Przychody bran?y motoryzacyjnej wzrosn? do 2035 roku o ponad 50 proc. w skali globalnej

Klaudia Ciesielska
10 Min

Przychody bran?y motoryzacyjnej wygenerowane przez sprzeda? nowych oraz u?ywanych aut, a tak?e cz??ci zamiennych do 2035 roku wzrosn? o ponad 50 proc. w stosunku do poziomu z roku 2018. Jak wskazuj? autorzy raportu “The Future of Automotive Sales and After Sales. Impact of current industry trends on OEM revenues and profits until 2035”, przygotowanego przez firm? doradcz? Deloitte, mimo, ?e wzrost ten wydaje si? by? bezpieczny, bez znacznej transformacji sektor motoryzacyjny mo?e mie? problem z utrzymaniem rentowno?ci na dotychczasowym poziomie. Najwi?kszy wp?yw na kierunek zmian b?d? mia?y preferencje klientów oraz rozwój technologiczny. W ci?gu najbli?szych 15 lat b?dziemy ?wiadkami wzrostu liczby aut z alternatywnymi uk?adami nap?dowymi oraz rosn?cego rynku us?ug mobilnych.

?wiatowy przemys? motoryzacyjny stoi u progu ogromnej transformacji. Trendy, takie jak car sharing, rozwój samochodów autonomicznych i innowacyjnych systemów nap?dowych na nowo zdefiniuj? ten sektor i wp?yn? na globaln? sprzeda? aut oraz cz??ci zamiennych.

– Istniej? trzy g?ówne czynniki oddzia?uj?ce na bran?? automotive: zmieniaj?ce si? oczekiwania klientów, wymogi regulacyjne oraz rewolucja technologiczna. Bez znacz?cej transformacji i zdefiniowania na nowo roli koncernów motoryzacyjnych bran?a b?dzie mia?a prawdopodobnie trudno?ci z utrzymaniem rentowno?ci na obecnym poziomie. Rewolucja ta, mimo istniej?cych ju? trendów, przyspieszy pod wp?ywem epidemii koronawirusamówi Daniel Martyniuk, Partner, Lider doradztwa technologicznego w Deloitte.

Eksperci Deloitte wymieniaj? w raporcie cztery trendy, które b?d? mie? najwi?kszy wp?yw na bran?? motoryzacyjn? do 2035 roku. Dla ka?dego z nich przewidziany jest scenariusz bazowy oraz prze?omowy, na wypadek wzmocnienia i przyspieszenia wiod?cego czynnika, a tak?e przy uwzgl?dnieniu zmieniaj?cej si? roli koncernów samochodowych. Analiza przeprowadzona jest dla czterech rynków: Chin, USA, Japonii oraz Euro 5 (Niemcy, Francja, Wielka Brytania, W?ochy oraz Hiszpania). W 2035 roku oko?o 70 proc. globalnej sprzeda?y nowych samochodów b?dzie mia?a miejsce w?a?nie w tych pa?stwach.

Komunikacja pomi?dzy autem a kierowc?

Jak przewiduj? eksperci Deloitte do 2035 r. ??czno?? pomi?dzy samochodami, a tak?e samochodami i kierowcami rozwinie si? w znacznym stopniu, ale b?dzie si? ró?ni? na poszczególnych rynkach, w zale?no?ci od infrastruktury technologicznej i preferencji konsumentów.

– Za 15 lat wi?kszo?? sprzedanych nowych samochodów b?dzie wyposa?ona w technologi? V2X, pozwalaj?cej na komunikacj? samochodu z innymi pojazdami, infrastruktur?, sieci?, ró?nymi urz?dzeniami oraz innymi uczestnikami ruchu. Jest to kluczowy wymóg dla rozwoju koncepcji connected car i autonomicznego pojazdu przysz?o?ci. V2X pozwala autom na wzajemn? wymian? informacji, zarówno o ich stanie technicznym, jak i zdarzeniach na drodze. Dzi?ki temu mog? proaktywnie reagowa? na podstawie zbieranych i wymienianych mi?dzy sob? danych, co ostatecznie wp?ynie na bezpieczniejsz? jazd?mówi Jan Michalski, Partner, Lider Deloitte Digital CE. Najwi?kszy odsetek samochodów wyposa?onych w t? technologi? pojawi si? na chi?skich drogach. Szacuje si?, ?e w 2035 roku b?d? stanowi? tam od 75 do 94 proc. wszystkich sprzedanych nowych aut. W pi?ciu analizowanych krajach europejskich b?dzie to od 29 do 52 proc. w zale?no?ci od rozwa?anego scenariusza.

