Revolut skupia si? na inwestycjach – fintech podaje wyniki finansowe

Newsroom BrandsIT
9 Min
Metal Gold, Revolut

Revolut og?osi? wyniki za rok ko?cz?cy si? 31 grudnia 2018 roku, w tym wzrost przychodów w roku 2018 o 354% (r/r).

Przychody wzros?y w roku 2018 do 58,2 miliona GBP (z 12,8 miliona GBP w roku 2017) nap?dzane sta?ym rozwojem oferty produktowej, bazy klientów oraz aktywno?ci? u?ytkowników Revolut.

Podstawowymi bezpo?rednimi kosztami biznesu s? koszty kartowych systemów p?atniczych, koszty akceptacji, rozliczania i procesowania p?atno?ci oraz koszty pozyskania nowych u?ytkowników. Koszt sprzeda?y wzrós? o 247%, co wp?yn??o na popraw? mar?y brutto, poniewa? przychody ros?y szybciej ni? koszt sprzeda?y. Strata netto za rok 2018 wynios?a 32,8 miliona GBP, ale efektywno?? kosztowa poprawi?a si?, dzi?ki wzrostowi bazy klientów i wolumenów transakcji.

Spó?ka przewiduje w 2019 roku trzykrotny wzrost przychodów r/r. Wzrostowi przychodów sprzyja coraz wi?ksza baza klientów, premiery kolejnych us?ug i produktów, optymalizacja dotychczasowej oferty i ekspansja na nowe rynki. Ponad 800 tysi?cy u?ytkowników do??czy?o do Revolut, zarówno w sierpniu, jak i we wrze?niu 2019 roku, co wskazuje na popularno?? konsekwentnie uzupe?nianej oferty.

Mar?a brutto1 w drugim pó?roczu 2019 roku prognozowana jest na poziomie 40-50%, wy?ej ni? nieca?e 10%, w drugiej po?owie 2018 roku. Wraz ze wzrostem skali biznesu spó?ka stale poprawia mar?? brutto na sprzeda?y, co stanowi baz? do przysz?ego dalszego wzrostu rentowno?ci.

Ad imageAd image

Koniec 2018 roku wydaje si? odleg?y, ale wyniki za ubieg?y rok to wa?ny kamie? milowy w systematycznym wzro?cie naszego biznesu. Skokowy wzrost przychodów oraz liczby u?ytkowników od pocz?tku 2019 roku pokazuje, ?e powody dla których za?o?yli?my firm? pozostaj? aktualne: nie s?abnie zapotrzebowanie na narz?dzia, które u?atwiaj? zarz?dzanie codziennymi finansami. Jeste?my dumni z kredytu zaufania, którego udzieli?y nam dotychczas miliony konsumentów w Europie, wybieraj?c nasze us?ugi i korzystaj?c z nich na co dzie? – powiedzia? Nik Storo?ski, wspó?za?o?yciel i CEO w Revolut. – Rok 2019 b?dzie rekordowy, ale nasze cele nie zosta?y jeszcze zrealizowane. Jeste?my zdeterminowani by dotrze? do wszystkich, którzy poszukuj? innowacyjnych i tanich us?ug finansowych. Oznacza to dla nas kontynuacj? ekspansji geograficznej, któr? przyspieszaj? nominacje na kluczowe stanowiska w firmie oraz sta?y wzrost przychodów i rentowno?ci – doda? Storo?ski.

O krok bli?ej do masowej adopcji nowego typu us?ug finansowych

Ca?kowita liczba u?ytkowników Revolut w Europie przekroczy?a 7 milionów osób. Zarówno w sierpniu, jak i we wrze?niu 2019 roku, do Revolut do??cza?o miesi?cznie ponad 800 tysi?cy osób. Spó?ka notuje obecnie 3,7 miliona aktywnych u?ytkowników miesi?cznie (MAU) i ?rednio 1,1 miliona aktywnych u?ytkowników dziennie (DAU). Warto?? wolumenu transakcji przeprocesowanych przez Revolut od momentu powstania firmy w 2015 roku to ponad 85 miliardy dolarów (USD).

Na przestrzeni ostatniego roku Revolut skutecznie tworzy? i wprowadza? do oferty nowe us?ugi, wykraczaj?c daleko poza pierwotn? koncepcj? firmy, portfolio kart podró?nych i produktów wielowalutowych. Ponadto, liczba u?ytkowników korzystaj?cych z p?atnych planów (Premium i Metal) i powi?zanych z nimi us?ug dodatkowych wzros?a o 550% od stycznia 2018 roku.

Tegoroczna premiera us?ugi inwestycyjnej Revolut zmienia zasady gry na rynku brokerskim poprzez wprowadzenie dost?pu do bezprowizyjnego handlu akcjami, w tym nielimitowanych transakcji bez prowizji dla klientów planu Metal. Premiera sejfów Vault pozwoli?a 1,7 miliona u?ytkowników odk?ada? na wspólne lub indywidualne cele oszcz?dno?ciowe. Premiera us?ugi dobroczynnej Donations umo?liwi?a zebranie w nieca?y kwarta? ponad 440 tysi?cy EUR na rzecz WWF, Save The Children, ILGA Europe i Rainforest Alliance. W ramach p?atnych planów u?ytkownicy korzystaj? z saloników lotniskowych, handlu kryptowalutami, us?ug concierge, ubezpiecze? telefonów i polis podró?nych.

Rewolucja w us?ugach finansowych na globaln? skal?

