawi? si? w polskich miastach, pojazdy z nap?dem elektrycznym s? w stanie znacznie usprawni? wykonywanie codziennych zada? przez firmow? flot? – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarz?dzaj?cy Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych.

Wynajem d?ugoterminowy nabiera znaczenia w segmencie pojazdów elektrycznych

Zdecydowanie najcz??ciej wskazywan? przez MSP form? finansowania aktualnej i planowanej floty pojazdów jest leasing. Coraz mniej firm chce finansowa? flot? gotówk?. W segmencie samochodów elektrycznych ro?nie natomiast znaczenie wynajmu d?ugoterminowego. 76% firm zainteresowanych hybrydami plug-in chce je finansowa? w leasingu, a 21% w wynajmie d?ugoterminowym. W przypadku aut w pe?ni elektrycznych jest to odpowiednio 79 i 18%.

– W kontek?cie innych wskazywanych w badaniu zach?t popularno?? leasingu i wynajmu d?ugoterminowego nie zaskakuje. Przedsi?biorcy w 45% deklaruj?, ?e do wyboru auta elektrycznego mo?e ich sk?oni? serwisowanie w racie leasingowej lub czynszu w wynajmie. W 33% podkre?lali z kolei brak konieczno?ci wykupienia samochodu na koniec umowy. Te formy finansowania spe?niaj? oba te warunki, bo daj? w?a?cicielom flot przewidywalno?? kosztów eksploatacji i eliminuj? konsekwencje utraty warto?ci samochodu w czasie trwania kontraktu – dodaje Pawe? Pach, prezes PKO Leasing.

Badanie ilo?ciowe zrealizowali?my technik? CATI – 800 wywiadów telefonicznych i badanie jako?ciowe metod? IDI – 12 wywiadów pog??bionych online.
Udostępnij