Urz?d Komunikacji Elektronicznej opublikowa? coroczny „Raport o stanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce w 2017 roku” z którego wynika, ?e na koniec minionego roku aktywnych by?o ponad 53 milionów kart SIM, czyli o 4% mniej ni? w 2016 roku. To jedna z prawdopodobnych przyczyn spadku liczby SMS-ów wys?anych przez u?ytkowników polskich sieci. W 2017 roku Polacy ??cznie nadali 49,2 miliarda krótkich wiadomo?ci tekstowych, o 2% mniej ni? 12 miesi?cy wcze?niej. Innym powodem spadku liczby wys?anych SMS-ów jest rosn?ca wci?? popularno?? mobilnych komunikatorów oraz portali spo?eczno?ciowych.
– W raporcie UKE nie znajdziemy ani s?owa na temat poszczególnych segmentów rynku SMS, ale my od dawna obserwujemy dynamiczny wzrost ruchu wiadomo?ci wysy?anych w modelu a2p (application to person), który nap?dzaj? firmy oraz instytucje. – mówi Kamila Górna, Business Development Manager w firmie Infobip. – Mam na my?li tutaj ruch SMS-ów generowanych np. przez systemy bankowe, e-commerce, powiadomienia przesy?ane przez gminy, a tak?e kampanie mobilne realizowane z wykorzystaniem SMS-ów. Spodziewam si?, ?e ten segment rynku nadal b?dzie rosn??, tak samo jak marketing mobilny, po który si?ga coraz wi?cej firm oraz instytucji w Polsce. SMS to wci?? najlepsze narz?dzie dotarcia do klienta: skuteczne, nie liczone jako spam, dobrze widziane przez odbiorców. – dodaje.
Mimo spadku wysy?anych SMS-ów dane w raporcie wskazuj?, ?e w?ród wybranych pa?stw Unii Europejskiej Polska wci?? znajduje si? znacznie powy?ej ?redniej, z wykorzystaniem na poziomie 77 krótkich wiadomo?ci tekstowych miesi?cznie. ?rednia dla wybranych pa?stw europejskich jest ni?sza o 18 wiadomo?ci i wynosi 59 SMS-ów przypadaj?cych na jednego aktywnego u?ytkownika.
Raport UKE wskazuje na wyra?ny wp?yw obowi?zku rejestracji kart SIM na zmniejszenie si? liczby kart prepaid na rynku. Na koniec 2017 roku ich liczba w porównaniu z 2016 rokiem spad?a o 22,3% do warto?ci 17,8 milionów. Prawie 65% wszystkich u?ytkowników sieci mobilnych korzysta z us?ug w modelu postpaid.
MMS coraz bardziej popularny
Z raportu UKE wynika, ?e w 2017 roku u?ytkownicy polskich sieci mobilnych wys?ali 1,4 miliarda MMS-ów, czyli a? o 39% wi?cej ni? rok wcze?niej. ?rednio na jednego mieszka?ca Polski przypad?o 38 takich wiadomo?ci wobec 27 w poprzednim roku i 19 wiadomo?ciach MMS w 2015 roku.
– Ustalenia z raportu UKE dowodz?, ?e u?ytkownicy ch?tnie dziel? si? swoimi zdj?ciami nie tylko na Facebooku, Messengerze czy poprzez inne serwisy spo?eczno?ciowe, ale równie? coraz cz??ciej przesy?aj? tak? zawarto?? bezpo?rednio na numer telefonu odbiorcy. W niedalekiej przysz?o?ci b?d? mogli udost?pnia? w taki sam sposób równie? wysokiej jako?ci zdj?cia, filmy, animacje i grafiki. Wszystko to dzi?ki rozwi?zaniu Rich Communication Services (RCS), które jest kolejnym etapem rozwoju standardu SMS i MMS. Obserwujemy du?e zainteresowanie polskich operatorów uruchomieniem infrastruktury RCS, która otworzy przed u?ytkownikami sieci nowe mo?liwo?ci komunikacyjne. – mówi Zelijko Bak, Program Manager w firmie Infobip odpowiedzialny za rozwój standardu RCS.
Ponad miliard SMS-ów wys?anych w roamingu
Wed?ug raportu UKE systematycznie zwi?ksza si? ??czna liczba wiadomo?ci SMS wysy?anych w roamingu. Szczególnie gwa?towny wzrost odnotowano w 2017 r. Abonenci polskich sieci korzystaj?cy z roamingu za granic? wys?ali ponad 1 mld SMS-ów, o ok. 65% wi?cej ni? rok wcze?niej.
Ruch wysy?anych wiadomo?ci SMS nap?dzi?o wprowadzenie w czerwcu 2017 roku zasady „Roam Like At Home”, wyrównuj?cej stawki za po??czenia g?osowe, wiadomo?ci SMS i transmisj? danych w Polsce i w innych krajach europejskich. Dzi?ki temu klienci polskich operatorów mogli korzysta? z telefonu w Unii Europejskiej na tych samych zasadach co w kraju. Prze?o?y?o si? to na znacz?cy wzrost zainteresowania us?ugami w roamingu.
– Czas wakacji nie oznacza wcale, ?e tury?ci zostawiaj? swoje telefony w domu. Wr?cz przeciwnie, aktywnie wykorzystuj? je podczas wyjazdów – nawiguj? nimi, przegl?daj? Internet, s?uchaj? muzyki, uwieczniaj? wakacyjne chwile i oczywi?cie dziel? si? nimi za po?rednictwem mediów spo?eczno?ciowych. To wszystko oznacza, ?e ca?y czas s? online, a smartfon maj? przy sobie. – mówi Kamila Górna. – W?a?nie dlatego kampanie mobilne s? takie skuteczne, bo docieraj? do odbiorców przez ca?y rok, równie? w wakacje. Pozostaje tylko odpowiednio dobra? temat kampanii i grup? docelow?. – podkre?la.
Operatorzy coraz mniej zarabiaj? na SMS-ach
Spadek liczby wys?anych wiadomo?ci tekstowych jest jednym z powodów od kilku lat malej?cych przychodów operatorów. Tendencja zapocz?tkowana w 2012 roku potwierdzi?a si? równie? w 2017 r. W roku ubieg?ym z us?ug telefonii mobilnej operatorzy uzyskali ??czny przychód na poziomie 15 mld z? i by?y o prawie 11% ni?sze ni? rok wcze?niej.