B?yskawiczny wzrost bazy klientów Revolut na mi?dzynarodow? skal?, to dowód na istnienie niezaspokojonego zapotrzebowania konsumentów na lepsze us?ugi finansowe. W ?lad za udost?pnieniem us?ug Revolut na rynku australijskim w lipcu 2019 roku, fintech przygotowuje stopniowe udost?pnienie, w najbli?szych miesi?cach, po uzyskaniu odpowiednich zgód od regulatorów, swoich us?ug w Singapurze, USA i Kanadzie. Ju? 230 tysi?cy osób oczekuje na listach kolejkowych na oficjaln? premier? Revolut na lokalnych rynkach poza Europ?, w tym ponad 120 tysi?cy w USA.

Wzrost biznesu kontrolowany przez odpowiedzialne zarz?dzanie

Od momentu za?o?enia Revolut, istotnym celem by?o tworzenie odpowiednich struktur i ?adu korporacyjnego, który nad??a za wzrostem skali dzia?alno?ci. Ca?kowita liczba pracowników firmy przekroczy?a 1400 osób, czemu towarzyszy?y zapowiedzi dalszych znacz?cych inwestycji w Krakowie (najwi?ksze na ?wiecie biuro Revolut), Berlinie (hub technologiczny) i Porto (hub compliance i obs?ugi klienta).

Ostatnie miesi?ce przynios?y tak?e du?? liczb? nominacji na kluczowe stanowiska, w celu wzmocnienia controllingu i zarz?dzania w spó?ce. W?ród nich warto wymieni? powo?anie Richarda Daviesa, nowego COO, wcze?niej w HSBC i OakNorth; Davida MacLeana, nowego CFO, wcze?niej w Metro Bank; Philipa Doyle’a, nowego dyrektora pionu ryzyka nadu?y? finansowych, wcze?niej w ClearBank; Stefana Wille’a, nowego vice-CFO, wcze?niej wiceprezesa ds. finansowych w n26 i Wolfganga Bardorfa, nowego szefa skarbu, wcze?niej szefa p?ynno?ci w Deutsche Bank.

Nowe nominacje w 2019 roku obejmuj? te? powo?anie do zarz?du Bruce Wallace, wcze?niej COO Silicon Valley Bank i Caroline Britton, wcze?niej partnera w Deloitte. Kolejne planowane nominacje do zarz?du nast?pi? po uzyskaniu zgody regulatorów.

Poza obsadzeniem kluczowych funkcji i stanowisk, Revolut budowa? struktury i mechanizmy zarz?dzania ryzykiem w spó?ce. Pod koniec roku 2018 utworzone zosta?y Komitet Compliance, Komitet Audytu i Komitet Ryzyka. Kolejne decyzje i zmiany w obszarze zarz?dzania, nadzoru i ?adu korporacyjnego, wynikaj?ce z rosn?cej skali dzia?alno?ci, zapadn? przed ko?cem 2019 roku.

Kluczowe dane na koniec roku 2018:

  • Wzrost przychodów do 58,2 milionów GBP, o 354% (2017: 12,8 milionów GBP)
  • Koszt sprzeda?y wzrós? o 247%, co wp?yn??o na popraw? mar?y brutto, poniewa? przychody ros?y szybciej ni? koszt sprzeda?y
  • Strata za rok 2018, po opodatkowaniu, wynios?a 32,8 milionów GBP (2017: strata 14.8 milionów GBP) co wynika z nieprzerwanych inwestycji w rozwój wiod?cych na rynku produktów i us?ug
  • Plan Metal wystartowa? w sierpniu 2018, liczba u?ytkowników p?ac?cych za plan Premium powi?kszy?a si? o 157% w ci?gu 2018 roku

Prognozy na rok 2019:

  • Przychody w roku 2019 trzykrotnie wy?sze ni? w roku 2018
  • Dalszy wzrost liczby klientów, która przekroczy?a 7 milionów (grudzie? 2018: 3,6 miliona, grudzie? 2017: 1,1 miliona) i liczby klientów, którzy do??czaj? co miesi?c do Revolut, która przekroczy?a 800 tysi?cy zarówno w sierpniu, jak i wrze?niu 2019 roku
  • Skokowy wzrost mar?y brutto przy obecnej skali biznesu – prognoza na drug? po?ow? 2019 wynosi 40-50% (druga po?owa 2018: poni?ej 10%)
  • Dalszy wzrost aktywno?ci u?ytkowników, która przekroczy?a 3,7 miliona aktywnych u?ytkowników w miesi?cu (MAU) i ?rednio 1,1 miliona aktywnych u?ytkowników dziennie (DAU)
  • Wzrost warto?ci wolumenu przeprocesowanych transakcji, która od za?o?enia firmy w 2015 roku wynosi ju? ponad 85 miliardów USD

Prócz ekspansji zagranicznej, w nadchodz?cym roku kluczowe b?dzie dalsze umocnienie zespo?u i ?adu korporacyjnego, niezb?dne na kolejnych etapach rozwoju skali biznesu – powiedzia? Nik Storo?ski.

¹ Mar?a brutto (gross margin) definiowana jako przychody (revenues) pomniejszone o koszty bezpo?rednie (direct costs), z wy??czeniem kosztów pozyskania klientów (np. koszt weryfikacji i rejestracji). Ma na celu pokazanie zyskowno?ci i zrównowa?enia biznesu Revolut w dowolnym punkcie na osi czasu. Revolut monitoruje osobno koszty pozyskania klienta, jako kluczowy wska?nik zyskowno?ci wzrostu bazy klientów, by mie? pewno??, ?e wzrost biznesu przyniesie oczekiwany zwrot w czasie.
Udostępnij