W lubelskiej Wy?szej Szkole Ekonomii i Innowacji, dru?yna The Legion spotka?a si? z psychologiem sportu Jakubem Za?uskim. Celem spotkania by?o przeprowadzenie bada?, które mia?y na celu ukaza? umiej?tno?ci i predyspozycje graczy do dalszych e-sportowych zmaga?. Jak im posz?o? Zobaczcie sami!
Laboratorium z prawdziwego zdarzenia
Profesjonalne laboratorium ze sprz?tem, spe?niaj?cym mi?dzynarodowe standardy pozwoli?o na przeprowadzenie bada? z wykorzystaniem Wiede?skiego Systemu Testów, dzi?ki którym mo?liwa jest diagnoza zdolno?ci specjalnych oraz ogólnych, takich jak m.in. czas reakcji, koncentracja i uwaga, sprawno?? motoryczna i manualna, wyobra?nia przestrzenna, antycypacja czy te? koordynacja wzrokowo-ruchowa. Pod lup? skierowano równie? mózg graczy, podczas badania z wykorzystaniem EEG-Biofeedback. Udzia? w te?cie wzi?li: Damian “Xo” Go?embiewski, Kamil “SHAIBUZ” Kury?, Adrian Henry” Ryba oraz Jakub “JacKobi” Dymowicz. Zawodnicy The Legion ch?tnie stawiali czo?a postawionym przed nimi wyzwaniom, a ich wyniki przesz?y naj?mielsze oczekiwania psychologa, który pracuje z zawodnikami od pocz?tku akcji 30 Days to Pro.
Zr?czno??, o której mo?na pomarzy?
Obserwuj?c ch?opaków, mo?na by?o wpa?? w kompleksy! Podczas wykonywanych zada? cechowa? ich niesamowity spokój i zr?czno??. Szczególnie w te?cie reakcji (test RT), który pozwala na ocen? szybko?ci poznawczej na poszczególnych etapach zadania percepcji, przetwarzania poznawczego oraz reakcji (motorycznej organizacji odpowiedzi) stwierdzi? Jakub Za?uski. Do badania czasu reakcji zawodników dru?yny The Legion u?yto trzech wariantów testu i zmierzono czas reakcji prostej wzrokowej(S1), prostej s?uchowej(S2) i z?o?onej(S5). W przypadku próby S1 zawodnik reagowa? na pojawienie si? ?ó?tej lampki na ekranie, natomiast w przypadku testu S2 na sygna? d?wi?kowy w s?uchawkach. Przy opcji S5 zadaniem osoby badanej by?o reagowanie na uk?ad dwóch okre?lonych bod?ców, jednocze?nie ignoruj?c przy tym pojawiaj?ce si? bod?ce zak?ócaj?ce. Najlepsi strzelcy potrafi? zareagowa? z pr?dko?ci? 150 milisekund! Co wi?cej, okazuje si?, ?e do naszego mózgu szybciej docieraj? bod?ce s?uchowe, a od bod?ców wzrokowych dzieli je 30 milisekund.
Akcja reakcja
Kolejnym wyzwaniem by? test SIMKAP. Pozwala on zbada? podzielno?? uwagi, rozumianej jako szybko?? i staranno?? wykonania zadania przy jednoczesnym obci??eniu kilkoma ró?nymi zadaniami. Mierzony jest wynik ca?o?ciowy z rozwi?zywania zada? problemowych, wymagaj?cych zdolno?ci intelektualnych, przy jednoczesnym wykonywaniu zada? rutynowych, wymagaj?cych koncentracji uwagi. I tutaj, nie by?o niespodzianek w temacie wyników. Pomimo tego, ?e test by? d?ugi i bardzo wymagaj?cy cz?onkowie dru?yny The Legion udzielili w wi?kszo?ci poprawnych odpowiedzi!
Czas podj?? decyzj?
Zawodnicy stan?li przed tym wyzwaniem w tzw. te?cie DT (test decyzji), który gwarantuje pomiar z?o?onej reakcji na d?ugotrwa?e wyst?powanie szybko zmieniaj?cych si? bod?ców wzrokowych i s?uchowych. Test ten mierzy tak?e tolerancj? na stres oraz wykrywa os?abienia uwagi. Okazuje si?, ?e gracze The Legion to bardzo zdecydowani i szalenie odporni m??czy?ni, tak wi?c decyzje zosta?y podj?te szybko i bez przys?owiowego mrugni?cia okiem. To bardzo trudne i wymagaj?ce zadanie, nawet je?eli w gr? wchodz? profesjonali?ci. Zawodnicy poradzili sobie z nim jednak bez zarzutu – dodaje Jakub Za?uski.
Lepsze wyniki, indywidualny plan
Badania przeprowadzone na cz?onkach dru?yny The Legion pozwol? trenerowi Kamilowi ,,Hope Tarce na u?o?enie indywidualnych planów treningowych dla poszczególnych zawodników wy?onionych podczas akcji 30 Days to Pro.
Uzyskane wyniki pozwalaj? nam na poznanie aktualnego poziomu zawodników, a tak?e ich mocnych i s?abszych stron. Gracze The Legion wype?niali te? kwestionariusze temperamentu, dzi?ki czemu mo?liwe jest lepsze poznanie zawodników oraz dobranie najbardziej efektywnych metod pracy z nimi. Na bazie uzyskanych wyników i konsultacji z trenerem oraz samymi zawodnikami, otrzymaj? oni równie? wskazówki, które pozwol? im na szybszy i skuteczniejszy rozwój w wybranych aspektach podsumowuje Jakub Za?uski.
