Revolut, najszybciej rosn?cy fintech w Europie, og?osi?, ?e d??y do osi?gni?cia pozycji ?wiatowego lidera w zakresie ochrony transakcji klientów oraz ?e rozwija technologi?, która pozwala radykalnie ogranicza? ilo?? finansowych nadu?y?. Bez ucz?cych si? systemów, tak?e w obszarze compliance, firma nie by?aby w stanie tak szybko si? rozwija?. Revolut obs?uguje i zabezpiecza transakcje ponad 3 milionów klientów w Europie.
Zamiast polega? na manualnych i czasoch?onnych procesach stosowanych w wielu tradycyjnych instytucjach finansowych, Revolut udaremnia próby fraudów kartowych i prania pieni?dzy za pomoc? algorytmów, metod ilo?ciowych i sztucznej inteligencji. Przez ostatnie 12 miesi?cy firma zainwestowa?a znaczne ?rodki w rozwój in?ynierii danych, aby jeszcze skuteczniej chroni? klientów przed oszustami, tak?e w Internecie.
Sztuczna inteligencja kontra fraudy
Technologia rozwijana w Revolut analizuje i interpretuje finansowe zachowania klientów w czasie rzeczywistym oraz uczy si? odró?nia? aktywno?? prawowitego w?a?ciciela karty od dzia?a? osób, które chc? pos?u?y? si? ni? w nast?pstwie kradzie?y. System wykorzystuje zaawansowane modele matematyczne do analizy du?ych zbiorów danych, sygnalizuje istotne odchylenia od normy i u?atwia szybk? reakcj? ekspertów ds. compliance.
Jak to wygl?da w praktyce? Gdy zlecenie transakcji jest drastycznie ró?ne od typowych zwyczajów zakupowych klienta, system powiadamia compliance lub blokuje wydatki kart?, do momentu gdy jej w?a?ciciel nie potwierdzi w aplikacji, ?e faktycznie jest ich autorem. Takie mobilne podej?cie przyspiesza proces i uwalnia u?ytkownika od tradycyjnej procedury bezpiecze?stwa wymagaj?cej sk?adania wyja?nie? w celu odblokowania karty.
Od pocz?tku sierpnia 2018 r, gdy Revolut uruchomi? nowy system antyfraudowy, firma zanotowa?a czterokrotny spadek liczby oszustw kartowych, zwi?zanych z p?atno?ciami w bran?y e-commerce (przechwytywanie danych kart przy zakupach online), klonowaniem (skimming) i zwyk?ymi kradzie?ami kart (utrata portfela). Klienci coraz ch?tniej te? chroni? si? sami i korzystaj? z wirtualnych kart ze zmiennym numerem.
AIgorytmy kontra pranie pieni?dzy
Równolegle, Revolut udoskonali? swoj? technologi? zapobiegaj?c? próbom prania brudnych pieni?dzy. To model matematyczny, który dynamicznie oblicza indywidualny wska?nik ryzyka dla danego konta, karty lub u?ytkownika m.in. w oparciu o histori? zrealizowanych transakcji oraz powi?zania z innymi ich uczestnikami. System oblicza prawdopodobie?stwo wyst?pienia prania pieni?dzy i zawiadamia o ryzyku zespó? ds. compliance.
Jak to wygl?da w praktyce? Algorytm w czasie rzeczywistym analizuje dane o wszystkich realizowanych z pomoc? Revolut transakcjach i dostarcza aktualny wska?nik ryzyka (scoring) ka?dego z u?ytkowników. Kiedy jego warto?? przekroczy okre?lony poziom, klient proszony jest o dostarczenie dowodu potwierdzaj?cego, ?e przelewane ?rodki pochodz? z legalnych ?róde? (na przyk?ad pensji lub sprzeda?y jakiego? maj?tku).
Scoring klienta, który na pro?b? ekspertów ds. compliance przedstawi? dowód, ?e transakcja i ?ród?o funduszy s? w pe?ni transparentne, jest przeliczany od nowa i dalej aktualizowany. Mo?e si? zdarzy?, ?e u?ytkownik nigdy nie b?dzie mia? kontaktu z dzia?em compliance. Je?eli si? tak jednak stanie, te? nie jest to powód do niepokoju. To standardowa procedura, która wynika z wymogów regulacyjnych (AML).
Cz?sto rozmawiam z europejskimi bankami. Cz??? z nich z?o?y?a nam oferty zakupu naszej technologii compliance tech. To co jeste?my w stanie precyzyjnie przeanalizowa? i przedstawi? w mniej ni? 10 minut, niektórym bankom, przy u?yciu manualnych procesów i excela, zajmuje ponad godzin? – powiedzia? Nik Storo?ski, za?o?yciel i CEO Revolut. – By realizowa? i zabezpiecza? transakcje milionów klientów i zwi?kszy? skal? dzia?alno?ci poza kontynent europejski, nie mo?emy polega? wy??cznie na manualnych procesach. Wykorzystanie zaawansowanych technologii do ochrony klientów i w compliance jest niezb?dne, zw?aszcza w obliczu automatyzacji ataków wspó?czesnych oszustów.
Inwestycje Revolut w obszarze machine learning nieprzypadkowo zbiegaj? si? w czasie z przygotowaniami do ekspansji na pozaeuropejskie rynki. Fintech obs?uguje ju? ponad 3 miliony klientów i otwiera 250 000 nowych rachunków miesi?cznie. Dane te dotycz? wy??cznie Europy. Wraz z wej?ciem do USA, Kanady, Australii, Singapuru i Hongkongu firma spodziewa si? szybkiego wzrostu i ju? dzi? dostosowuje do tego swoje procesy (w tym obs?ug? klienta i compliance).