W czasie, gdy tak wiele mówi si? o cyfrowej transformacji i wp?ywie nowych technologii na rozwój, innowacyjno?? i funkcjonowanie przedsi?biorstw nie nale?y zapomina? o wp?ywie ludzi na procesy zmian. Wprowadzenie nowych, bardziej elastycznych form pracy, zastosowanie nowoczesnych rozwi?za? opartych na sztucznej inteligencji, analityce czy wykorzystanie mo?liwo?ci us?ug z chmury ma przede wszystkim s?u?y? ludziom. St?d te? efektywno?? i produktywno?? pracy, ale tak?e samo zaanga?owanie pracowników to obecnie, poza elementami stricte finansowymi coraz cenniejsze warto?ci poszukiwane i definiowane w strategiach wspó?czesnych firm.
Polskie firmy ?wiadome zmian i przygotowane
By sprawdzi?, jak obecnie wygl?da stan cyfrowej transformacji i jej wp?ywu na prac?, efektywno?? dzia?a? i zaanga?owanie pracowników firma badawcza Economist Intelligence Unit (EIU) na zlecenie Citrix Systems, Inc. przeprowadzi?a badanie przedstawicieli kadry zarz?dzaj?cej w Polsce. Jak pokazuj? wyniki, ostatnie kilka lat, to czas sporych zmian na styku biznes-technologia dla wielu, szczególnie wi?kszych organizacji. 54,8% przedstawicieli badanych firm twierdzi, ?e w ci?gu ostatnich dwóch lat ich organizacje wdro?y?y i dzia?aj? w oparciu o strategi? cyfrowej transformacji. Co wi?cej, kolejne 16,3% ma tak? strategi? od ponad 2 lat. Z kolei 26,9% firm jest w trakcie jej opracowywania i wdra?ania, a jedynie 1,9% nie ma lub nie planuje jej w najbli?szym czasie. Jednocze?nie, ci sami respondenci potwierdzaj? tez?, ?e samo wprowadzenie takiej strategii nie jest wyznacznikiem sukcesu. Wielu z nich widzi potrzeb? usprawnie? w korzystaniu z cyfrowych technologii, jakie musi wprowadzi? we w?asnych firmach po to, by by? bardziej konkurencyjnymi na rynku i osi?gn?? strategiczne cele. (29,8% widzi potrzeb? ma?ych zmian; 40,4% dostrzega konieczno?? pewnych zmian, a 29,8% wskazuje, ?e wi?ksze zmiany s? konieczne).
Ludzie w centrum uwagi
W?a?ciwa motywacja pracowników, ich zaanga?owanie i produktywno?? jest efektem prowadzonych w firmach dzia?a? i ma na nie bezpo?redni wp?yw. St?d te? tak istotne jest monitorowanie nastrojów i zachowa? ludzi, by wiedzie? jak w?a?ciwie zarz?dza? firm? i w jakim kierunku wprowadza? zmiany. Wiedz? to równie? respondenci badania. 100% z nich deklaruje, ?e mierzy wydajno?? swoich pracowników; jednocze?nie 88% analizuje ich zaanga?owanie; a a? 58% twierdzi, ?e w ich organizacjach poprawa zaanga?owania pracowników jest wa?niejsza ni? poprawa ich wydajno?ci.
Jak wida? badane osoby decyzyjne maj? ?wiadomo?? zale?no?ci mi?dzy zaanga?owaniem pracowników, a ich wydajno?ci? w pracy. 65,4% z nich zgadza si? z tez?, ?e niskie zaanga?owanie pracowników prowadzi do niskiej wydajno?ci; 20,2% twierdzi, ?e s?aba wydajno?? prowadzi do niskiego zaanga?owania pracowników; a 14,4% uwa?a, ?e niskie zaanga?owanie pracowników i niska wydajno?? wzajemnie si? negatywnie umacniaj?.
?wiadome decyzje kadry zarz?dzaj?cej z korzy?ci? dla pracowników
Wielu z przedstawicieli badanych organizacji dostrzega zalety biznesowe zwi?kszenia poziomu ogólnej satysfakcji z pracy pracowników. W?ród najcz??ciej wymienianych respondenci wskazuj?: popraw? zaanga?owania pracowników (wskazuje na ten element 46,2% badanych), popraw? wydajno?ci pracowników (42,3%), wzrost rentowno?ci firmy (35,6%), popraw? innowacyjno?ci/ kreatywno?ci (31,7%), wzrost zadowolenia klientów (26,9%) czy te? popraw? postrzegania marki (26,9%). Jednocze?nie w?ród g?ównych czynników odpowiadaj?cych za wypracowanie odpowiedniej satysfakcji z pracy badani wskazuj?: wynagrodzenie pracowników/ odpowiednie warunki umowy (29%), technologie dost?pne dla pracowników (14%), ich zwi?zek z organizacj? (13%), w?a?ciwe zarz?dzanie (12%), polityki zwi?zane z elastyczn? prac? (11%), kultur? organizacji (10%) czy odpowiednio zaprojektowane miejsce pracy (8%).
