Globalny rynek zarz?dzania obiektami za pomoc? dedykowanych systemów ro?nie jak na dro?d?ach i wszystko wskazuje na to, ?e to dopiero pocz?tek. Wg analizy Markets&Markets, w ci?gu najbli?szych 5 lat, do 2026 roku, ma on wzrosn?? z poziomu 42,2 mld dolarów niemal dwukrotnie i osi?gn?? warto?? 76,3 mld dolarów.
Wed?ug in?yniera i przedsi?biorcy Petera Diamandisa, w ci?gu najbli?szych dziesi?ciu lat prawdopodobnie do?wiadczymy tak du?ych zmian technologicznych, jak w ci?gu ostatniego stulecia. Za wszystkim stoi czwarta rewolucja przemys?owa. Dzi?ki niej dost?p do IT stanie si? jeszcze bardziej powszechny. Ma?o tego, za spraw? Industry 4.0 wkroczymy do nowej, po??czonej rzeczywisto?ci. Niegdy? kultowy slogan connecting peoplenabierze zupe?nie nowego znaczenia. Pierwsze do zmiany b?d? nieruchomo?ci, a dok?adnie zarz?dzanie obiektami. Obejmuje ono szereg zada? dotycz?cych funkcjonowania budynków.
trzymywanie czysto?ci, zarz?dzanie najmem, organizacja stanowisk pracy, wsparcia technicznego dla nieruchomo?ci czy ksi?gowo?? – tym wszystkim kto? musi si? zaj??. Podobnie z automatyk? budynkow? i systemami HVAC, czyli klimatyzacj?, wentylacj? i ogrzewaniem.
Przyk?ad od biznesu
Pe?na lub cz??ciowa informatyzacja przebiegu pracy, to codzienno?? w biznesie i dzi? ju? konieczno??. Systemy z wbudowanym konfiguratorem low-/no-code u?ywanym do cyfrowego odwzorowania procesów biznesowych, pomagaj? zwi?kszy? efektywno?? pracowników, jak i samych procesów. Dbaj? równie? o komfort pracy, dostarczaj?c u?ytkownikom wszelkich informacji, formularzy, których w danej chwili potrzebuj? aby np. zarejestrowa? dowody przeprowadzonej kontroli lub zg?osi? wniosek o podj?cie dzia?a? naprawczych czy serwisowych. S? troch? jak wiatr: nie wida? ich, ale czu? ich dzia?anie. U?ycie takich systemów jest bardziej efektywne ni? opracowanie dedykowanego oprogramowania w tradycyjnym modelu, gdzie koszt jest kilkukrotnie wy?szy. W przypadku systemów oferuj?cych konfiguracj? typu low-/no-code, mówmy o digitalizacji procesów liczon? w dniach, a nie miesi?cach. Tym tropem cyfryzacji biznesu zaczyna pod??a? tak?e bran?a real estate.
Systemy wspieraj?ce zarz?dzanie obiektami to np. IWMS (zintegrowane systemy zarz?dzania miejscem pracy), BIM (modelowanie informacji o budynku), ale to tak?e aplikacje do zarz?dzania operacjami i us?ugami prowadzonymi w danej lokalizacji. W tym przypadku umo?liwiaj? obs?ug? procesów biznesowych i zada? realizowanych przez pracowników obs?uguj?cych dany obiekt. Dzi? takie systemy nie s? ju? wdra?ane lokalnie, ale uruchamiane w chmurze obliczeniowej, najcz??ciej w modelu SaaS. Zgodnie z omawianym badaniem, przed tym segmentem kilka t?ustych lat.
Co powoduje, ?e rynek systemów wspieraj?cych zarz?dzanie obiektami tak dynamicznie ro?nie? – Przyczyny to zapewne wzrost popytu na rozwi?zania do zarz?dzania nieruchomo?ciami oparte na chmurze oraz zwi?kszone zainteresowanie systemami zintegrowanymi z oprogramowaniem w coraz bardziej inteligentnych budynkach. Dodatkowo, generalnie digitalizuje si? wszystko dooko?a. Firmy potrzebuj? danych, które wykorzystuj? do podnoszenia swojej efektywno?ci i coraz bardziej doceniaj? korzy?ci, które daje digitalizacja procesów. Wg najnowszej analizy firmy Statista, w przysz?ym roku globalne, generalne wydatki na transformacj? cyfrow? wynios? a? 1,8 bln dolarów, a w 2025 roku wzrosn? do 2,8 bln – mówi Marcin Pleszko z firmy Sagra Technology, dostawcy rozwi?za? klasy SFA, CRM i business intelligence.
