Przysz?o?? us?ana danymi – maturzy?ci przed wyborem zawodu

Klaudia Ciesielska
5 Min

Dzi? og?oszono wyniki matur. Dla niemal 274 tys. maturzystów nadszed? czas odpowiedzi na pytanie – co dalej? Podobnie jak w zesz?ym roku, w pierwszym terminie podstawow? matur? z matematyki zda?o 79% uczniów, mimo ?e egzamin w tym roku mia? by? ?atwiejszy za spraw? mniejszej liczby zada? otwartych. Eksperci z bran?y technologicznej podkre?laj?, ?e wci?? jest ogromne zapotrzebowanie na specjalistów IT, dla których umiej?tno?ci matematyczne s? absolutnie kluczowe.

Czas decyzji

Od wielu lat najch?tniej wybieranym kierunkiem studiów w Polsce jest informatyka. Jak wynika z zesz?orocznych danych Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wy?szego (dzi? Ministerstwo Edukacji i Nauki), wówczas wybra?o j? ponad 33 tys. kandydatów. Uruchamiane s? tak?e kierunki obejmuj?ce bardziej konkretny zakres specjalizacji w ramach szeroko poj?tej bran?y nowoczesnych technologii, takie jak cho?by in?ynieria Internetu rzeczy (najbardziej oblegany kierunek w roku akademickim 2020/2021) czy data science.

– Cho? cieszy fakt, ?e informatyka to najch?tniej wybierany obecnie kierunek studiów, wci?? niewielu uczniów szkó? ?rednich decyduje si? na zdawanie jej na maturze. W 2020 roku informatyka nie znalaz?a si? nawet w?ród o?miu najch?tniej wybieranych przedmiotów. W przypadku absolwentów techników by?o to siódme miejsce (5% uczniów). My?l?c o rynku pracy i niezb?dnych kompetencjach jutra, nale?y po?o?y? wi?kszy nacisk na praktyczn? nauk? przedmiotów technologicznych ju? na etapie szko?y podstawowej – podkre?la Grzegorz Kapusta, dyrektor ds. in?ynierii i szef warszawskiego biura Snowflake.

Technologiczne zawody przysz?o?ci

Specjalista ds. chmury obliczeniowej to jeden z tych zawodów, o których jeszcze dekad? temu ma?o kto s?ysza?. Dzi?, w ramach szeroko poj?tej bran?y IT, obejmuj?cej programistów, analityków, testerów czy administratorów baz danych, jest jedn? z tych profesji, która nale?y do grona zawodów deficytowych.

Jak wynika z ogólnopolskiego raportu „Barometr Zawodów 2021” – tworzonego pod auspicjami Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii – analitycy, testerzy i operatorzy systemów teleinformatycznych to pracownicy poszukiwani przede wszystkim w najwi?kszych miastach wojewódzkich, w których dzia?a najwi?cej firm z bran?y IT i które kszta?c? najwi?ksz? liczb? specjalistów.

Globalny raport Organizacji Wspó?pracy Gospodarczej i Rozwoju z pocz?tku 2020 roku ukazuje jednak, ?e wi?kszo?? dzieci na ?wiecie chcia?aby w przysz?o?ci wybra? tradycyjne zawody, takie jak lekarka czy nauczycielka (dziewczynki) albo in?ynier czy mened?er (ch?opcy), nie zdaj?c sobie sprawy z mo?liwo?ci, jakie oferuj? tzw. profesje przysz?o?ci.

Tymczasem, wed?ug obecnych szacunków, nawet 65% uczniów szkó? podstawowych b?dzie pracowa? w zawodach, które jeszcze nie istniej?.

– Aby lepiej zrozumie? te predykcje, wystarczy si?gn?? pami?ci? do tego, jak wygl?da? rynek pracy jeszcze pi?tna?cie-dwadzie?cia lat temu, na pocz?tku nowego stulecia. Wówczas ma?o kto my?la? o tym, by zosta? specjalist? ds. cyberbezpiecze?stwa lub tym bardziej in?ynierem ds. rozwi?za? chmurowych. Dzi? to w?a?nie te zawody s? synonimem przysz?o?ci i innowacyjno?ci. W Snowflake kilkuset in?ynierów w pi?ciu biurach na ?wiecie buduje Chmur? Danych – najnowocze?niejsz? technologi? przechowywania, przetwarzania i dzielenia si? danymi, z której korzysta ju? kilka tysi?cy firm, w tym najwi?ksi globalni graczemówi Grzegorz Kapusta ze Snowflake. Jak dodaje– mo?liwo?? wspó?tworzenia rozwi?za? jutra to nie tylko niezwykle odpowiedzialne, ale te? bardzo ekscytuj?ce zadanie.

Na pocz?tku 2020 roku ?wiatowe Forum Ekonomiczne opublikowa?o raport „Miejsca pracy jutra. Mapowanie mo?liwo?ci w nowej gospodarce”. W jego ramach ukazano „skal? mo?liwo?ci zatrudnienia”, która mierzona jest jako liczba dost?pnych stanowisk w ramach danego klastra zawodowego na ka?de 10 000 ofert pracy.

O ile klaster Dane i Sztuczna Inteligencja (Data and IT) w 2020 roku reprezentowa? 78 na ka?dych 10 000 ofert pracy, w 2022 roku maj? to ju? by? 123 oferty. Znacz?c? zmian? odnotowano tak?e w przypadku in?ynierii i przetwarzania danych w chmurze (Engineering and Data Computing) z 60 w 2020 do 91 na ka?dych 10 000 ofert pracy w 2022 roku. Pandemia najprawdopodobniej jeszcze zwi?kszy?a skal? tych wzrostów.

Centralna Komisja Egzaminacyjna
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wy?szego
„Barometr Zawodów 2021”, Wojewódzki Urz?d Pracy w Krakowie
„Dream jobs? – Teenagers’ career aspirations and the future of work”, OECD, 2020
„Shift Happens”, McLeod, Scott and Karl Fisch
„Jobs of Tomorrow Mapping Opportunity in the New Economy”, ?wiatowe Forum Ekonomiczne i LinkedIn, 2020
Udostępnij
Redaktor Brandsit