Przemys? 4.0 sta? si? kluczowym, cho? nie?atwym do osi?gni?cia celem bran?y produkcyjnej. Producenci musz? stawi? czo?a oczekiwaniom klientów, które rosn? szybciej ni? kiedykolwiek wcze?niej, a tak?e presji wynikaj?cej z ci?g?ej niepewno?ci rynkowej. St?d te? na drodze do nowej epoki w sektorze produkcji stawiaj? na transformacj? cyfrow?. Od wi?kszej wydajno?ci operacyjnej po g??bsz? wiedz? o klientach i szybsze wprowadzanie na rynek nowych produktów — Przemys? 4.0 ma wesprze? producentów w zaspokojeniu potrzeb przysz?o?ci. O wp?ywie przemys?u na przysz?o?? produkcji mówi Andrzej Nizio?ek, starszy mened?er regionalny Veeam Software w pó?nocnej i po?udniowej cz??ci Europy Wschodniej.
Korzy?ci finansowe mog? by? znaczne. Firmy produkcyjne w regionie EMEA uwa?aj?, ?e ich inwestycje cyfrowe przynios? im na przestrzeni kolejnych pi?ciu lat wzrost przychodów o 13 proc., a cyfrowi liderzy sektora ju? teraz generuj? ponad 50 proc. swoich przychodów z produktów i us?ug wzbogaconych lub sterowanych cyfrowo.
Producenci w coraz wi?kszym stopniu s? uzale?nieni od technologii cyfrowych, lecz z zapewnianymi przez nie korzy?ciami wi??e si? te? ryzyko. Rozpowszechnienie rozwi?za? cyfrowych znacznie zwi?ksza wyzwania stoj?ce przed dzia?ami informatycznymi odpowiedzialnymi za ci?g?o?? biznesow? i sprawia, ?e przestoje w funkcjonowaniu ?rodowiska informatycznego s? bardziej dotkliwe ni? dotychczas.
Aspekt cyfrowy od projektowania po dystrybucj?
Technologia cyfrowa staje si? podstaw? ka?dej cz??ci procesu produkcyjnego. Od pierwszych etapów projektowania i rozwoju po eksploatacj? i ostatecznie dystrybucj?: ka?demu etapowi cyklu ?ycia w sektorze produkcji towarzysz? kluczowe platformy cyfrowe.
Interesariusze w ca?ym ?a?cuchu dostaw w bran?y produkcyjnej czerpi? korzy?ci z coraz bardziej zaawansowanego ?wiata cyfrowego. W przedsi?biorstwie pracownicy mog? wykorzysta? te technologie do ?ci?lejszej wspó?pracy i wi?kszej mobilno?ci, natomiast partnerzy, dostawcy i dystrybutorzy s? dzi?ki nim lepiej zintegrowani i poinformowani.
Bran?a produkcyjna szybko zbli?a si? do punktu, w którym od technologii cyfrowej b?dzie zale?e? praktycznie wszystko. W dynamicznym ?rodowisku, w którym panuje ostra konkurencja, optymalne wykorzystanie narz?dzi cyfrowych — i dzia?anie na podstawie generowanych przez nie informacji — mo?e by? kluczem do zapewnienia firmie wysokiej pozycji rynkowej w przysz?o?ci. Cho? ?wiat cyfrowy daje niezwyk?e mo?liwo?ci, niesie ze sob? równie? wyzwania wi?ksze ni? kiedykolwiek wcze?niej.
Du?e mo?liwo?ci to tak?e du?a odpowiedzialno?? (szczególnie dzia?ów IT)
Rosn?ca zale?no?? producentów od technologii cyfrowych wywiera olbrzymi? presj? na ich dzia?y informatyczne, które musz? dba? o zapewnienie ci?g?o?ci biznesowej. Sama skala i z?o?ono?? cyfrowej dzia?alno?ci firm produkcyjnych sprawia jednak, ?e zadanie to jest coraz trudniejsze w realizacji. Ju? sam wzrost ilo?ci danych oznacza potencjalne problemy — od okre?lenia miejsca i sposobu przechowywania tych danych po zapewnienie ich w?a?ciwej ochrony i mo?liwo?? szybkiego odtworzenia w przypadku awarii.