Trzeba zaznaczy?, ?e e-sportowcy to profesjonali?ci, którzy potrzebuj? takiej samej psychologicznej opieki, jak standardowi sportowcy – pi?karze czy siatkarze. Badania, pozwalaj? pozna? aktualny poziom rozwoju zawodników i wybra? obszary, nad którymi warto i trzeba pracowa?. Na podstawie uzyskanych wyników mo?na przygotowa? zindywidualizowany program pracy z graczem, dostosowany do jego potrzeb oraz s?abych i mocnych stron co mo?e przynie?? lepsze i szybsze efekty pracy. Znaj?c obecne umiej?tno?ci zawodnika, mo?emy pó?niej te? zobaczy?, czy robi on post?py i w jakim tempie si? rozwija.
Jak twierdzi Jakub, W ka?dym z zawodników Legionu tkwi jeszcze du?y potencja?, a zadaniem sztabu szkoleniowego jest jego wydobycie. Wykonywanie pomiarów zdolno?ci psychomotorycznych czy te? testów psychologicznych zwi?ksza wiedz? trenerów o zawodnikach, jak i poszerza samo?wiadomo?? samych graczy.
Mózgowa rozgrywka
Najwi?ksz? atrakcj? przygotowan? dla naszych graczy by? niepowtarzalny test z wykorzystaniem aparatury EEG-Biofeedback. O co tak naprawd? w nim chodzi? Zacznijmy od pocz?tku. Mózg cz?owieka stale wytwarza ró?ne zakresy fal elektromagnetycznych. S? one charakterystyczne dla danych aktywno?ci. Inaczej wygl?da zapis w przypadku np. wyt??onego wysi?ku umys?owego, a inaczej w stanie relaksu. Zdarza si? jednak, ?e u niektórych osób wyst?puje nadmiar lub niedobór fal o okre?lonych cz?stotliwo?ciach. Podczas terapii z wykorzystaniem Biofeedbacku pacjent dostaje informacje zwrotne na temat tego jak pracuje jego mózg. Jej celem jest takie wytrenowanie mózgu, ?eby pracowa? on jak najbardziej efektywnie. I tak, pod??czeni do urz?dzenia, skupieni i wykonuj?cy polecenia Jakuba cz?onkowie The Legion poddali swoje fale mózgowe prawdziwym misjom i ?wiczeniom, które poprawi? ich umys?ow? kondycj?. Warto zaznaczy?, ?e do zbadania naszego mózgu wystarcz? zaledwie 3 minuty!
Jakub Za?uski tak to opisuje: W trakcie wizyty zawodników w Lublinie mog?em przyjrze? si? temu, co dzieje si? w mózgach graczy w warunkach neutralnych, w czasie relaksu i w momencie wykonywania ró?nych zada?.
Presja, któr? nale?y przezwyci??y?
Psychologowie z pewno?ci? b?d? coraz cz??ciej sta?ymi cz?onkami sztabów szkoleniowych dru?yn gamingowych. E-sportowcy, podobnie jak zawodnicy uprawiaj?cy sporty tradycyjne, na co dzie? miewaj? wahania motywacji, zmagaj? si? z presj?, stresem czy trudnymi dla nich emocjami. W trakcie treningów i meczów potrzebuj? utrzymywa? wysoki poziom skupienia i jak najszybciej reagowa? na zmieniaj?ce si? dynamicznie sytuacje. Dodatkowo musz? oni sprawnie komunikowa? si? z dru?yn? i efektywnie wspó?pracowa? z kolegami. To tylko niektóre z aspektów nad którymi mo?e pracowa? psycholog. Obszarów do wspó?pracy jest jednak o wiele wi?cej.
W przerwie od testów
Zawodnicy The Legion podczas przerwy mieli tak?e niesamowit? okazj? spotka? si? z fanami e-sportu, którzy w tym roku rozpocz?li nauk? w klasie e-sportowej. Gracze wy?onieni w akcji 30 Days to Pro opowiedzieli swoim m?odszym kolegom, jak ?wicz?, ile godzin dziennie przeznaczaj? na szlifowanie formy i czym ró?ni si? profesjonalny gaming od hobbystycznych rozgrywek. Na koniec spotkania wszyscy w??czyli komputery, odpalili swoje konta i zmierzyli si? w CS-owych pojedynkach.
W tym roku w Zespole Szkó? Akademickich w Lublinie, w sk?ad którego wchodz? Akademickie Liceum Mistrzostwa Sportowego WSEI oraz Akademickie Liceum Ogólnokszta?c?ce Informatyczne, powstaje klasa e-sportowa. W odró?nieniu od innych tego typu oddzia?ów w naszym kraju e-sport b?dzie tutaj traktowany jak ka?da inna dyscyplina sportowa. Oznacza to, ?e uczniowie b?d? trenowali w wymiarze ok. 13 godzin lekcyjnych tygodniowo pod okiem profesjonalnych trenerów Counter-Strike: Global Offensive i League of Legends. Na co dzie? b?d? oni te? pod opiek? psychologa sportu oraz b?d? mogli korzysta? z ca?ej bogatej bazy Wy?szej Szko?y Ekonomii i Innowacji w Lublinie dodaje Jakub Za?uski.