95% Polaków na co dzie? funkcjonuje w przestrzeni online. Od momentu wybuchu pandemii wzros?a cz?stotliwo?? zagl?dania do Internetu z powodu zdalnej pracy zawodowej oraz nauki. Nawet nasze relacje prywatne i inne interakcje spo?eczne niemal powszechnie odbywaj? si? przy pomocy komputera, tabletu lub smartfonu. W przypadaj?cym 12 pa?dziernika Dniu Bezpiecznego Komputera, warto zwróci? uwag?, ?e do 71% wzrós? odsetek u?ytkowników ?wiadomych gro??cych im cyberzagro?e?. Nadal jednak nie wszyscy nauczyli si? korzysta? z rozwag? z dost?pu do sieci i mog? pa?? ofiar? nieuprawnionego wykorzystania ich personaliów. Dla wielu rozwi?zaniem mo?e by? np. automatyczna ochrona przed wy?udzeniem, jak? jest us?uga Alerty BIK.
Jeszcze przed wybuchem pandemii dla wielu osób „bycie online” by?o stanem tak naturalnym, ?e nie zastanawiali si? nad czyhaj?cymi przy tej okazji niebezpiecze?stwami. Zakupy, sprawy urz?dowe, kontakt z bankami i innymi instytucjami, poszukiwanie pracy, nawi?zywanie i utrzymywanie relacji personalnych, sprawdzanie informacji, mailowanie – wszystkie te czynno?ci uleg?y jeszcze zintensyfikowaniu po przestawieniu si? w wymuszony tryb zdalny.
Ka?da z tych aktywno?ci osób mniej lub bardziej ?wiadomych cyberzagro?e? jest dla przest?pców okazj? do zdobycia cennych danych na temat ich to?samo?ci. A to przepustka do wy?udzenia kredytów, po?yczek oraz zawierania umów abonamentowych na przyk?ad z firm? telekomunikacyjn? w celu wy?udzenia drogiego smartfona.
Badanie zrealizowane we wrze?niu br. dla Biura Informacji Kredytowej przez Quality Watch pokazuje, ?e najbardziej rozpoznawaln? negatywn? konsekwencj? wykorzystania skradzionych danych osobowych jest mo?liwo?? zaci?gni?cia kredytu lub po?yczki. W sposób zdecydowany wskaza?o tak 57% respondentów, a ogólnie mówi?o o tym dziewi?ciu ankietowanych na dziesi?ciu.
Na szcz??cie, w ci?gu ostatniego pó?rocza o 4% zwi?kszy? si? wska?nik osób dostrzegaj?cych nasilenie zagro?e? w czasie pandemii – zdaniem 71% pytanych w wrze?niu Polaków ryzyko wy?udzenia danych osobowych wzros?o.
– ?wiadomo?? zagro?e? zatem powoli ro?nie, co wydaje si? by? wynikiem nie tylko skali cyberprzest?pstw, ale równie? skuteczno?ci powszechnych akcji informacyjnych. Zwracamy uwag? na konieczno?? zachowywania szczególnej ostro?no?ci przez nas wszystkich – u?ytkowników urz?dze? mobilnych i komputerów, bez wzgl?du na wiek. Nie dzia?ajmy w po?piechu, ?wiadomie decydujmy, czy i komu udost?pnimy swoje dane. Rozwa?nie dokonujmy transakcji p?atniczych w sieci, weryfikujmy adresy portali internetowych. ?wiadomo?? zagro?e? i czujno?? to najlepsze metody przeciwdzia?ania oszustwom. Je?eli ktokolwiek w to w?tpi, to jest tylko kwesti? czasu, gdy wpadnie w tarapaty – t?umaczy Andrzej Karpi?ski, szef bezpiecze?stwa BIK.