Alternatywne uk?ady nap?dowe

Rozwój technologiczny, a w dalszej perspektywie czasowej wi?ksze upowszechnienie si? alternatywnych uk?adów nap?dowych, takich jak nap?d elektryczny (BEV), hybrydowy czy wodorowy (FCV), b?dzie podyktowane g?ównie wymogami regulacyjnymi. Natomiast spadek kosztów produkcji, rozwijaj?c? si? infrastruktur? ?adowania i rosn?c? wydajno?ci? umo?liwi?j?c? znacz?cy wzrost udzia?u w rynku samochodów. W ?redniej perspektywie czasowej, dzi?ki zast?pieniu silników spalinowych elektrycznymi, koszty produkcji samochodów mog? obni?y? si? o oko?o 20-30 proc. Z drugiej strony ?rednia cena sprzedawanych aut wzro?nie, a czynnikami wp?ywaj?cymi na to b?d?: konieczno?? spe?niania wymogów regulacyjnych, koszt baterii oraz rozwój systemów elektronicznych, w tym zapewniaj?cych bezpiecze?stwo i wspieraj?cych kierowc? (ADAS), jak równie? przesuni?cie cz??ci klientów w stron? segmentów premium. W 2035 roku alternatywne uk?ady nap?dowe b?d? popularne przede wszystkim w krajach azjatyckich. W Chinach i Japonii samochody w nie wyposa?one b?d? stanowi?y od 79 do nawet 94 proc. wszystkich sprzedanych nowych aut. W analizowanych krajach europejskich b?dzie to od 35 do 55 proc., a w USA od 31 do 45 proc.

Wspó?dzielona mobilno??

Technologia wspó?dzielonej mobilno?ci ju? istnienie i umo?liwia ró?ne formy car-sharingu, a dalsze upowszechnienie tego modelu u?ytkowania samochodu b?dzie wynika? ze zmian kulturowych, rosn?cej urbanizacji, wzrostu ceny nabycia auta, a w konsekwencji rezygnacji mieszka?ców miast z prywatnych samochodów na rzecz innych rozwi?za? mobilno?ci.  Efektem tego b?dzie prawdopodobnie zwi?kszenie wykorzystania poszczególnych pojazdów oraz skrócenie cyklu ich eksploatacji. Mo?na oczekiwa? tak?e dalszego wzrostu us?ug zwi?zanych z mobilno?ci? wraz z pojawieniem si? autonomicznej jazdy. Jak prognozuj? eksperci Deloitte samochody wypo?yczane na minuty albo godziny lub wspó?u?ytkowane z innymi osobami b?d? popularne g?ównie w miastach.

Autonomiczno??, ale w jakim stopniu

Rozwój aut autonomicznych, w tym bez udzia?u kierowcy, jest obserwowany od kilku lat. Jak wskazuje raport Deloitte najwi?ksza przeszkoda technologiczna, ale tak?e mentalna, le?y mi?dzy etapem jazdy bez „wzrokowego” udzia?u kierowcy, a etapem jazdy z „wy??czeniem mózgu”. Ostatnia faza to samochód nie wymagaj?cy fizycznej obecno?ci kieruj?cego. Te dwa ostatnie etapy b?d? prawdopodobnie stosowane tylko w ograniczonym zakresie i w okre?lonych sytuacjach. Najbardziej przychylni pojazdom autonomicznym s? Chi?czycy. Za 15 lat auta tego typu mog? (w zale?no?ci od scenariusza) stanowi? na tamtejszym rynku od 10 do nawet 66 proc. sprzedanych nowych samochodów. W Europie b?dzie to od 5 do 43 proc. Chocia? zakres upowszechnienia si? pojazdów autonomicznych zdaje si? by? najbardziej niepewnym spo?ród omawianych trendów, mo?e przynie?? fundamentalne zmiany w strukturze mobilno?ci, np. obecne funkcjonuj?ce odr?bne modele biznesowe taxi i ride-hailing oraz car-sharing mog?yby zosta? zast?pione przez automatyczne taksówki (robo-taxi) i minibusy, znacz?co ta?sze ni? dzisiejsze us?ugi wspó?dzielonej mobilno?ci, powoduj?c znacz?cy wzrost ich popularno?ci (kosztem indywidualnego u?ywania samochodów, ale te? korzystania z transportu publicznego, paradoksalnie powoduj?c wzrost ruchu na drogach, korki i d?u?szy czas przejazdu).

