Stabilno?? regulacyjna to kluczowy czynnik wp?ywaj?cy na poziom inwestycji przedsi?biorstw. Tymczasem w ci?gu ostatniej kadencji Sejmu prawo podatkowe by?o nowelizowane ponad 70 razy, energetyczne – 36 razy. A? ¼ ustaw istotnych dla przedsi?biorców w ogóle nie by?a im znana przed wp?yni?ciem do Sejmu, a ?rednio jedna na trzy by?a uchwala w po?piechu – podkre?laj? eksperci Pracodawców RP. Efektem jest chaos i dodatkowe, nieuwzgl?dnione wcze?niej po stronie przedsi?biorców koszty, które w najwi?kszym stopniu uderzaj? w ma?y i ?redni biznes.
Kluczow? kwesti? jest to, ?e w Polsce tworzy si? bardzo du?o prawa, ta liczba z roku na rok jest coraz wi?ksza. Niektórzy przeliczaj? to na liczb? godzin, jak? przedsi?biorcy musieliby sp?dzi?, ?eby przeczyta? te wszystkie projekty aktów prawnych. Ale nie idzie o ilo??, ale jako?? stanowionego prawa, które pó?niej nie podlega szerokiej interpretacji, jest omijane albo cz?sto s? to wr?cz martwe przepisy – mówi Arkadiusz P?czka, zast?pca dyrektora generalnego Pracodawców RP.
Jak wynika z raportu „Podsumowanie VIII kadencji Sejmu RP”, opracowanego przez Pracodawców RP – w ci?gu ostatnich czterech lat pos?owie zgotowali podatnikom legislacyjny potop. W tym czasie ustaw? o podatku dochodowym od osób fizycznych nowelizowano ponad 70 razy, prawo energetyczne – 36 razy, a telekomunikacyjne – 24 razy.
Podsumowali?my VIII kadencj? Sejmu w trzech obszarach, istotnych dla prowadzenia biznesu, czyli dla przedsi?biorców. To szeroko rozumiane prawo gospodarcze, prawo pracy i prawo podatkowe. Jest to ocena ca?ej kadencji Sejmu – tworzenia przepisów, ich stosowania, ale tak?e konsultacji spo?ecznych, czyli tego, jak rz?d konsultuje projektu ustaw ze stron? spo?eczn?, organizacjami pozarz?dowymi. Mo?na tutaj wskaza? na szereg problemów, nazywamy je grzechami polskiej legislacji – mówi Arkadiusz P?czka.
Eksperci Pracodawców RP wzi?li pod lup? ustawy przyj?te od listopada 2015 roku do sierpnia br., które mia?y najwi?kszy wp?yw na biznes. Jak wskazuj?, nowe przepisy zbyt cz?sto by?y uchwalane w po?piechu i bez poszanowania zasad dialogu spo?ecznego, co powodowa?o konieczno?? ci?g?ych poprawek.
Jak wynika z raportu, w pierwszym roku kadencji Sejmu nierzetelne konsultacje spo?eczne dotyczy?y 39 proc. ustaw, w ostatnim ten odsetek wzrós? ju? do 57 proc. Nierzetelne konsultacje to najcz??ciej ich brak w ogóle albo skracanie ich terminu poni?ej ustawowych 30 dni (w szczególnych przypadkach mo?na skróci? ten czas do 21 dni).
Rz?dz?cy w du?ej mierze s? przekonani o s?uszno?ci swoich propozycji. Dopiero pó?niej cz?sto okazuje si?, ?e te przepisy s? martwe albo przedsi?biorcy inaczej stosuj? si? do tych regulacji – podkre?la Arkadiusz P?czka – Dlatego przyjmowanie uwag partnerów spo?ecznych jest kluczowe, bo one cz?sto p?yn? od praktyków biznesu. Wa?ne, ?eby przeprowadza? te konsultacje spo?eczne, rozmawia? z przedsi?biorcami i stron? zwi?zkow? na temat projektowanych rozwi?za?. Trzeba pami?ta?, ?e my – jako Rada Dialogu Spo?ecznego – mo?emy te projekty pó?niej zaskar?y?, wyst?powa? o opinie tak?e na forum mi?dzynarodowym. I s? takie projekty ustaw, które w naszej opinii s? sprzeczne z aktualnymi przepisami prawa.
