Epidemia COVID-19 uderzy?a nie tylko w nasze zdrowie, ale równie mocno zaatakowa?a biznes. Firmy, którym uda?o si? przetrwa? te ci??kie czasy, nie b?d? ryzykowa?. Wed?ug raportu opublikowanego przez Sisense blisko po?owa organizacji zapowiada, ?e b?dzie o wiele mocniej polega? na analityce i danych. Co jednak wa?ne, ale i zaskakuj?ce, przedsi?biorcy z optymizmem patrz? w przysz?o??, 79% respondentów twierdzi, ?e przetrwa kryzys, a nawet wzmocni swoj? pozycj?.
Badanie „State of BI & Analytics Report 2020: Special COVID-19 Edition”, zosta?o przeprowadzone przez firm? Meidata na zlecenie Sisense. W ankiecie wzi??o udzia? 500 specjalistów ds. danych i dyrektorów biznesowych, zatrudnionych w ró?nych bran?ach. Celem badania by?o, aby dowiedzie? si?, w jaki sposób COVID-19 zmieni? ich pogl?dy i codzienn? prac?, zwi?zan? z dziedzin? analityki i business intelligence.
Ma?e jest… innowacyjne
Wyniki ankiety wykaza?y, ?e a? 49% firm korzysta z analizy danych „wi?cej lub znacznie wi?cej” ni? przed kryzysem COVID-19. Zw?aszcza ?redniej wielko?ci firmy, zatrudniaj?ce od 51 do 200 pracowników, znajduj? nowe sposoby wykorzystania danych w odpowiedzi na kryzys. Jak donosz? twórcy raportu, pod ka?dym wzgl?dem wyprzedzaj? i zawstydzaj? nawet wielkie korporacje.
– Wielkie zbiory danych i analityka, przesta?y by? ekskluzywn? wiedz?, która zarezerwowana jest wy??cznie dla najwi?kszych korporacji z listy WIG20 czy S&P500. Rozwój i popularyzacja tych rozwi?za? sprawi?y, ?e ta technologia znalaz?a si? w zasi?gu firm z sektora M?P. – zauwa?a Piotr Prajsnar, CEO Cloud Technologies, firmy specjalizuj?cej si? w analityce wielkich zbiorów danych. Ekspert warszawskiej spó?ki twierdzi, ?e za taki stan rzeczy odpowiada w du?ej mierze bran?a marketingu cyfrowego, która – Przez lata by?a poligonem dla nowoczesnych technologii, które mia?y pomóc w optymalizacji kosztów reklamy i precyzyjnym targetowaniu odbiorcy. Big Data i SI to gor?ce terminy, które s? doskonale znane i z powodzeniem wykorzystywane w naszej bran?y od lat.
Ma?e firmy, wielkie ambicje – tak mo?na podsumowa? wyniki bada? Sisense. A do czego dok?adnie wykorzystuj? analityk? danych ma?e przedsi?biorstwa? 68% z nich, korzysta z analityki w dzia?alno?ci operacyjnej, 56% w finansach, 50% w sprzeda?y i 45% w produktach.
Ma?e firmy koncentruj? si? na wydajno?ci i obs?udze klienta. Wi?ksze firmy zatrudniaj?ce 5000 lub wi?cej pracowników korzystaj? z analiz w celu poprawy wydajno?ci biznesowej i zmniejszenia wydatków. Niezale?nie jednak od wielko?ci firmy, poprawa wydajno?ci, wspieranie klientów oraz przewidywanie zmian i rezultatów to trzy najszybciej rozwijaj?ce si? sposoby wykorzystania danych i analityki.
Bior?c pod uwag? ca?o?ciowe wyniki badania, bez wzgl?du na rozmiar przedsi?biorstwa, 55% respondentów deklaruje, ?e w ich firmach korzysta si? z danych w celu poprawy wydajno?ci i polega na nich w kontek?cie przewidywania zmian i wyników. 47% korzysta z danych w celu poprawy interakcji z klientami. Podczas gdy 45% twierdzi, ?e u?ywa tych rozwi?za? do przewidywania wyników biznesowych. Z powodu wyst?pienia pandemii COVID-19 oko?o jedna trzecia firm wykorzystuj?cych analityk?, rozwa?a przeniesienie swoich dzia?a? analitycznych do chmury.
Ponad po?owa respondentów stwierdzi?a, ?e ??ich firmy dysponuj? niezb?dnymi zasobami do realizacji analityki danych. Tylko 14% ogranicza swoje wydatki na analityk?, natomiast a? 65% zwi?ksza bud?et lub przynajmniej utrzymuje go na podobnym poziomie.
– Wed?ug prognoz IDC, obecny rok zako?czy si? 2% wzrostem wydatków na IT i technologie w porównaniu z 2019. To bardzo dobry wynik, bior?c pod uwag? spadki i obni?enie dynamiki globalnej gospodarki. W nowej normalno?ci post pandemia, przedsi?biorstwa musz? wykaza? si? szybkim czasem reakcji na zachodz?ce zmiany, dlatego w opinii ekspertów IDC, technologia stanie si? integraln? cz??ci? bie??cych operacji biznesowych i firmow? tarcz? antykryzysow?. – t?umaczy Piotr Prajsnar z Cloud Technologies.
