Gdy zastanawiamy si? nad przekwalifikowaniem pracowników w kontek?cie przysz?o?ci pracy, w pierwszej kolejno?ci przychodzi nam na my?l nauka kodowania, analiza danych lub inne technologie operacyjne. I cho? te kompetencje s? z pewno?ci? bardzo po??dane na rynku pracy, to pomijamy jeden wa?ny aspekt – umiej?tno?ci mi?kkie, takie jak przywództwo, komunikacja i kreatywno??. Nie ma znaczenia, jak bardzo zautomatyzowany jest Twój biznes, te umiej?tno?ci zawsze b?d? kluczowe.
W rzeczywisto?ci umiej?tno?ci mi?kkie maj? coraz wi?ksze znaczenie. Zgodnie z wynikami badania LinkedIn przeprowadzonego na pocz?tku roku, najwa?niejsze umiej?tno?ci pracowników obejmuj? przywództwo i zarz?dzanie, kreatywne rozwi?zywanie problemów, my?lenie projektowe oraz zdolno?ci komunikacyjne.
Dlaczego to w?a?nie te umiej?tno?ci zyskuj? na znaczeniu? Jaki wp?yw b?dzie mia? COVID-19 na pracowników w przysz?o?ci? Przyjrzyjmy si? temu bli?ej.
Historia automatyzacji
?eby zrozumie? z czego wynika gwa?towny zwrot ku umiej?tno?ciom mi?kkim, musimy spojrze? wstecz i zrozumie?, jaki wp?yw automatyzacja wywar?a na pracowników na przestrzeni lat. Jak mo?emy zauwa?y? istnieje i zawsze istnia? pewien strach przed powierzeniem pracy maszynom. Wynika to przede wszystkim z obawy o utrzymanie miejsc pracy. Tak? sytuacj? obserwujemy ju? od lat dwudziestych XX wieku, kiedy to wprowadzono zaawansowane maszyny i technologie, które mia?y przyspieszy? wiele procesów. Historia pokazuje jednak, ?e niepokój by? nieuzasadniony – miejsc pracy nie uby?o, jedynie zmieni?y one swój kszta?t.
Traktory nie zast?pi?y r?k rolników, bankomaty nie spowodowa?y masowych zwolnie? bankowców, a arkusze kalkulacyjne z pewno?ci? nie by?yby na tyle wydajne gdyby nie praca ksi?gowych. Pojawienie si? tych narz?dzi spowodowa?o, ?e personel zamiast wykonywa? mozolne i rutynowe zadania mo?e skoncentrowa? si? na wyzwaniach o wiele bardziej aktywizuj?cych.
Dzi? mamy do czynienia z tym samym – tylko na znacznie wi?ksz? skal?. Automatyzacja staje si? coraz bardziej powszechna na ca?ym ?wiecie i „uwalnia” pracowników od ?mudnych, rutynowych zaj?? na rzecz tych wymagaj?cych ludzkiej inteligencji. Bez w?tpienia „cz?owiek” jest tu nadal kluczowy. Dlaczego? Ludzki pierwiastek jest wr?cz synonimem mi?kkich umiej?tno?ci, których nie mo?na zast?pi? nawet przez najbardziej zaawansowane technologie. To w?a?nie kreatywno??, wnikliwo??, przywództwo i inteligencja emocjonalna b?d? stanowi?y kluczowy aspekt przewagi konkurencyjnej w zautomatyzowanej przysz?o?ci.
Mówi?c o umiej?tno?ciach mi?kkich, nie mo?emy zapomnie? o innej kompetencji, która z dnia na dzie? nabiera wi?kszego znaczenia – jest ni? adaptacyjno??. W dynamicznym ?rodowisku, firmy które chc? co? znaczy? na rynku musz? szybko dostosowywa? si? do zmiennych warunków, wdra?aj?c nowe systemy i wprowadzaj?c nowe technologie. Cecha adaptacyjno?ci, zarówno w kontek?cie umiej?tno?ci pracowników jak i narz?dzi firmy musi by? zawsze wysoko rozwini?ta, aby móc ?atwo i szybko przystosowywa? si? do otaczaj?cego ?rodowiska.