Informatycy musz? si? te? zmierzy? z istotnymi zagro?eniami zewn?trznymi. Cyberataki s? coraz cz?stsze i bardziej wyrafinowane, a olbrzymi? skal? mo?liwych szkód uwidacznia cho?by ubieg?oroczny atak ransomware WannaCry. Rosn?ca popularno?? urz?dze? pod??czonych do sieci i Internetu rzeczy stwarza dodatkowe punkty dost?pu, które dzia? IT musi utrzyma? pod kontrol?, zw?aszcza je?li pracownicy korzystaj? z w?asnych urz?dze?.
Istotn? przeszkod? mog? by? te? stare technologie tworzenia kopii zapasowych. Przyk?adowo, dzia?aj?cy w krajach Beneluksu oddzia? Volvo Car stosowa? wcze?niej model, w którym poszczególni dealerzy na miejscu tworzyli kopie zapasowe swoich serwerów fizycznych na ta?mach. Metoda ta w coraz wi?kszym stopniu traci?a jednak racj? bytu z uwagi na koszty kupowania dodatkowych nap?dów ta?m, ryzyko b??du ludzkiego i d?ugi proces odtwarzania danych. Wszystkie te kwestie sprawiaj?, ?e zapewnienie ci?g?o?ci biznesowej to nie?atwe przedsi?wzi?cie.
Szkody wynikaj?ce z przestojów
Do wymienionych trudno?ci trzeba doda? fakt, ?e ka?dy przestój ?rodowiska informatycznego mo?e mie? katastrofalne skutki dla firm produkcyjnych, w których nieprzerwany dost?p do sprz?tu, aplikacji, danych i procesów jest po prostu niezb?dny. Awarie w dowolnym punkcie procesu mog? spowodowa? zamieszanie na kolejnych etapach, a w dalszej kolejno?ci wp?ywaj? na morale personelu, lojalno?? klientów i reputacj? przedsi?biorstwa. Straty finansowe — zarówno te natychmiastowe, jak i koszty utraconych przysz?ych zysków — mog? by? rozleg?e i d?ugotrwa?e.
Dlatego potrzeby firm zwi?zane z odtwarzaniem danych s? tak du?e. Przedsi?biorstwa produkcyjne s? szczególnie nara?one na trudno?ci wynikaj?ce z faktu, ?e dzia? informatyczny nie jest w stanie zaspokoi? ich potrzeb w zakresie odtwarzania danych. Problem ten wyst?puje we wszystkich bran?ach; 80% decydentów ds. informatycznych musi stawi? czo?a niedostatecznej dost?pno?ci us?ug, która generuje ??czne koszty na poziomie 21,8 mln USD rocznie. W sektorze, w którym ci?g?o?? operacji ma znaczenie krytyczne, ci?g?o?? biznesowa musi by? traktowana priorytetowo.
Zapewnienie dost?pno?ci danych w czterech krokach
Dost?pno?? danych musi sta? si? dla producentów priorytetem. Jak jednak dzia?y informatyczne mog? zadba? o ni? w praktyce?
1. Stworzenie realnego planu ci?g?o?ci biznesowej
Cho? opracowanie strategii ukierunkowanej na zapewnienie dost?pno?ci danych mo?e wydawa? si? proste, zaskakuj?co wiele takich planów sprawdza si? tylko do czasu wystawienia ich na prób?. Wówczas okazuj? si? bezu?yteczne. Informatycy musz? wi?c opracowa? strategi?, która chroni ka?d? jednostk? biznesow? o znaczeniu krytycznym w ?a?cuchu dostaw, nie wp?ywaj?c negatywnie na do?wiadczenia pracowników ani partnerów. Po wprowadzeniu planu i odpowiednich systemów nale?y regularnie poddawa? je testom, aby zidentyfikowa? wszelkie problematyczne punkty, zanim dojdzie do katastrofy.