Dwie trzecie Polaków nie korzysta z narz?dzi ostrzegaj?cych przed wy?udzeniem
Tak powszechne wykorzystanie zdalnego kontaktu i za?atwianie wielu spraw przez Internet powinno w konsumentach wyrabia? w?a?ciwe nawyki w zakresie wzmacniania ostro?no?ci i skutecznej ochrony swoich personaliów. Niestety, nie zawsze tak si? dzieje i na tym polu konsumenci w Polsce maj? jeszcze sporo do nadrobienia. Badanie BIK pokazuje, ?e tylko co pi?ty doros?y Polak deklaruje, ?e zdecydowanie stara si? chroni? swoje dane osobowe, natomiast ??cznie starania w tym zakresie w mniejszym lub wi?kszym stopniu podejmuje trzy czwarte Polaków (74%). 26% w ogóle nie chroni swoich danych osobowych w Internecie, przy czym 2% udzieli?o odpowiedzi „zdecydowanie nie”.
Sytuacji nie poprawia te? przekonanie ??cznie 62% ankietowanych, ?e samodzielnie mo?na si? uchroni? przed wy?udzeniami kredytów lub abonamentów, z czego 15% wyrazi?o tak? opini? w sposób zdecydowany. Jedna pi?ta jest przeciwnego zdania i tyle samo nie ma w ogóle opinii na ten temat.
To z kolei prowadzi do sytuacji, w której a? dwie trzecie ankietowanych ani teraz nie korzysta, ani w przesz?o?ci nie u?ywa?o ?adnych narz?dzi czy te? us?ug ostrzegaj?cych przed wy?udzeniem.
Z oszustwami najlepiej walczy? z wyprzedzeniem
Wiele osób zadaje sobie pytanie, jak mo?na ustrzec si? przed wy?udzeniem kredytu czy po?yczki na swoje dane. Najlepsza metoda ochrony to dzia?anie zapobiegawcze, bo gdy przest?pca wejdzie w posiadanie skradzionych danych, dzia?a szybko.
W sytuacji wy?udzenia liczy si? czas, dlatego warto aktywowa? i korzysta? z Alertów BIK, czyli smsów ostrzegaj?cych o próbie wykorzystania naszych danych.
Alerty BIK dzia?aj? w czasie rzeczywistym – przychodz? w momencie, gdy kto? próbuje zaci?gn?? kredyt na nasze dane. Dzi?ki monitorowaniu zapyta? o dane z Rejestru D?u?ników BIG InfoMonitor, powiadomienie przyjdzie równie? w sytuacji, gdy kto? w naszym imieniu podpisuje umow?, np. z firm? telekomunikacyjn? na zakup drogiego telefonu z abonamentem.
Wiadomo?? z Alertu BIK zawiera dat? z?o?enia wniosku, nazw? pytaj?cej instytucji oraz numer infolinii BIK. Dzi?ki takiej informacji posiadacz Alertu mo?e b?yskawicznie zareagowa? i skutecznie uniemo?liwi? dalsze dzia?anie oszustowi.
Taki jeden sms mo?e uratowa? przed stratami finansowymi, uchroni przed nerwami i stresem, pomo?e anulowa? kredyt czy po?yczk?, których sami nie zaci?gn?li?my.
Us?uga Alerty BIK to najszersza ochrona na rynku, poniewa? BIK, jako jedyna taka instytucja w kraju, zarz?dza unikaln? baz? zawieraj?c? dane kredytowe od banków komercyjnych, banków spó?dzielczych, SKOK-ów i firm po?yczkowych, i ta w?a?nie baza podlega weryfikacji w trakcie procesów zawierania umów kredytowych i po?yczkowych. Oprócz unikatowych danych z bazy BIK, Alerty BIK monitoruj? tak?e zdarzenia, pochodz?ce z Rejestru D?u?ników BIG InfoMonitor – spó?ki córki Biura Informacji Kredytowej, dzi?ki temu zakres informacji wykorzystywanych w Alertach rozbudowany jest równie? o dane z firm telekomunikacyjnych, spó?ek energetycznych, jednostek samorz?du terytorialnego, firm leasingowych i faktoringowych, dotycz?ce np. op?at za czynsz, media itp.