Pandemia Covid-19
Innym czynnikiem, który wp?yn?? na ?rodowisko pracy na ca?ym ?wiecie jest pandemia Covid-19. Elastyczno?? w miejscu pracy ju? od pewnego czasu by?a bardzo istotna w biznesie, jednak to pandemia znacznie zwi?kszy?a nacisk na ni?. Wiele firm z dnia na dzie? musia?o przej?? na tryb pracy zdalnej, a nie wszystkie by?y na to przygotowane. Cho? w najbli?szym czasie biura na nowo b?d? si? otwiera?, to nie ulega w?tpliwo?ci, ?e praca zdalna b?dzie stanowi? podstaw? kultury biurowej w przysz?o?ci.
Dla pracowników oznacza to nowe wyzwanie: nie tylko musz? doskonali? swoje umiej?tno?ci mi?kkie, ale tak?e musz? to robi? zdalnie. W konsekwencji pracy z domu b?d? z ka?dego innego miejsca na ?wiecie, rozproszone zespo?y musz? znale?? sposób jak komunikowa? si? pomimo tych trudno?ci.
Barier do pokonania jest wiele, a wraz z wyzwaniami pojawiaj? si? nowe pytania: Jak mened?erowie mog? zdalnie piel?gnowa? talenty? W jaki sposób mo?na odtworzy? kreatywno?? i spontaniczno?? zespo?u poprzez rozmow? online? W jaki sposób firmy mog? utrzyma? motywacj?, entuzjazm i zaanga?owanie pracowników w rozwój organizacji, gdy wielu z nich pracuje w domu?
Wreszcie, wracaj?c do zdolno?ci adaptacyjnych – jak przedsi?biorstwa mog? przekwalifikowa?, przeorganizowa? i przekszta?ci? personel pracuj?cy w ramach hybrydowego ?rodowiska? COVID-19 wp?yn?? na ju? i tak szybko zmieniaj?cy si? krajobraz biznesu, wprowadzaj?c go na wy?szy poziom. Pomimo tego, ?e mened?erowie w wi?kszo?ci skupieni s? na uelastycznieniu kultury organizacyjnej, w taki sposób aby jak najlepiej dostosowa? j? do pracy zdalnej, to jednak umiej?tno?ci mi?kkie nadal pozostaj? na celowniku przedsi?biorców.
Dzi? transformacja to nie tylko kwestia technologii – to tak?e ludzie. Bez w?tpienia najwi?kszy sukces odnios? te firmy, które oprócz technologii zainwestuj? tak?e w swojego pracownika.
Podsumowanie
Przysz?o?? pracy oznacza rozwój zarówno umiej?tno?ci mi?kkich, jak i twardych.
Do czasu pojawienia si? pandemii wiele uwagi po?wi?cano temu, w jaki sposób wzrost sztucznej inteligencji i automatyzacji zwi?kszy? potrzeb? rozwoju umiej?tno?ci mi?kkich. W obliczu pandemii i wynikaj?cej z niej pracy zdalnej, patrzymy na to z innej perspektywy – podobnie jak przysz?o?? pracy zale?y od stopnia wykorzystania sztucznej inteligencji jako wsparcia dla pracy personelu, tak samo przywództwo i kultura, wydajno?? i konkurencyjno?? organizacji zale?? od rozwijania umiej?tno?ci mi?kkich.
Wed?ug opublikowanej z pocz?tkiem roku LinkedIn Learning Survey – do najbardziej istotnych umiej?tno?ci, których pracownicy musz? si? nauczy? w 2020 r. nale??: przywództwo i zarz?dzanie, kreatywne rozwi?zywanie problemów, my?lenie projektowe, komunikacja. Kiedy mówimy o przysz?o?ci pracy, ona dzieje si? na naszych oczach. Rynek stale si? rozwija, generuj?c nowe wymagania. Ka?da firma potrzebuje pracowników, którzy poza posiadaniem odpowiednich twardych umiej?tno?ci potrafi? zakwestionowa? status quo i my?le? nieszablonowo, w sposób jaki technologia nie jest w stanie. Bez inwestowania w umiej?tno?ci mi?kkie firmy mog? zatrzyma? swój rozwój.
