Wraz z tarcz? 4.0 wprowadzone zostan? dalsze zmiany zwi?zane z pandemi? koronawirusa SARS-CoV-2. Wprowadzona zostanie mi?dzy innymi mo?liwo?? zawieszenia sp?at kredytów dla konsumentów. Przedsi?biorcy b?d? mogli natomiast ubiega? si? o dop?aty do sp?aty kredytu. Celem ochrony polskich przedsi?biorstw o strategicznym znaczeniu dla Pa?stwa, Urz?d Ochrony Konkurencji i Konsumentów uzyska wi?ksze kompetencje do kontroli przej?? dokonywanych z ich udzia?em. Pracodawcy, zleceniodawcy i zamawiaj?cy b?d? mogli od wej?cia w ?ycie odpowiednich zapisów tarczy 4.0 wypowiedzie? umow? zakazu konkurencji by?emu pracownikowi, agentowi, czy te? zleceniobiorcy. W prawie pracy umo?liwione zostanie mi?dzy innymi ograniczenie odpraw i odszkodowa? za wypowiedzenie umowy o prac?, wys?anie pracownika na przymusowo na zaleg?y urlop, czy te? przeprowadzenie masowych zwolnie? w jednostkach sektora finansów publicznych.
Wakacje kredytowe
Rozwi?zania zawarte w tarczy 4.0 odnosz? si? do kredytów, których kredytobiorc? jest konsument, w tym kredytów hipotecznych. Kredytobiorcy, który po dniu 13 marca 2020 roku utraci? prac? lub inne g?ówne ?ród?o dochodu. Je?li kredyt wzi??o wspólnie wi?cej osób, dla skorzystania z powy?szego uprawnienia wystarczy spe?nienie wymogu, przez któregokolwiek z kredytobiorców.
Bank na wniosek kredytobiorcy spe?niaj?cego wymagania musi zawiesi? wykonywanie umowy kredytu na okres do trzech miesi?cy. O tym, czy kredyt zawieszony zostanie na jeden, dwa albo trzy miesi?ce decyduje kredytobiorca. W czasie wakacji kredytowych kredytobiorca nie ma oczywi?cie obowi?zku sp?acania rat, oprócz tego, bank nie ma prawa do naliczania ?adnych op?at, czy odsetek. W trakcie wakacji kredytowych kredytobiorca ponosi jedynie op?aty z tytu?u ubezpiecze? powi?zanych z zawieszonym kredytem. Op?acanie sk?adek na ubezpieczenie pozwala utrzyma? wobec kredytobiorcy ci?g?o?? ochrony ubezpieczeniowej.
Kredytobiorca b?d?cy stron? wielu umów kredytowych mo?e zawiesi? tylko jeden kredyt danego rodzaju (np. jeden kredyt konsumencki i jeden kredyt hipoteczny). Do kredytobiorcy nale?y decyzja, która umowa kredytu ma zosta? zawieszona. Je?li przed wej?ciem w ?ycie nowych rozwi?za? tarczy 4.0 kredytobiorca skorzysta? ju? z oferty zawieszenia kredytu proponowanej przez bank, z chwil? z?o?enia wniosku o zawieszenie na podstawie ustawy, wcze?niejsza prolongata przestaje zostaje przerwana.
Wniosek o zawieszenie kredytu sk?adany b?dzie na trwa?ym no?niku (na pi?mie, w wiadomo?ci e-mail i in.) do banku, w którym zawarta jest umowa kredytu. Bank ma 14 dni na potwierdzenie otrzymania wniosku, tak?e na trwa?ym no?niku informacji. W potwierdzeniu bank jest zobowi?zany wskaza? okres, na który zawieszony zostaje kredyt oraz wysoko?? op?at z tytu?u ubezpieczenia nale?nych za okres zawieszenia. Brak potwierdzenia ze strony banku nie wp?ywa na zawieszenie umowy kredytu. Umowa zostaje zawieszona z chwil? dor?czenia wniosku. Okres zawieszenia stosownie wyd?u?a okres sp?acania kredytu.
Kontrola UOKiK nad przej?ciami
Celem ochrony polskiej gospodarki, UOKiK dok?adniej przypilnuje inwestycji i przej?? w których uczestniczy osoba nieposiadaj?ca obywatelstwa polskiego lub podmiot, który nie posiada i nie posiada? siedziby na terytorium Unii Europejskiej od co najmniej dwóch lat. Uzasadnienia dla takiej kontroli ze strony UOKiK nale?y szuka? w potencjalnie dobrych warunkach do dokonania przej?? strategicznych polskich przedsi?biorstw „z okazji” trudnej sytuacji gospodarczej.
Nie wszystkie jednak spó?ki b?d? podlega?y ochronie UOKiK. Obejmuje ona przedsi?biorstwa, których przedmiot dzia?alno?ci odgrywa szczególn? rol? dla porz?dku, bezpiecze?stwa i zdrowia publicznego. Chodzi tu przede wszystkim o spó?ki, których przedmiot dzia?alno?ci wi??e si? mi?dzy innymi z energetyk?, zaopatrzeniem w wod?, dzia?alno?ci? szpitali, telekomunikacji i in.
