Reklamodawcy w?ciekli na Meta. B?dzie proces

Klaudia Ciesielska
2 Min

S?d Najwy?szy Stanów Zjednoczonych odmówi? w poniedzia?ek rozpatrzenia apelacji Meta Platforms, odmieniaj?c tym samym los pozwu zbiorowego, który mo?e wynie?? miliardy dolarów. Reklamodawcy oskar?aj? firm? macierzyst? Facebooka i Instagrama o zawy?anie liczby potencjalnych odbiorców ich reklam, co mia?o wp?yn?? na decyzje o wydatkach reklamowych.

Pozew zbiorowy o miliardowe odszkodowanie

Reklamodawcy twierdz?, ?e Meta nieuczciwie przedstawia?a dane dotycz?ce zasi?gu swoich reklam, twierdz?c, ?e ich reklamy mog? dotrze? do znacznie szerszej grupy osób, ni? mia?o to miejsce w rzeczywisto?ci. W wyniku tych dzia?a? reklamodawcy uwa?aj?, ?e ponie?li szkody, które mog? przekroczy? 7 miliardów dolarów. Przedstawiciele oskar?aj?cych firm, w tym by?y reklamodawca Meta DZ Reserve i Cain Maxwell, wskazali, ?e Meta koncentrowa?a si? na liczbie kont w mediach spo?eczno?ciowych, nie uwzgl?dniaj?c jednak realnej liczby u?ytkowników, co mia?o prowadzi? do zawy?ania potencjalnego zasi?gu o nawet 400%.

Decyzja s?du apelacyjnego

W marcu 2024 roku, trzyosobowy panel 9. Okr?gowego S?du Apelacyjnego w San Francisco wyda? decyzj?, która umo?liwi?a kontynuowanie pozwu zbiorowego. Meta odwo?a?a si? od tej decyzji, jednak S?d Najwy?szy Stanów Zjednoczonych postanowi? jej nie rozpatrywa?. Oznacza to, ?e pozwany nie b?dzie móg? unikn?? dalszego procesu, który mo?e obejmowa? miliony reklamodawców, którzy korzystali z platform Meta od sierpnia 2014 roku.

Znaczenie sprawy dla Meta

Reklama stanowi kluczowy segment dzia?alno?ci Meta, generuj?c niemal wszystkie jej przychody. W 2024 roku firma osi?gn??a przychody w wysoko?ci 116,1 miliarda dolarów, z czego dominuj?c? cz??? stanowi?y wp?ywy z reklam. Dalszy rozwój pozwu mo?e znacz?co wp?yn?? na finanse firmy, a tak?e wywrze? presj? na przejrzysto?? danych udost?pnianych przez gigantów technologicznych w zakresie reklamy internetowej.

Udostępnij
Redaktor Brandsit