2. Inteligentne zarz?dzanie danymi
Zapewnienie dost?pno?ci danych i aplikacji musi by? nadrz?dnym celem planu ci?g?o?ci biznesowej. Oznacza to stosowanie narz?dzi stworzonych z my?l? o rozwi?zaniu problemów z ci?g?o?ci?, które wyst?puj? w wirtualnych i chmurowych ?rodowiskach produkcyjnych. Rozwi?zanie zapewniaj?ce dost?pno?? danych, które pozwoli uzyska? czas odtwarzania poni?ej 15 minut dla wszystkich aplikacji i danych, powinno zaspokoi? potrzeby wi?kszo?ci dzia?ów przedsi?biorstwa nawet w przypadku sytuacji kryzysowej.
Firma Volvo zdecydowa?a si? na przyk?ad na tworzenie kopii zapasowych swoich lokalnych maszyn wirtualnych przy u?yciu najnowszych rozwi?za? zapewniaj?cych dost?pno?? danych. Dzi?ki temu w przypadku po?aru lub innego kataklizmu ka?dy dealer mo?e odtworzy? uszkodzon? maszyn? wirtualn? w ci?gu minut, ograniczaj?c wp?yw awarii na dzia?alno?? operacyjn? do minimum.
3. Czujno?? biznesowa
Przejrzysto?? i bie??ce monitorowanie s? kluczem do zapobiegania problemom i reagowania na nie w przypadku ich wyst?pienia. Monitorowanie w czasie rzeczywistym i raporty dotycz?ce ?rodowisk wirtualnych umo?liwiaj? dzia?om informatycznym przewidywanie i podejmowanie prób rozwi?zania potencjalnych problemów, zanim negatywnie wp?yn? one na dzia?alno?? biznesow? firmy. Równie? pe?ny przegl?d maszyn fizycznych i wirtualnych pomaga zapobiega? ewentualnym awariom aplikacji lub systemów dowolnego typu. Dok?adne orientowanie si? w zdarzeniach mo?e te? pomóc firmom zaoszcz?dzi? czas i pieni?dze w sytuacjach obwarowanych regulacjami.
4. Ochrona firmy teraz i w przysz?o?ci
Dwie trzecie (66%) decydentów ds. informatycznych uwa?a, ?e przestoje ?rodowiska informatycznego utrudniaj? im transformacj? cyfrow?. Firmy musz? wi?c zrównowa?y? wprowadzanie nowych technologii i dbanie o dost?pno?? danych, aby unikn?? zak?óce? w bie??cym funkcjonowaniu przedsi?biorstwa. Rozwi?zania zapewniaj?ce dost?pno?? danych mog? umo?liwi? informatykom testowanie aplikacji i modernizacji przed ich wdro?eniem w ?rodowisku produkcyjnym. Pozwalaj? tak?e zarz?dza? danymi oraz przenosi? je i odtwarza? w infrastrukturze fizycznej, wirtualnej i opartej na chmurze bez z?o?onych rekonfiguracji ani inwestycji w dodatkowy sprz?t, co minimalizuje koszty operacyjne wprowadzania nowej technologii.
Podstawa dla Przemys?u 4.0
Transformacja cyfrowa przynosi firmom produkcyjnym olbrzymie korzy?ci, a zbli?anie si? do Przemys?u 4.0 b?dzie mie? krytyczne znaczenie dla firm, które chc? sobie zapewni? wysok? pozycj? w tym sektorze w przysz?o?ci. Uzale?nienie producentów od ?wiata cyfrowego ro?nie, dlatego coraz wa?niejsza staje si? te? ci?g?o?? biznesowa. Za pomoc? najnowszych rozwi?za? dzia?y informatyczne mog? stworzy? niezawodny fundament dla inteligentnego zarz?dzania danymi, a zarazem podstaw? dla firmowych systemów cyfrowych. Pozwoli to przedsi?biorstwom bez obaw czerpa? korzy?ci z nowych technologii i wydoby? dla siebie pe?en potencja? Przemys?u 4.0.