Rewolucja technologiczna dotyka niemal ka?dej bran?y. W wi?kszym lub mniejszym stopniu algorytmy uzupe?niaj?, lub ca?kowicie przejmuj?, zadania cz?owieka. Czy taka sama sytuacja nast?pi tak?e w bran?y firm audytorskich?
Wymagania klientów
Podobnie jak w wielu innych bran?ach, tak i w przypadku firm audytorskich, zmiany technologiczne podyktowane s? w du?ej mierze rosn?cymi wymaganiami klientów. Wdra?aj?c nowe rozwi?zania w swoich firmach, oczekuj? oni tego tak?e od partnerów biznesowych, a takim jest firma audytorska.
Przed laty obserwowali?my przej?cie z dokumentacji papierowej i obszernych segregatorów z plikami do dokumentacji w pe?ni elektronicznej. Dzi? w wielu wi?kszych firmach wdra?ane s? skomplikowane systemy zintegrowane, przedsi?biorcy inwestuj? w technologie do przechowywania i analizy danych, workflow czy systemy machine learning, umo?liwiaj?ce optymalizacj? procesów.
Naturalnym jest, ?e podobne wymagania w kontek?cie wykorzystywanych narz?dzi informatycznych, pojawiaj? si? tak?e wobec firm audytorskich, które jako równorz?dni partnerzy powinny pracowa? na podobnym poziomie. Dlatego te? od 2 lat w najwi?kszych firmach rozpocz?? si? swojego rodzaju wy?cig zbroje? w tym zakresie. Tym samym procedury badania zacz??y znacznie odbiega? od minimum wymaganego mi?dzynarodowymi standardami badania.
Jednocze?nie jednak mniejsze firmy audytorskie obs?uguj?ce firmy o mniejszej automatyzacji procesów ksi?gowych i finansowych, gdzie wiele procesów wci?? jest wykonywanych r?cznie, nie czuj? takiej presji w kontek?cie wdro?enia programów analizy danych i procesów. Tym bardziej, ?e obecnie nie wymaga tego regulator okre?laj?cy standardy badania.
Z czasem mo?e si? to jednak zmieni?, gdy? ró?nica pomi?dzy sposobem przeprowadzania audytu przez najwi?ksze firmy audytorskie, a te mniejsze b?dzie ros?a. Na pewnym etapie dysproporcje te mo?e zauwa?y? regulator, który zmieni standardy i naka?e wszystkim firmom audytorskim dok?adniejsze analizy danych klienta, co b?dzie wi?za?o si? z zakupem przez wszystkie firmy specjalnego oprogramowania, algorytmów do obs?ugi i analizy wi?kszych baz danych, a od bieg?ych rewidentów nauczenia si? ich obs?ugi.
Presj? zmian b?d? wywiera? tak?e Klienci, którzy zaczn? oczekiwa? bardziej kompleksowego audytu, opartego na ca?o?ciowym podej?ciu do badania danych, a nie tylko na analizie próbek substantywnych, co bywa, ?e nie pozwala wy?apa? b??dów czy nadu?y?.
Poza tym algorytmy zast?puj?ce prac? cz?owieka mog? okaza? si? ta?sze, mniej omylne i bardziej wydajne. Czy jednak mog? w pe?ni zast?pi? czynnik ludzki?
Czynnik ludzki, czyli istotne cechy zawodu bieg?ego rewidenta
W przysz?o?ci w pracy bieg?ego rewidenta, ale te? np. ksi?gowych, owszem poza doskona?? znajomo?ci? przepisów rachunkowo?ci, podatków oraz zasad finansów i zarz?dzania, konieczne b?dzie przeprofilowanie kompetencji w kierunku rozumienia i obs?ugi algorytmów IT, jednak nie znikn? istotne cechy tego zawodu, których ci??ko b?dzie nauczy? maszyny i algorytmy.
Po pierwsze, sposób w?a?ciwego zastosowania przepisów i zasad rachunkowo?ci u klienta. W przypadku przepisów cz?sto potrzebna jest ich interpretacja. Czasami mo?na je ró?nie stosowa? w celu osi?gni?cia ró?nych celów, co wcale nie jest b??dem. Bieg?y, w przeciwie?stwie do maszyny, potrafi stosowa? przepisy w praktyce, a nie tylko ocenia? poprawno?? ich zastosowania, podchodz?c do nich zero-jedynkowo.
Po drugie, komunikacja. Bieg?y jest nie tylko kontrolerem, dokonuj?cym badania sprawozdania finansowego. To bardzo cz?sto doradca, który t?umaczy klientowi po co i jak zastosowa? wynikaj?ce z audytu zalecenia i korekty, a tak?e wspiera klienta w codziennej pracy, nie tylko podczas audytu. W przypadku algorytmów praca ko?czy si? tylko na analizie danych.
Po trzecie, etyka. Nie jest to tylko zero-jedynkowy kodeks, a standardy post?powania. Nie sposób stosowa? ich jednoznacznie, nie rozumiej?c z?o?ono?ci ca?ego procesu i ci?gu zdarze?, poprzedzaj?cego podj?cie decyzji. Tego równie? nie sposób nauczy? maszyny.
COVID-19: przyspieszenie zmian
Rozwój technologii chmurowych i narz?dzi do gromadzenia danych i ich przetwarzania z pewno?ci? przyspieszy tak?e kryzys spowodowany epidemi? koronawirusa. Sytuacja ryzyka z dnia na dzie? zmusi?a ca?y ?wiat do przej?cia w tryb pracy zdalnej, a co za tym idzie u?ywania wirtualnych dysków, narz?dzi do komunikacji czy chmurowych rozwi?za? do gromadzenia i analizy danych. Tym samym, wiele firm przetestowa?o stosowanie tego rodzaju rozwi?za? i w konsekwencji wdro?y je do codziennej pracy, tak?e po uspokojeniu sytuacji, tym samym wywieraj?c presj? zmian tak?e na swoje otoczenie biznesowe.
Wp?yw na konsolidacj? rynku
Rewolucja technologiczna w bran?y b?dzie kolejnym czynnikiem maj?cym wp?yw na ruchy konsolidacyjne na rynku firm audytorskich. Koszty zakupu ró?nego rodzaju narz?dzi informatycznych, algorytmów do obs?ugi i analizy wi?kszych baz danych, a tak?e ich wdro?enia i przeszkolenia pracowników, mog? przekroczy? mo?liwo?ci mniejszych firm. Aby jednak spe?ni? oczekiwania klientów, a by? mo?e tak?e regulatora, b?d? musia?y wdro?y? odpowiednie rozwi?zania. W takiej sytuacji b?d? one wola?y po??czy? si? z wi?kszymi podmiotami i w ramach sieci mie? dost?p do wymaganego standardu badania. Potencja? konsolidacji dostrzegli?my ju? dawno tworz?c sie? firm audytorskich Polska Grupa Audytorska. Sieciowo?? pozwala w?a?nie na synergi? zasobów, wymian? wiedzy, technicznego know-how i do?wiadcze? mi?dzy bieg?ymi rewidentami. Mo?liwa jest wymiana kompetencji, co z kolei przek?ada si? na wi?ksz? responsywno?? na potrzeby Klienta.