Fundacja K.I.D.S. (Klub Innowatorów Dzieci?cych Szpitali) w?a?nie zaprezentowa?a raport “Dzieci?cy Szpital Przysz?o?ci”, który nakre?la wizj? transformacji placówek Ochrony Zdrowia. Blisko 2000 godzin dog??bnej analizy i bada?, pozwoli?o 27 ekspertom Fundacji nie tylko postawi? diagnoz?, identyfikuj?c wyzwania wspó?czesnych szpitali, ale tak?e zaproponowa? ponad 100 innowacyjnych rozwi?za?, które zmieniaj? szpitaln? rzeczywisto?? na bardziej przyjazn? – zarówno pacjentom, jak i lekarzom. Raport powsta? przy wspó?pracy z Centrum Zdrowia Dziecka oraz Influture.Institute, a do dyskusji na temat transformacji przy??czyli si? Rzecznik Praw Pacjenta oraz IPPEZ, którzy obj?li nad publikacj? patronat honorowy.
Szpital przysz?o?ci, czyli jaki? Megatrendy
Raport prezentuje drog? pacjenta od momentu diagnozy do powrotu do domu. By stworzy? kompleksowy obraz systemu zdrowotnego eksperci K.I.D.S. zbadali ró?ne perspektywy: dziecka, rodzica, ale tak?e personelu medycznego i szpitalnej administracji. Na podstawie pog??bionych wywiadów stworzono definicj? “szpitala przysz?o?ci”. Wed?ug K.I.D.S. taka organizacja przede wszystkim stawia pacjenta i jego do?wiadczenia w centrum, utrzymuje z nim sta?y kontakt, stawia na wspó?prac? personelu medycznego z rodzicami i pacjentami, inwestuje w kultur? organizacyjn? i dba o pracowników, a tak?e wdra?a zmiany w przestrzeni i procesach, zbli?aj?c je do idei „smart hospital”. Szpital Przysz?o?ci to inkubator innowacji, który ??czy ró?ne dziedziny – tak?e te pozamedyczne. Diagnoza K.I.D.S. idealnie wpisuje si? w zidentyfikowane przez infuture.institute megatrendy, które zespó? Hatalskiej nazwa? tytu?ami piosenek z popularnych bajek dla dzieci.
?cie?ka pacjenta w szpitalu przysz?o?ci
PRZED WIZYT?: Stres zwi?zany z hospitalizacj? rozpoczyna si? jeszcze przed wizyt? w szpitalu. Jak si? przygotowa? do wizyty? Czy mam wszystkie potrzebne rzeczy i dokumenty? Co czeka nas na miejscu? To tylko niektóre z pyta?, które trapi? rodziców ma?ych pacjentów. W idealnym ?wiecie system opieki zdrowotnej zadba merytorycznie i psychologicznie o obie strony: zapewniaj?c rodzicom i pacjentom wygodny dost?p do informacji oraz przygotowuj?c lekarzy do pracy z rodzin? dotkni?t? chorob? dziecka. Dlatego w szpitalu przysz?o?ci poleca zaufane ?ród?a takie jak About Kids Health, gdzie znajduj? si? kluczowe wskazówki dla rodziców.
PORADNIA: Szpital przysz?o?ci wspiera pacjenta ju? w momencie przybycia do placówki. Rodzice, u?ywaj?c smartfona mog? ?atwo sprawdzi? wolne miejsca parkingowe przy szpitalu lub skorzysta? ze zintegrowanego systemu komunikacji z dalszych parkingów – zaadaptowanego np. z terminali lotniczych. Poczekalnia w szpitalu przysz?o?ci b?dzie dostosowana do pacjentów w ró?nym wieku. Znajdzie si? tam miejsce, np. z interaktywnymi ?cianami i grami wykorzystuj?cymi rozszerzon? b?d? wirtualn? rzeczywisto??. Pozwol? one dzieciom poby? przez chwil? w „innym ?wiecie” i zapomnie? o bólu i powodach obecno?ci w poradni czy szpitalu.
Uproszczenie i zdigitalizowanie procesu rejestracji, który pacjent b?dzie móg? zacz?? ju? w domu za pomoc? aplikacji, znacznie skróci wizyt? w poradni i odci??y pracowników administracji. Personel medyczny natomiast, dzi?ki elektronicznej dokumentacji medycznej i wsparciu robotów, zyska cenny czas na rozmow? z pacjentem i badania. Takie obowi?zki jak organizacja danych, dostarczanie po?cieli, monitorowanie zapasów leków czy przeliczania tabletek przejmie sztuczna inteligencja.
Zintegrowane systemy IT, odczuwalnie poprawiaj? poziom opieki i komfort pracy. Co wi?cej – mo?liwe s? znaczne oszcz?dno?ci, które pozwalaj? na obs?ug? wi?kszej liczby pacjentów. Children’s Bellevue Clinic and Surgery Center w Seattle monitoruje np. efektywno?? wykorzystania sal operacyjnych.
W nowoczesnych szpitalach pacjenci i ich opiekunowie nie gubi? si? na korytarzach i bez problemu trafiaj? do odpowiedniego gabinetu czy sali. W Centrum Zdrowia Dziecka ju? zosta? wdro?ony system znaków i infografik umieszczonych na pod?ogach „Metro” ze stacjami przypisanymi do oddzia?ów. W przysz?o?ci po szpitalach prowadzi? b?dzie aplikacja z nawigacj? GPS, a w kluczowych punktach komunikacyjnych znajd? si? interaktywne mapy, stosowane dzi? w centrach handlowych.
