Raport DXC Technology: 99 proc. dyrektorów uwa?a, ?e d?ug technologiczny stanowi wyzwanie dla ich organizacji

Izabela Myszkowska
4 Min

D?ug technologiczny to konieczny koszt modernizacji spowodowany wcze?niejszym wyborem “gorszego, ale ?atwiejszego” zamiast “w?a?ciwego” rozwi?zania technologicznego. D?ug technologiczny powstaje tak?e w sytuacji, gdy wcze?niejsza inwestycja by?a adekwatna w danym momencie, ale z czasem – ze wzgl?du na koszt zwi?zany z utrzymaniem – okaza?a si? jednak elementem blokuj?cym dynamiczny rozwój. Cho? znacz?co ró?ni si? to od przestarza?o?ci lub amortyzacji, w przypadku wi?kszo?ci du?ych przedsi?biorstw d?ug mo?e by? mierzony w miliardach i mie? daleko id?ce konsekwencje, w tym obni?enie produktywno?ci, wzrost ryzyka zwi?zanego z bezpiecze?stwem i ostatecznie zak?ócenie rozwoju organizacji czy wahania cen akcji.

Z analizy DXC Leading Edge, jednostki badawczej DXC, wynika nie tylko, ?e d?ug technologiczny wstrzymuje wzrost i transformacj? prawie po?owy ?wiatowych firm. Raport wskazuje tak?e na istnienie kryzysu odpowiedzialno?ci. Spo?ród ankietowanych 750 dyrektorów, 99 proc. uzna?o, ?e d?ug technologiczny stanowi ryzyko dla ich organizacji, ale trzech na czterech nadal uwa?a, ?e kierownictwo IT powinno ponosi? wy??czn? odpowiedzialno?? za jego napraw?.

Jak zauwa?a Michael Corcoran, globalny lider w zakresie Analytics&Engineering w DXC Technology: „Jeste?my w momencie, w którym innowacje technologiczne gwa?townie przyspieszaj?. Zmienia si? sposób, w jaki budujemy, rozwijamy i umo?liwiamy prac? naszym zespo?om i klientom, a wraz z tym nasze podej?cie do zarz?dzania procesem modernizacji. Czasami rozprzestrzenianie si? d?ugu technologicznego w ca?ej organizacji utrudnia liderom wyj?cie poza widok ich zespo?u, a neutralna strona trzecia mo?e zapewni? holistyczne podej?cie, które pozwoli rozwa?y? now? perspektyw?. Je?li liderzy biznesowi nie zaanga?uj? si? teraz w rozwi?zanie problemu d?ugu technologicznego, doprowadzi to do utraty zasobów, produktywno?ci, talentów i b?dzie mia?o ogromny wp?yw na bezpiecze?stwo.”

Brak ?wiadomo?ci w?ród liderów biznesowych ma równie? znacz?cy wp?yw na ich zdolno?? do zarz?dzania d?ugiem technologicznym. Badanie pokazuje, ?e wysi?ki modernizacyjne utrudnia brak wiedzy (47 proc. respondentów wskaza?o na ten aspekt jako bardzo lub niezwykle istotne), a tak?e bariery kulturowe (38 proc. ankietowanych).

Jak wynika z analiz DXC, dzi?ki redukcji d?ugu technologicznego organizacje mog? oszcz?dzi? blisko 40% kosztów, jednocze?nie b?d?c w stanie wycofa? 37 proc. zb?dnych aplikacji. DXC wskazuje tak?e na czteroetapowy plan sp?aty dzisiejszego zad?u?enia i przeciwdzia?ania jego ponownemu tworzeniu:

1. Zmiana my?lenia z „d?ug” na „modernizacja”

Zmiana nastawienia jest niezb?dna, dlatego punktem startowym powinien by? dialog z kadr? kierownicz? i podsumowanie zarówno posiadanych zasobów, jak i szans na rozwój. To z kolei pomo?e wyklarowa? wizj? modernizacji.

2. Zdefiniowanie mo?liwo?ci

Pierwszym krokiem w okre?leniu mo?liwo?ci modernizacji jest rozszerzenie odpowiedzialno?ci poza dzia? IT. CIO i CTO prowadz? modernizacj?, ale za jej sukces odpowiedzialny jest ca?y zespó? wykonawczy. Koordynacja mi?dzy stron? biznesow? i techniczn? organizacji ma kluczowe znaczenie. CTO i CIO posiadaj? autorytet, by skutecznie komunikowa? d?ug interesariuszom biznesowym, przy wsparciu CFO.

3. Usuwanie barier

Ka?da bran?a, podobnie jak ka?da firma, ma unikalny profil, dlatego usuwanie barier organizacyjnych jest kwesti? zdefiniowania ich w ?wietle posiadanych zasobów i otoczenia rynkowego. Warto wykorzysta? profil bran?owy jako punkt odniesienia i dostosowa? go do swojej sytuacji.

4. Organizacja i realizacja

Po ustaleniu ram dzia?ania, zdefiniowaniu barier i uzyskaniu zgodno?ci, organizacja mo?e skupi? si? na po??danych celach. Modernizacja to ci?g?y proces wspó?pracy, obejmuj?cy nie tylko ?rodowisko IT, ale ca?? firm?.

Jak podsumowuje Micha? Burda, CEO w DXC Technology Polska, d?ug technologiczny to wyzwanie, z którym mierzy si? niemal ka?de, prosperuj?ce na du?? skal? przedsi?biorstwo. „Prawid?owo przeprowadzony audyt pomaga w modernizacji, a ta z kolei przynosi korzy?ci ca?ej organizacji – od oszcz?dno?ci kosztów, przez redukcj? emisji dwutlenku w?gla, a? po usprawnienie ?ycia zawodowego pracowników. Kiedy d?ug organizacyjny postrzegany jest jasno i w pe?ni wyartyku?owany, mo?na go sp?aszczy?, zrozumie? i zarz?dza? nim w przemy?lany sposób jako cz??ci? bilansu zdrowej firmy.”dodaje Burda.

Udostępnij