Firmy b?d? poszukiwa? bezpiecznych, mierzalnych i sprawdzonych rozwi?za?, gdy? nic tak nie zmusza do kreatywno?ci, jak konieczno?? realizacji polityki oszcz?dno?ci. Dlatego biznes b?dzie inwestowa? w instrumenty, które zapewniaj? ?atwo mierzalny ROI – takie jak np. reklama online w modelu programmatic, b?d? inne narz?dzia w modelu BI (business intelligence), s?u??ce przyk?adowo do zarz?dzania danymi, jak platformy DMP.
Ró?owe okulary biznesu
By? mo?e najbardziej zaskakuj?cym odkryciem, wynikaj?cym z przeprowadzonego badania jest to, ?e wi?kszo?? respondentów optymistycznie patrzy w przysz?o??. 79% zapytanych specjalistów wierzy, ?e ich firmy przetrwaj? lub nawet rozwin? si? po tym, jak COVID-19 przestanie straszy? w mediach i w codziennych rozmowach.
Prawie po?owa (46%) respondentów stwierdzi?a, ?e dostrzega pewne mo?liwo?ci biznesowe, zwi?zane z COVID-19. Firmy z bran?y opieki zdrowotnej, turystyki, administracji i przemys?u / produkcji o?wiadczy?y, ?e u?ywaj? COVID-19 jako okazji do zmiany orientacji swoich modeli biznesowych lub zmian zwi?zanych z planowaniem zasobów.
– Nag?y i nieoczekiwany charakter pandemii pokaza? kierownictwu przedsi?biorstw, ?e zaawansowane IT jest naprawd? pomocne, a budowanie zwinno?ci i odporno?ci dzi?ki technologii to co? wi?cej ni? slogany. – wyja?nia Rafa? Orawski Prezes BPSC i dodaje – Nasze do?wiadczenia, jak równie? naszych klientów pokazuj?, ?e automatyzacja bardzo szybko przynosi mierzalne efekty. Pomaga oszcz?dzi? czas, zasoby i poprawia produktywno??. – ko?czy Prezes BPSC, producenta systemów ERP.
Mimo ?e pewne bran?e na pandemii straci?y i zanim wróc? do obrotów sprzed COVID-19, minie troch? czasu, niektóre segmenty s? w lepszej sytuacji. Sektor IT, np. dostarczaj?cy rozwi?zania umo?liwiaj?ce prac? zdaln?, mo?e mie? nadzieje na wzrost zainteresowania swoj? ofert?. Dla wielu firm pandemia by?a surowym sprawdzianem i zdecydowanie najlepiej zda?y go te organizacje, które zawczasu zainwestowa?y w IT. Praca wi?kszo?ci pracowników biurowych z domu oraz realizacja programów nauczania przez szko?y i uczelnie wy?sze jeszcze dekad? temu nie by?yby mo?liwe.
– To, ?e w momencie lockdownu w po?owie marca przedsi?biorstwa mog?y kontynuowa? wszystkie lub wi?kszo?? dotychczasowych procesów, zawdzi?czaj? w du?ej mierze wcze?niejszym inwestycjom w rozwi?zania cloudowe – mówi Andrzej Stella-Sawicki, Wiceprezes i Dyrektor Operacyjny w CloudFerro, polskiej firmie specjalizuj?cej si? w ?wiadczeniu us?ug chmurowych. – Jeszcze kilka lat temu firmom brakowa?o narz?dzi, aby umo?liwi? pracownikom natychmiastowe przej?cie na prac? zdaln?. Dzi? firmy maj? w?a?ciwie wszystko, czego potrzebuj?, aby pracownicy mogli wykonywa? swoje zadania z domu – szybki internet, przyst?pne cenowo komputery osobiste, systemy zabezpiecze? w formie zaawansowanych sposobów rejestracji i uwierzytelniania oraz dost?pno?? wi?kszo?ci systemów biznesowych w chmurze. Na przyk?ad w naszej organizacji od momentu og?oszenia pandemii dostosowali?my model dzia?ania, przechodz?c na prac? zdaln?, a dzi?ki rozwi?zaniom chmurowym nasi klienci nie odczuli ?adnej zmiany w jako?ci ?wiadczonych przez nas us?ug – podkre?la Andrzej Stella-Sawicki.
Analizuj?c wyniki raportu, ?atwo doj?? do wniosku, ?e podczas kryzysu najwi?cej straci?y te organizacje, które przez d?u?szy czas stroni?y od zmian. Równocze?nie, mo?na dostrzec, ?e firmy, które przetrwa?y czasy pandemicznej zawieruchy, wysz?y z niej wzmocnione i gotowe na kolejne wyzwania. Biznes, podobnie jak ludzki organizm, nara?ony na dzia?anie wirusa, wzmocni? swój uk?ad odporno?ciowy, wykorzystuj?c nie bia?e krwinki, lecz analityk? danych i nowoczesne systemy, które w przysz?o?ci, b?d? ostrzega? przed zbli?aj?cym si? zagro?eniem. – Powtórki nie b?dzie, biznes, uzbrojony w wiedz? i do?wiadczenia z lockdownu, b?dzie gotowy do kontrataku.