AI/kontekst automatyczny: Umiej?tno?ci mi?kkie uzupe?niaj? wykorzystanie technologii w pracy.
Po??czenie wykorzystania sztucznej inteligencji i wysoko rozwini?tych umiej?tno?ci mi?kkich, stanowi o zwi?kszeniu produktywno?ci personelu.
Przyk?ady umiej?tno?ci mi?kkich, które uzupe?niaj? prac? z wykorzystaniem technologii:
Kreatywne rozwi?zywanie problemów i my?lenie projektowe – Nowe technologie, takie jak sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe automatyzuj? wiele zada? administracyjnych, pozostawiaj?c pracownikom mo?liwo?? wykorzystania kreatywnego my?lenia do realizacji celów firmy. Z tego powodu kreatywno?? jest wa?n? umiej?tno?ci? dla organizacji, które chc? rozwija? si? w przysz?o?ci.
Zdolno?ci adaptacyjne/i umiej?tno?? ci?g?ego uczenia si? – Technologie rewolucjonizuj? biznes w szybkim tempie, wi?c posiadanie zdolnych do adaptacji pracowników jest konieczne. Potrzebne s? zespo?y, które potrafi? si? dostosowa? i rozwija? wraz z szybko zmieniaj?cym si? ?rodowiskiem biznesowym.
COVID-19/Kontekst transformacji cyfrowej: Wykorzystanie umiej?tno?ci mi?kkich jest istotne w hybrydowym ?rodowisku pracy.
Podczas pandemii nauczyli?my si? jak wykonywa? codzienne, zawodowe obowi?zki zdalnie. Co za tym idzie pozyskali?my umiej?tno?ci dzi?ki którym w przysz?o?ci b?dziemy mogli stworzy? hybrydowe ?rodowisko pracy – ??cz?ce pracowników z biura oraz zdalnych.
Przyk?ady umiej?tno?ci mi?kkich, które pomagaj? firmom i pracownikom w efektywnej pracy i kierowaniu zespo?ami zdalnie:
Przywództwo i zarz?dzanie, Inteligencja emocjonalna, wspó?praca – Transformacja cyfrowa polega na tworzeniu bardziej z?o?onych i globalnych projektów, co sprawia, ?e wspó?praca staje si? niezb?dnym narz?dziem sukcesu. Pracownicy musz? by? w stanie pracowa? w ?rodowisku pracy zespo?owej, zarówno w biurze jak i ze zdalnymi cz?onkami zespo?u.
Perswazja – Posiadanie ?wietnego produktu lub ?wietnego pomys?u to jedynie pocz?tek. Na dalszym etapie jest pozyskanie klientów, którzy zechc? go kupi?. Perswazja to cenne narz?dzie sprzeda?y, dzi?ki któremu nasze produkty staj? si? interesuj?ce z pozycji konsumenta.
Praca i sposób, w jaki si? zmienia (Przysz?o?? pracy, umiej?tno?ci i kultura)
Przysz?o?? pracy wymaga od nas sta?ego dokszta?cania si? i poszerzania naszych umiej?tno?ci interpersonalnych, niezale?nie od miejsca w którym pracujemy.
W momencie cyfrowej transformacji, charakter pracy zmienia si? szybciej ni? kiedykolwiek. Musimy by? przygotowani na to, ?e z biegiem czasu wymagania i umiej?tno?ci techniczne b?d? si? zmienia?. Jednak poszerzaj?c nasze kompetencje, nie mo?emy zapomnie? o konieczno?ci rozwijania naszych umiej?tno?ci mi?kkich. Jednym s?owem – jako firmy i pracownicy musimy by? elastyczni.
Jest to wa?ne nie tylko ze wzgl?du na sposób w jaki pracujemy, ale tak?e z punktu widzenia kultury organizacyjnej firmy.