Eksperci wskazuj?, ?e ¼ ustaw istotnych dla przedsi?biorców w ogóle nie by?a im znana przed wp?yni?ciem do Sejmu. Co wi?cej, ?rednio jedna na trzy ustawy by?a uchwala w po?piechu. Sztandarowym przyk?adem jest poselski projekt ustawy ustanawiaj?cej dzie? 12 listopada dniem wolnym od pracy. Wniesiono go do Sejmu pod koniec pa?dziernika, a przedsi?biorcy dopiero 7 listopada zyskali pewno??, ?e maj? si? przygotowa? na dzie? wolny za nieca?y tydzie?.
Inny przyk?ad to rz?dowy projekt ustawy zamra?aj?cej ceny pr?du – wniesiony do Sejmu krótko Wigili? ?wi?t Bo?ego Narodzenia i uchwalony podczas specjalnego, kilkugodzinnego posiedzenia Sejmu ju? 28 grudnia ub.r. Eksperci okre?laj? je mianem tzw. ustaw instant – gotowych do spo?ycia w ci?gu kilku, najdalej kilkunastu dni od wniesienia ich do Sejmu.
Zdarza si? te? du?o b??dów legislacyjnych, które wyst?puj? nawet po przyj?ciu projektu ustawy przez Sejm. My cz?sto podnosimy te b??dy, zwracamy uwag? na ró?ne lapsusy j?zykowe, które pojawiaj? si? w projektach ustaw. Podnosimy te? zarzut tajno?ci projektów. Bywa, ?e o projekcie – który jako partnerzy spo?eczni powinni?my otrzyma? – dowiadujemy si? dopiero z posiedzenia Sejmu, z Komisji Sejmowej – mówi Arkadiusz P?czka.
Jak podkre?la, efektem takiego trybu uchwalania nowych przepisów jest chaos, konieczno?? kryzysowego reagowania i dodatkowe, nieuwzgl?dnione wcze?niej koszty po stronie przedsi?biorców, które w najwi?kszym stopniu uderzaj? w ma?y i ?redni biznes.
Oni nie maj? s?u?b prawnych, nie maj? szeregu prawników. Cz?sto jest tak, ?e po prostu ksi?gowa informuje, ?e zmieni?y si? przepisy w tym i w tym obszarze i trzeba zmodyfikowa? dzia?alno??. A to oznacza koszty, o których przedsi?biorcy dowiaduj? si? po fakcie. Oczywi?cie s? du?e firmy, które zatrudniaj? wyspecjalizowane kancelarie i one próbuj? dostosowa? si? do obowi?zuj?cych regulacji. Ale cz?sto s? to ?le przemycone rozwi?zania – mówi Arkadiusz P?czka.
Eksperci Pracodawców RP zwracaj? te? uwag? na to, ?e w ostatnich czterech latach nowe przepisy cz?sto by?y uchwalane bez koncepcji ani jasnego celu tego dzia?ania. ?wiadcz? o tym g??bokie zmiany w projektach rz?dowych ju? na etapie prac sejmowych – czego przyk?adem s? m.in. koleje ustawy o podatku handlowym i wielomiesi?czne dyskusje na temat podatku jednolitego.
Wi?ksza przejrzysto?? i poszanowanie zasad dialogu spo?ecznego przy uchwalaniu kolejnych przepisów s? o tyle istotne, ?e stabilno?? regulacyjna to kluczowy czynnik wp?ywaj?cy na poziom inwestycji. Nieustanne poprawki i uchwalanie prawnych bubli utrudniaj? przedsi?biorcom ich planowanie, uderzaj?c tym samym w ca?? gospodark?.
Przedsi?biorcy chcieliby mie? stabilne prawo. Je?eli otoczenie prawne jest przewidywalne i stabilne – to przedsi?biorcy wiedz?, jak planowa? swój biznes, i wiedz?, ?e mo?na zainwestowa?. To dotyczy równie? inwestycji zagranicznych. Dzisiaj biznes do?? ?atwo alokowa? do innego kraju, gdzie otoczenie prawne jest na du?o wy?szym poziomie ni? w Polsce. Chcemy, ?eby przedsi?biorcy z du?ym wyprzedzeniem wiedzieli o kolejnych zmianach w prawie – zw?aszcza w prawie podatkowym, w prawie pracy czy w prawie gospodarczym. Wtedy ?atwiej jest planowa?, rozwa?a? potencjalne inwestycje i ?atwiej jest tworzy? t? warto?? dodan? dla ca?ej gospodarki – podkre?la Arkadiusz P?czka, zast?pca dyrektora generalnego Pracodawców RP.