Przepis na d?ugoterminowy sukces w biznesie – integracja strategii, ludzi, procesów i systemów

Klaudia Ciesielska
4 Min

Firmy musz? wyj?? poza tradycyjne sposoby zarz?dzania wydajno?ci?, by budowa? swoj? odporno?? w popandemicznej rzeczywisto?ci i móc lepiej reagowa? na nag?e zmiany – wynika z raportu Reimagining Performance Management przygotowanego przez Association of International Certified Professional Accountants – Mi?dzynarodowe Stowarzyszenie Dyplomowanych Specjalistów ds. Rachunkowo?ci, reprezentuj?ce AICPA & CIMA – oraz World Business Council for Sustainable Development – ?wiatow? Rad? Biznesu na Rzecz Zrównowa?onego Rozwoju (WBCSD).

Aby wygrywa? z konkurencj? w ?wiecie po pandemii, firmy musz? przyj?? nowe sposoby zarz?dzania wydajno?ci?, które jednocze?nie opieraj? si? na talentach swoich pracowników, w pe?ni wykorzystuj? model biznesowy, systemy, procesy i procedury oraz aktywnie anga?uj? interesariuszy. Tymczasem, jak dowodzi raport AICPA & CIMA i WBCSD, tworzenie kultury korporacyjnej opartej na wydajno?ci, która jest niezb?dna, ?eby wspiera? t? zmian?, a w rezultacie nap?dza? innowacje, tworzy? warto?? dla organizacji i móc rozwija? dzia?alno?? w przysz?o?ci, pozostaje wyzwaniem dla wielu organizacji.

Dlatego liderzy biznesu powinny stworzy? tzw. kultur? wydajno?ci (ang. performance culture), czyli ?rodowisko, w którym pracownicy maj? sprawczo??, s? obdarzeni zaufaniem i mog? si? zaanga?owa?. W wyniku przeprowadzonego przez AICPA & CIMA badania zidentyfikowano pi?? kluczowych czynników, które przyczyniaj? si? do powstania tego typu kultury:

  • zwi?kszenie odpowiedzialno?ci pracowników poprzez opracowanie mechanizmów kontrolnych, które zach?caj? ich do ?mia?ego podejmowania ambitnych wyzwa?,
  • stworzenie wyra?nej i przejrzystej zale?no?ci mi?dzy strategi?, a celami pracowników – firmy wykorzystuj? formalny proces kaskadowania celów strategicznych w dó? ?a?cucha dowodzenia, ale wskazuj? na ró?ne wyzwania wynikaj?ce z takiego podej?cia,
  • wzmocnienie wspó?pracy pomi?dzy pionami organizacyjnymi w celu efektywnej koordynacji realizacji strategii,
  • wykorzystywanie ró?nego rodzaju zach?t, aby zwi?kszy? wp?yw ludzi na wyniki biznesowe oraz wyra?ne powi?zanie indywidualnych celów pracowników z celami biznesowymi, aby anga?owa? i motywowa? wszystkich, niezale?nie od obejmowanego stanowiska,
  • zapewnienie wspó?pracy mi?dzy zespo?ami HR i finansów – bior?c pod uwag?, ?e tworzenie warto?ci biznesowej i sukces strategiczny zale?? od pracowników, którzy s? zmotywowani, pe?ni pasji i anga?uj? si? w wykonywanie swojej pracy, zespo?y HR i finansów powinny ?ci?lej ze sob? wspó?pracowa?, aby zapewni?, ?e wydajno?? pracowników przek?adaja si? na wyniki biznesowe.

O tym, jak firmy mog? wspiera? kultur? wydajno?ci, dyskutowano 17 lutego w Warszawie podczas wydarzenia AICPA & CIMA Money Talks: Reimagining performance management and enterprise analytics, którego partnerem strategicznym by?a firma Oracle. Spotkanie by?o okazj?, by zapozna? si? z wynikami raportu oraz dowiedzie? si?, dlaczego przedsi?biorstwa odnosz?ce najwi?ksze sukcesy przechodz? od planowania silosowego do zintegrowanego i jak bardzo poprawia to ich wyniki biznesowe.

Wst?pem do panelu dyskusyjnego, w którym zasiedli eksperci ze ?wiata biznesu i finansów, by?y prezentacje Petera Spence’a, Associate Director of R&D, AICPA & CIMA oraz Wayne’a Heathera, Director EPM Product Marketing, Oracle Cloud Business Group. W gronie panelistów znale?li si?:

  • Pawe? J?drusik, Country Manager Oracle Cloud Applications, Oracle Polska,
  • Magda Kotowska-Gawrylczyk, Data & Analytics Manager, NatWest Polska,
  • Micha? Wierzbowski, Cz?onek Zarz?du ds. Finansów, Dyrektor Centrum Operacji Ksi?gowych, Orange Polska,
  •  Krzysztof Pniewski FCMA, CGMA, CFO, PFR Nieruchomo?ci.

Jak podkre?lali, konieczne jest przemy?lane zarz?dzanie kapita?em ludzkim i wdro?enie prawdziwie zintegrowanego planowania. W aktualnym stale zmieniaj?cym si? i z?o?onym ?rodowisku biznesowym, firmy nie mog? ju? skupia? si? wy??cznie na danych finansowych, by dokonywa? oceny swoich wyników, wdra?a? d?ugoterminowe strategie i generowa? trwa?? warto??. Aby przedsi?biorstwa mog?y by? bardziej odporne na zak?ócenia, konieczne jest zaawansowane zarz?dzanie danymi (ang. data management) i planowanie scenariuszy (ang. scenario planning), a tak?e tzw. ??czenie kropek (ang. connecting the dots) oraz wspó?praca mi?dzy pionami dzi?ki odpowiedniej kulturze organizacyjnej.

Udostępnij
Redaktor Brandsit