Chi?ski konsument zapewni bran?y wzrost

W 2018 roku ponad jedn? trzeci? przychodów ze sprzeda?y samochodów nowych, u?ywanych, cz??ci zamiennych, oraz pozosta?ych us?ug powi?zanych, wygenerowa?y kraje europejskie (37 proc.) oraz Chiny (35 proc.). W tym samym roku w Pa?stwie ?rodka sprzedano tak?e najwi?ksz? liczb? nowych aut. Jak przewiduje raport Deloitte w 2035 roku to g?ównie Chiny b?d? motorem rozwoju tego sektora, odpowiadaj?c za 80 proc. wzrostu, podczas gdy pozosta?e regiony wyka?? w tym zakresie umiarkowane wyniki, a czasem wr?cz stagnacj?.

– Wed?ug szacunków przychody koncernów motoryzacyjnych w scenariuszu bazowym b?d? stopniowo ros?y, przy ?redniej rocznej stopie wzrostu (CAGR) wynosz?cej 3 proc. Obecnie 97 proc. przychodów przynosz? tradycyjne segmenty bran?y motoryzacyjnej, czyli sprzeda? nowych i u?ywanych aut, sprzeda? cz??ci zamiennych i serwis, oraz us?ugi finansowe. Do 2035 roku przewidywany jest spadek ich udzia?u do 83 proc. Znacz?cy wp?yw na utrzymanie tych przychodów b?dzie mie? wzrost sprzeda?y w Chinach oraz wzrost przychodów z us?ug finansowych, które w analizowanym okresie zwi?ksz? si? oko?o dwukrotnie. – mówi Rafa? Nessel, Starszy Mened?er, Zespó? Doradztwa Technologicznego w Deloitte.

Przychody ze sprzeda?y samochodów zwi?ksz? si? globalnie o 25 proc. G?ówne czynniki nap?dzaj?ce sprzeda? aut to coraz lepsza sytuacja ekonomiczna spo?ecze?stwa oraz rosn?ca populacja. Na kontynencie europejskim wzrost b?dzie nap?dzany g?ównie przez ?rodkow? oraz Wschodni? Europ?, w tym Polsk? i Rosj?. Z kolei na rynkach zachodnioeuropejskich co trzecie auto sprzedane w 2035 b?dzie zalicza? si? do segmentu premium. Dalszy rozwój car-sharingu b?dzie g?ównym czynnikiem hamuj?cym sprzeda? samochodów prywatnych oraz rosn?c? liczb? aut flotowych.

Szacunki pokazuj?, ?e kierowcy b?d? preferowa? zakup coraz m?odszych aut, a globalne przychody ze sprzeda?y tych u?ywanych b?d? spada?. CAGR w tym segmencie wyniesie 0 proc., a jedynie rynek chi?ski odnotuje wzrost w tym segmencie. Dot?d wysoce zyskowny biznes posprzeda?owy i cz??ci zamiennych mo?e ucierpie? z powodu silnego rozwoju elektromobilno?ci.

– Coraz bardziej cyfrowe zachowania konsumentów, wykszta?cone i ugruntowane w czasach COVID-19 b?d? mia?y równie? wp?yw na bran?? motoryzacyjn?. Spodziewamy si?, ?e procesy sprzeda?y i obs?ugi online stan? si? niezwykle istotne i mog? wspomóc sprzedawców aut zarówno u?ywanych, jak i nowych. Trend ten obserwujemy tak?e w Polscemówi Jan Michalski.

Dynamicznie za to zaczn? rosn?? przychody z tytu?u us?ug mobilnych (Mobility as a Service – MaaS), w tym rozwoju flot i infrastruktury z tym zwi?zanej. Do 2035 roku ich roczna stopa wzrostu wyniesie do 11 proc. W jeszcze szybszym tempie, bo o 20 proc. rocznie, b?d? ros?y przychody z tytu?u traktowania pojazdów jako platformy dla nowych us?ug cyfrowych. Ich udzia? w ca?o?ci przychodów w perspektywie kolejnych pi?tnastu lat b?dzie wy?szy ni? us?ug posprzeda?owych.

Udostępnij
Redaktor Brandsit