HOSPITALIZACJA: W momencie poznania diagnozy i zalece? dotycz?cych leczenia rodzina wkracza w zupe?nie nieznany i stresogenny obszar. Szpital przysz?o?ci w przyst?pny sposób uczy poruszania si? po nim. W Children’s Hospital Colorado, aby u?atwi? dzieciom i rodzicom pierwsze chwile w szpitalu, udost?pniono filmiki instrukta?owe na YouTube. Pocz?tek hospitalizacji to tak?e wiele procedur i dokumentów, dlatego nowoczesne placówki zapewni? opiekunom wsparcie w postaci wirtualnych asystentów, takich jak KIDS MD stosowany w Bostonie.
Innowacje w szpitalu przysz?o?ci b?d? dzia?a? na rzecz dobrych relacji i mi?ej atmosfery. Wszystko, by umili? ma?ym pacjentom pobyt, a w nieprzyjemne zabiegi w??czy? element zabawy. W nowoczesnych placówkach dzieci b?d? nosi? inteligentne opaski zbieraj?ce najwa?niejsze dane, dzi?ki czemu zapomnimy o nocnym wybudzaniu w celu pomiarów, np temperatury. Takie rozwi?zanie odci??y tak?e kadr? piel?gniarsk?, która b?dzie mog?a wi?cej czasu po?wi?ci? na psychiczne wsparcie pacjentów. Podczas takich zabiegów jak pobieranie krwi czy zastrzyki, dzieci b?d? przenosi? si? do wirtualnej rzeczywisto?ci. Dzi?ki googlom VR, w grze za?o?? na rami? ochronna tarcz?, co wp?ynie na ich odczucia podczas realnych dzia?a?. Przy d?u?szej hospitalizacji warto zadba? tak?e o edukacj? i kontakt z rówie?nikami. Tu z pomoc? przyjdzie robot AV1, który umo?liwia dzieciom nauk? na odleg?o??. Jest umieszczany w klasie lub w ?rodowisku szkolnym i sterowany za pomoc? aplikacji na telefonie lub tablecie. Dziecko mo?e widzie? i s?ysze? to, co dzieje si? w klasie, oraz bra? udzia? w zaj?ciach.
Szpital przysz?o?ci to tak?e komfortowa przestrze? dla opiekunów pozostaj?cych z dzie?mi na oddziale. Oznacza to, ?e maj? oni wygodny dost?p zarówno do strefy prywatnej (z kuchni?, ?azienkami czy pralni?), jak i biurowej (ze sprz?tem umo?liwiaj?cym prac? zdaln?).
Skuteczne leczenie to wspó?praca wielu specjalistów, dlatego szpital przysz?o?ci stawia tak?e na dobr? organizacj? i komunikacj? wewn?trzn?. Potrzebne do tego b?d?, np. tablice informacyjne, portale pracownicze, czaty, mailingi czy spotkania zespo?u. W Stanach Zjednoczonych i w Wielkiej Brytanii funkcjonuje na SOR-ach rozwi?zanie inspirowane metodami Formu?y 1. Gdy przybywa pacjent, ka?dy specjalista staje na wyznaczonym miejscu i wykonuje jedn? czynno??. Personel szpitala przysz?o?ci ma zapewnione odpowiednie warunki pracy i rozwoju. Nationwide Children’s Hospital wdro?y? program, którego celem jest zapobieganie wypaleniu zawodowemu oraz zmniejszanie stresu u pracowników. Oferuje im tak?e indywidualne i grupowe wsparcie 24 godziny na dob?.
POWRÓT DO DOMU: W szpitalu przysz?o?ci pacjent, wychodz?c do domu, otrzyma komplet informacji oraz dost?p do narz?dzi i rozwi?za? technologicznych, które wespr? go w dalszym leczeniu. Nad dalsz? opiek? w domu b?dzie czuwa? wirtualny asystent medyczny oraz zdalnie zarz?dzany przez szpital system przyjmowania lekarstw. Sta?y kontakt ze szpitalem i rozwi?zania telemedyczne zapewni? ci?g?o?? leczenia, co w przypadku dorastaj?cych dzieci i zmieniaj?cych si? potrzeb, zmian fizjologicznych oraz psychologicznych jest niezwykle cenne. Wypis ze szpitala b?dzie jednoznaczny z odpowiednim przeszkoleniem rodziców, którzy wyposa?eni w odpowiedni sprz?t, b?d? w stanie kontynuowa? leczenie w domu, a wszelkie w?tpliwo?ci zdalnie konsultowa? z lekarzem lub inteligentnym asystentem.
Nowoczesna placówka zapewni tak?e ?atwy kontakt z psychologami i grupami wsparcia, które pomog? odnale?? si? rodzinie w “poszpitalnej” rzeczywisto?ci, a dzi?ki rozbudowanym kana?om social media b?dzie ??czy? pacjentów i zach?ca? do utrzymywania relacji tak?e poza szpitaln? sal?.
Z pe?n? wersj? raportu mo?na zapozna? si? pod linkiem:
https://www.kids.org.pl/news/jak-beda-wyglada?y-dzieciece-szpitale-przysz?osci