Recepta na ogarni?cie postpandemicznego ba?aganu
COVID-19 spowodowa? powa?ne zak?ócenia, nawet w najlepiej zarz?dzanych miejscach pracy. Mened?erowie obiektów musieli zapewni? bezpiecze?stwo pracownikom, którzy z ró?nych przyczyn nie mogli pracowa? zdalnie. Konieczno?? dok?adnej, cz?stej dezynfekcji skomplikowa?a organizacj? biurowego, i nie tylko, ?rodowiska pracy. Kierownicy obiektów na nowo organizowali harmonogramy sprz?tania, sterylizacji oraz dezynfekcji. Dla wielu zarz?dzaj?cych obiektami potrzeba zapewnienia bezpiecznego ?rodowiska pracy oznacza?a odkrycie nowych produktów i praktyk. Zmieniono wiele procedur dotycz?cych funkcjonowania obiektów, a pracowników i ich go?ci zacz??y obowi?zywa? nowe zasady.
Nieocenionym wsparciem, zw?aszcza w organizacjach zajmuj?cych wiele ró?nych lokalizacji, okazywa?y si? dedykowane systemy wspomagaj?ce zarz?dzanie operacjami w ramach utrzymywania obiektów. Umo?liwiaj? one m.in. kontrol? bud?etów, rejestracj? i akceptacj? kosztów, bezpo?redni nadzór nad standardem realizowanych us?ug, monitoring statusów oraz jako?ci, czy obs?ug? harmonogramów i przegl?dów okresowych. U?ytkownicy, zgodnie z uprawnieniami, mog? równie? automatycznie generowa? dokumenty i raporty.
Wzrost dzi?ki chmurze
Coraz wi?cej firm korzysta z takiego oprogramowania w chmurze obliczeniowej oraz w modelach subskrypcyjnych. Cloud computing pozwala obni?y? koszty operacyjne, zwi?ksza bezpiecze?stwo oraz, co by?o bardzo istotne podczas pandemicznego lockdownu, umo?liwia wspó?prac? zdaln? mi?dzy zespo?ami i spó?kami zale?nymi w ró?nych lokalizacjach. Inne zalety? Bezpieczny hosting danych o znaczeniu krytycznym, zwi?kszone bezpiecze?stwo i skalowalno?? oraz szybkie przywrócenie stanu normalnego po awarii. Oparte na chmurze rozwi?zania do zarz?dzania obiektami wp?ywaj? na zadowolenie klientów oraz zmniejszaj? koszty napraw i konserwacji. A modele SaaS znosz? bariery w dost?pie do najnowszych rozwi?za?.
– Cho? systemy dedykowane Facility Management niew?tpliwie przynosz? wiele korzy?ci, cz??? przedsi?biorstw nadal podchodzi do tematu sceptycznie. Najcz??ciej wynika to z niewiedzy oraz braku infrastruktury niezb?dnej do wdro?enia. Wiele firm ma zaleg?o?ci w korzystaniu z cloud computingu czy internetu rzeczy. Niektóre maj? do pokonania przepa?? mi?dzy konwencjonalnym uk?adem biurowym a nowoczesn? konfiguracj? organizacji. Zdarza si? tak?e ?e przedsi?biorstwa, skupione na swojej podstawowej dzia?alno?ci, nie s? ?wiadome mo?liwo?ci jakie daj? innowacje. Jednak je?li chc? nadal pozostawa? w grze, powinny zweryfikowa? swoje plany dotycz?ce digitalizacji równie? w zakresie zarz?dzania obiektami oraz rozwa?aj?c rozwi?zania do cyfryzacji procesów biznesowych, które mo?e nie s? stricte systemami dedykowanymi jednej bran?y, ale dzi? skuteczniej potrafi? wnosi? warto?? uzupe?niaj?c braki w dost?pnych rozwi?zaniach stricte bran?owych. Tu przyk?adem mo?e by? Emigo, za pomoc? którego mo?na odwzorowa? procesy realizowane przez specjalistów w terenie, integruj?c je z systemem firmy – niezale?nie czy to b?dzie BIM, ERP czy CRM – t?umaczy Marcin Pleszko.