W miar? jak codzienno?? sta?a si? coraz bardziej cyfrowa, coraz bardziej polegamy w naszej pracy na ró?norodnych technologiach. Te zatem musz? by? przyst?pne, a sposób korzystania z nich bezpieczny, intuicyjny i szybki. Takie funkcjonalno?ci maj? bezpo?redni wp?yw na zadowolenie pracowników, ich wydajno?? i zaanga?owanie w prac?, a zatem jak pokazuje nasze badanie, na warto?ci istotne dla ka?dej organizacji, która zdaje sobie spraw?, ?e to ludzie stanowi? kluczowy zasób ka?dej z nich. W?a?ciwa wspó?praca ró?nych osób decyzyjnych: z dzia?ów biznesowych, dzia?u HR po dzia? IT pozwala stworzy? elastyczn? i spójn? przestrze? pracy, spe?niaj?c? potrzeby wielu ró?nych grup pracowników. – powiedzia? Krzysztof Rachwalski, szef polskiego biura Citrix.
Ten zwi?zek potwierdzaj? równie? badani rozmówcy. Pytani o wskazanie najwa?niejszych cech technologii miejsca pracy, które w najwi?kszym stopniu przyczyniaj? si? do zaanga?owania pracowników wymieniaj?: ?atwy dost?p do informacji wymaganych do jej wykonywania (38,5%); prostot? u?ycia (34,6%); mo?liwo?? pracy z dowolnego miejsca (34,6%); mo?liwo?? wyboru urz?dzenia (32,7%); efektywno?? kosztow? (31,7%); standard pracy podobny jak w przypadku stosowania konsumenckich rozwi?za? (27,9%) oraz mo?liwo?? wyboru aplikacji (24%).
Wiele osób dostrzega równie? konieczno?? monitorowania i mierzenia satysfakcji z pracy u?ytkowników. 86% respondentów twierdzi, ?e umo?liwienie pracownikom wyboru aplikacji i urz?dze?, przyczynia si? do poprawy ich satysfakcji z pracy. 83% zgadza si? równie? ze stwierdzeniem, ?e odpowiednia satysfakcja z pracy ludzi powinna by? kluczowym czynnikiem we wszystkich projektach informatycznych. Ci sami respondenci potwierdzaj? równie?, ?e samo zastosowanie technologii nie jest gwarantem sukcesu. 80% z nich zgadza si?, ?e ?le dobrana lub wdro?ona technologia miejsca pracy mo?e mie? negatywny wp?yw na satysfakcj? pracowników.
Zmiany w organizacjach wymagaj? zaanga?owania nie tylko dzia?u IT
Zarówno strategia cyfrowej transformacji jak i ka?da inna zmiana organizacyjna wymaga wspó?pracy specjalistów z ró?nych dzia?ów. Od d?u?szego czasu podkre?la si?, ?e skuteczno?? projektów IT powinna by? konsultowana z dzia?ami biznesowymi, by jak najlepiej s?u?y? zarówno firmie jak i ludziom w niej pracuj?cym. Takie dzia?ania sprzyjaj? równie? lepszemu zrozumieniu wzajemnych potrzeb i wspólnych relacji biznes / IT. Równie? nasi badani rozmówcy dostrzegaj? t? zale?no??. 72% z nich postrzega cyfrow? transformacj?, jako wspólny projekt IT i HR. Ponadto 75% respondentów potwierdza, ?e w ich organizacjach przedstawiciele dzia?u HR s? w??czeni w projektowanie i wybór odpowiednich technologii, potrzebnych do stworzenia odpowiedniego dla u?ytkowników miejsca pracy. Jednocze?nie ci sami respondenci pytani o g?ówne bariery pojawiaj?ce si? we wspó?pracy dzia?u HR z IT wskazuj? najcz??ciej na: brak wzajemnego zrozumienia (37,3%), brak czasu (31,3%), brak ?rodków finansowych (23,9%), brak wspólnych celów (23,9%), pierwsze?stwo innych priorytetów (20,9%).