Najwa?niejszym priorytetem, a jednocze?nie wyzwaniem dla dyrektorów zakupów (CPO – Chief Procurement Officer) jest redukcja kosztów i identyfikacja oszcz?dno?ci. Najlepiej radz? sobie z tym mened?erowie z firm z sektora dóbr konsumenckich, najgorzej w tym obszarze ocenili si? dyrektorzy zakupów z bran?y TMT. Jak wynika z globalnego badania Deloitte „Growth: the cost and digital imperative. The Deloitte Global Chief Procurement Officer Survey 2017” najwi?kszy problem ze znalezieniem warto?ciowych i utalentowanych pracowników maj? dzia?y zakupów dzia?aj?ce w sektorze publicznym.
Badanie zosta?o przeprowadzone w?ród mened?erów kieruj?cych dzia?em zakupów (CPO) z 480 firm, maj?cych siedzib? w 36 krajach.
Oszcz?dne dzia?y zakupów w sektorze dóbr konsumenckich
Dla 79 proc. CPO najwa?niejszym priorytetem w tym roku b?dzie redukcja kosztów. Na drugim miejscu na li?cie priorytetów znalaz?o si? zarz?dzaniem ryzykiem (57 proc.), a na trzecim wprowadzenie nowych produktów, us?ug lub wej?cie na nowy rynek (52 proc.).
Mened?erowie kieruj?cy dzia?em zakupów w badanych firmach byli równie? pytani o to, jak radz? sobie z zarz?dzaniem oszcz?dno?ciami. Okazuje si?, ?e 58 proc. badanych zadeklarowa?o, ?e w ci?gu ostatniego roku uda?o si? im osi?gn?? lepszy poziom oszcz?dno?ci ni? rok wcze?niej. Co dziesi?ty badany przyzna?, ?e wynik ten by? gorszy, a w ocenie 30 proc. poziom oszcz?dno?ci by? taki sam.
Najlepiej z tym wyzwaniem radz? sobie firmy z sektora dóbr konsumenckich, w?ród których 71 proc. CPO zadeklarowa?o, ?e w ci?gu ostatniego roku poprawi?o zarz?dzanie oszcz?dno?ciami.
Taki wynik pokazuje ogromn? konkurencj? w sektorze dóbr konsumenckich, co skutkuje ogromn? presj? na CPO. Nic zatem dziwnego, ?e na rynku FMCG obserwujemy siln? rywalizacj? i niezb?dn? specjalizacj? w u?ywaniu narz?dzi wspieraj?cych zarz?dzanie mar?? i cenami. Mimo i? 71 proc. badanych deklaruje popraw? swoich wyników, nie oznacza to, ?e w najbli?szym czasie nie b?d? oni mieli przed sob? jeszcze wi?kszych wyzwa? - Magdalena Jo?czak, Lider Zespo?u ds. Sektora Dóbr Konsumenckich, Partner w dziale Konsultingu Deloitte
Niewiele mniej, bo 66 proc. ankietowanych udzieli?o takiej samej odpowiedzi w bran?y medycznej i farmaceutycznej.
Najwy?sz? efektywno?? redukcji kosztów zakupów wykaza?y dzia?y zakupów z Ameryki Pó?nocnej, gdzie 61 proc. ankietowanych zadeklarowa?o, ?e poprawi?o swój wynik w porównaniu do ubieg?ego roku. W regionie EMEA by?o to 58 proc. Najgorzej wypad?y pod tym wzgl?dem dzia?y zakupów z Ameryki Po?udniowej (43 proc.).
Technologia to przede wszystkim analityka
Nowoczesne technologie maj? wp?yw na wszystkie dzia?y w firmie, nie omija to równie? dzia?u zakupów. Ich rola w tym procesie jest podwójna. Z jednej strony a? 75 proc. badanych CPO wierzy, ?e rola zakupów w dostarczaniu innowacyjnych technologii dla ich firm b?dzie ros?a, z drugiej strony wewn?trznie równie? wykorzystuj? je, by usprawni? proces zakupowy. Najwi?cej badanych udzieli?o takiej odpowiedzi w sektorze instytucji finansowych i ubezpieczeniowych oraz firm ?wiadcz?cych us?ugi profesjonalne (odpowiednio 87 i 82 proc.), czyli bran?ach gdzie wi?kszo?? zakupów koncentruje si? w kategoriach indirect a zarazem s? to bran?e zwykle najszybciej adoptuj?ce najnowsze technologie. Z kolei najmniej ankietowanych CPO twierdz?co na to pytanie odpowiedzia?o w bran?y przemys?owej (66 proc.).
Które technologie b?d? mia?y najwi?kszy wp?yw na dzia?y zakupów? Zdaniem 65 proc. ankietowanych w ci?gu najbli?szych dwóch lat b?dzie to analityka, a perspektywie pi?ciu lat nale?y spodziewa? si? wzrostu znaczenia automatyki i robotyki (wzrost z obecnych 50 do 88 proc.). W zale?no?ci od sektora odpowiedzi ankietowanych nieco si? ró?ni?. Cho? wszyscy CPO wskazuj? na rosn?c? rol? analityki, to na przyk?ad w sektorze us?ug finansowych i ubezpieczeniowych wysokie uznanie zdoby?y równie? robotyka oraz przetwarzanie danych w chmurze.
Brakuje talentów, by realizowa? strategi?
Cho? 87 proc. badanych uwa?a, ?e talent jest decyduj?cym czynnikiem o sukcesie w dziale zakupów, to jednocze?nie a? 60 proc. CPO wyrazi?o opini?, ?e ich zespo?y nie maj? wystarczaj?cych zdolno?ci oraz kompetencji, by skutecznie realizowa? za?o?on? strategi?. Rok wcze?niej tak? opini? wyrazi?o 62 proc. respondentów. W firmach ?wiadcz?cych us?ugi biznesowe i profesjonalne takiej odpowiedzi udzieli?o a? 71 proc. badanych, podczas gdy rok temu by?o to jedynie 45 proc. W sektorze instytucji publicznych by?o to 73 proc. ankietowanych mened?erów, podczas gdy rok wcze?niej odsetek ten wynosi? 57 proc.
Z kolei poprawa nastrojów w obszarze zdolno?ci oraz kompetencji, by skutecznie realizowa? za?o?on? strategi? zakupow? nast?pi?a w sektorze dób konsumpcyjnych (spadek negatywnych odpowiedzi z 59 do 54 proc.), energetyce i zasobach naturalnych (spadek z 68 do 65 proc.), finansach i ubezpieczeniach (spadek z 79 do 64 proc.) oraz w sektorze firm farmaceutycznych (obecnie 61 proc.). Wi?kszych zmian nie odnotowano za? w przemy?le oraz sektorze TMT.
Mened?erowie we wszystkich bran?ach skar?? si? przede wszystkim na braki utalentowanych pracowników na poziomie juniorskim oraz borykaj? si? z brakiem wykwalifikowanych specjalistów od analityki, która jak pokazuje nasze badanie zdominuje w najbli?szych latach rozwój dzia?ów zakupów w sferze technologicznej – powiedzia? Jakub Rosiecki