Inwestycjami kontrolowanymi przez UOKiK b?d? dzia?ania maj?ce na celu obj?cie znacznego uczestnictwa lub nabycie dominacji w podmiocie podlegaj?cym ochronie. Podmiot, który osi?gn?? lub zamierza osi?gn?? obj?cie znacznego uczestnictwa lub nabycie dominacji zobowi?zany b?dzie do zg?oszenia tego faktu Prezesowi UOKiK. Prezesowi Urz?du b?dzie przys?ugiwa?o prawo do zg?oszenia sprzeciwu wobec inwestycji.
W przypadku, w którym inwestycja nie b?dzie budzi?a w?tpliwo?ci Prezesa OUKiK wzgl?dem bezpiecze?stwa, porz?dku i zdrowia publicznego, wyda on decyzj? o braku sprzeciwu wobec inwestycji. W przeciwnym razie, je?li sytuacja b?dzie wymaga? dok?adniejszego sprawdzenia, zostanie wszcz?te post?powanie kontrolne, a w razie jego negatywnego wyniku, zostanie zg?oszony sprzeciw Prezesa Urz?du.
Inwestycja dokonana bez zg?oszenia lub pomimo sprzeciwu Prezesa UOKiK b?dzie na mocy tarczy 4.0 niewa?na, a podmiot, który si? takiej inwestycji podejmie b?dzie mog?a grozi? kara grzywny do wysoko?ci 50 milionów z?otych albo kara pobawienia wolno?ci od 6 miesi?cy do lat 5 albo obie te kary ??cznie.
Zmiany w prawie pracy
W nowej tarczy uregulowana zostanie kwestia pracy zdalnej pracowników. Uregulowanie tej kwestii powinno przynie?? korzy?ci zarówno pracownikom, jak i pracodawcom. Po pierwsze, mo?liwo?? oddelegowania pracownika do pracy zdalnej jest dost?pna, je?eli pracownik ma umiej?tno?ci oraz mo?liwo?ci techniczne i lokalowe do wykonywania pracy zdalnej. Niezb?dne ?rodki, materia?y, jak i obs?ug? logistyczn? ma w takiej sytuacji obowi?zek zapewni? pracodawca. Po stronie pracownika b?dzie natomiast le?a?o skrupulatne sporz?dzanie na polecenie pracodawcy ewidencji pracy uwzgl?dniaj?cej czynno?ci podejmowane w pracy przez pracownika, jak równie? ich dat? i godzin?. Pracodawca odpowiada? b?dzie tak?e za bezpiecze?stwo i higien? pracy w zakresie zwi?zanym z zapewnionymi przez siebie ?rodkami.
Tarcza 4.0 przewiduje nowe uprawnienia pracodawców, uzale?nione od powstania u pracodawcy istotnego wzrostu obci??enia funduszu wynagrodze? u pracodawcy. W takim przypadku pracodawca nab?dzie uprawnienie do zastosowania obni?onego o 20% wymiaru czasu pracy i wprowadzenia przestoju ekonomicznego równie? w przypadku w którym pracodawca nie b?dzie ubiega? si? o dofinansowania na podstawie dotychczasowego art. 15g Tarczy. Oprócz tego, pracodawca b?dzie móg? wys?a? pracownika przymusowo na zaleg?y urlop. Ponadto, w przypadku spe?nienia powy?szej przes?anki lub wyst?pienia spadku obrotów uprawniaj?cego do ubiegania si? o dofinansowanie, wysoko?? odprawy, odszkodowania lub innego ?wiadczenia pieni??nego wyp?acanego przez tego pracodawc? pracownikowi w zwi?zku z rozwi?zaniem umowy o prac? nie b?dzie mog?a przekroczy? dziesi?ciokrotno?ci minimalnego wynagrodzenia za prac?. W razie spe?nienia któregokolwiek z wymogów, pracodawca b?dzie móg? tak?e zawiesi? obowi?zki: tworzenia lub funkcjonowania zak?adowego funduszu ?wiadcze? socjalnych, dokonywania odpisu podstawowego oraz wyp?aty ?wiadcze? urlopowych.
Wypowiedzenie umów o zakazie konkurencji
Pracodawca, zleceniodawca i zamawiaj?cy, który zawar? z pracownikiem, zleceniobiorc?, agentem lub wykonawc? umow? o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku zatrudnienia b?dzie móg? j? w czasie epidemii wypowiedzie? z zachowaniem siedmiodniowego okresu wypowiedzenia. Uprawnienie to przys?uguje wy??cznie stronie, na rzecz której ustanowiono zakaz konkurencji. Umowy tej nie mo?e wypowiedzie? by?y pracownik, zleceniobiorca, agent, czy wykonawca. Uprawnienie to ma pomóc przedsi?biorcom w ich sytuacji ekonomicznej. Zakaz konkurencji po ustaniu stosunku mi?dzy podmiotami cz?sto wymaga wyp?acania przez stron? na rzecz której ustanowiono zakaz konkurencji odszkodowania stronie zobowi?zanej (taki te? obowi?zek istnieje cz?sto pomimo licznego pomijania tego ograniczenia przez strony na niekorzy?? zatrudnionych). Dzi?ki nowemu unormowaniu, pracodawca, zleceniodawca, zamawiaj?cy b?dzie móg? zrewidowa? faktyczn? potrzeb? utrzymywania zakazu konkurencji wobec danej osoby i ewentualnie zako?czy? umow? o zakazie, zwalniaj?c si? w ten sposób z obowi?zku wyp?acania odszkodowania.