Rewolucyjna sztuczna inteligencja

Newsroom BrandsIT
5 Min

Rozwój sztucznej inteligencji (SI) rewolucjonizuje wszystkie bran?e. Wykorzystanie olbrzymich ilo?ci danych, wydajnych oblicze? i zaawansowanych funkcji automatycznego uczenia wreszcie umo?liwia firmom realizacj? projektów opartych na sztucznej inteligencji, które wcze?niej nie by?y mo?liwe.

Systemy sztucznej inteligencji ucz? si?, wyci?gaj? wnioski i samodzielnie koryguj? swoje dzia?anie. Szybko przetwarzaj? ogromne ilo?ci danych, a je?li s? prawid?owo zaprojektowane, potrafi? formu?owa? hipotezy i rozwi?zania problemów wyst?puj?cych w ró?nych bran?ach. Systemy sztucznej inteligencji mo?na zaprogramowa? tak, aby uczy?y si? na swoich b??dach — i sukcesach — oraz automatycznie dostosowywa?y.

Coraz wi?cej firm u?wiadamia sobie, ?e wdro?enie sztucznej inteligencji to dla nich szansa na wyró?nienie si? na rynku i wypracowanie przewagi nad konkurencj?. Przedsi?biorstwa, które nie chc? pozosta? w tyle, stawiaj? na t? technologi?, aby utrzyma? si? na czele stawki. Potwierdzaj? to prognozy rynkowe. Jak wynika z danych firmy IDC, która zajmuje si? badaniami rynku technologii, w 2021 r. ze sztucznej inteligencji b?dzie korzysta? 75% handlowych aplikacji biznesowych. Do 2024 r. interfejsy oparte na sztucznej inteligencji maj? natomiast zast?pi? 30% wspó?czesnych aplikacji ekranowych.

Wydatki na sztuczn? inteligencj? s? ró?ne w poszczególnych bran?ach, ?aden sektor nie mo?e si? jednak oprze? potencjalnym korzy?ciom p?yn?cym z wdro?enia tej technologii. Najwi?cej wdro?e? ma miejsce w bran?ach, w których typowe s? du?e ilo?ci danych o ró?nych strukturach. Firmy z tych bran? dostrzegaj? szanse na tworzenie nowych produktów i us?ug, optymalizacj? dzia?ania, przekszta?cenie obs?ugi klienta i zwi?kszenie jego lojalno?ci.

Sektor us?ug finansowych wdra?a sztuczn? inteligencj?, aby opracowa? dla klientów narz?dzia bankowe nowej generacji. Systemy sztucznej inteligencji potrafi? szybko wydobywa? informacje i wnioski z dokumentów korporacyjnych. Proces ten mo?na powi?za? z systemami rekomendacji, wspieraj?cymi automatyczne dopasowywanie produktów i us?ug. Sztucznej inteligencji i automatycznego uczenia u?ywa si? tak?e do optymalizowania komunikacji klientów banków z chatbotami.

W bran?y ubezpieczeniowej sztuczna inteligencja jest wdra?ana w analizach oszustw i dochodzeniach oraz na potrzeby systemów rekomendacji. SI mo?e tu pomóc w automatyzacji przetwarzania roszcze?. U?atwia dopasowywanie potrzeb klientów do odpowiedniego zakresu ochrony ubezpieczeniowej. Mo?e te? szybko oceni? i zintegrowa? nieustannie aktualizowane dane dotycz?ce zachowa? i dane demograficzne, zapewniaj?c korzystaj?cym z niej firmom ubezpieczeniowym przewag? nad konkurencj?.

Jedn? z bran?, które jako pierwsze wdro?y?y systemy sztucznej inteligencji, jest handel detaliczny. SI mo?e tutaj pomóc w budowaniu lojalno?ci wobec sklepu, poniewa? pozwala klientom ?atwo i wygodnie poznawa?, ocenia? i kupowa? produkty z oferty sprzedawcy. Do najwa?niejszych przypadków u?ycia sztucznej inteligencji w handlu detalicznym nale?? automatyczne systemy obs?ugi klienta, które oferuj? zoptymalizowane rozwi?zania, a tak?e wyspecjalizowani doradcy zakupowi, systemy rekomendowania produktów i merchandising w dzia?alno?ci wielokana?owej. Technologia ta pomaga te? dba? o dost?pno?? w?a?ciwych produktów we w?a?ciwym miejscu i czasie.

Firmy telekomunikacyjne wdra?aj? sztuczn? inteligencj? w celu analizowania i identyfikacji zagro?e?. Zale?y im na szybko?ci i precyzji automatycznych, inteligentnych systemów bezpiecze?stwa. Dzi?ki sztucznej inteligencji operatorzy mog? zautomatyzowa? procesy biznesowe i informatyczne, aby zoptymalizowa? sieci i poprawi? ??czno?? oraz do?wiadczenia klienta.

Sztuczna inteligencja wspiera te? innowacyjno?? produkcji, poniewa? usprawnia procesy i optymalizuje koszty. Producenci wdra?aj? t? technologi? na potrzeby inteligentnych asystentów, gromadzenia i oceny danych wspomagaj?cych wewn?trzne procesy decyzyjne oraz interakcji z klientami przy u?yciu chatbotów i rozpoznawania mowy.

Administracja publiczna cz?sto pozostaje w tyle pod wzgl?dem wdra?ania nowych technologii, sztuczna inteligencja jest ju? jednak wprowadzana zarówno przez urz?dy centralne, jak i lokalne. Najcz??ciej jest u?ywana w systemach obrony/wywiadu i bezpiecze?stwa publicznego/reagowania w sytuacjach awaryjnych. W coraz liczniejszych inicjatywach ukierunkowanych na tworzenie inteligentnych miast SI s?u?y do poprawy us?ug ?wiadczonych na rzecz mieszka?ców i ich bezpiecze?stwa. Organy administracji publicznej przygl?daj? si? te? mo?liwo?ci zastosowania algorytmów sztucznej inteligencji w wymiarze sprawiedliwo?ci i systemach kontroli. W Estonii pojawi?y si? na przyk?ad plany wdro?enia „s?dziego robota”, który rozstrzyga?by sprawy niewielkiej wagi. Urz?dnicy chc?, aby system zniwelowa? zaleg?o?ci na wokandach i przyspieszy? przebieg procesów s?dowych.

Aby lepiej wykorzysta? przewag? nad konkurencj? w swoich bran?ach, organizacje powinny rozwa?y? nast?puj?ce kroki:

  • Wprowadzenie innowacji na du?? skal?. Wymaga to okre?lonych ilo?ci u?ytecznych danych i wdro?enia oprogramowania jako us?ugi, robotyzacji procesów i/lub sztucznej inteligencji/automatycznego uczenia. Kluczowe jest tu znalezienie dostawców rozwi?za? informatycznych, którzy b?d? w stanie wspiera? przedsi?biorstwo w d?u?szej perspektywie.
  • Wizualizacja przedsi?biorstwa w nowej postaci. Transformacja cyfrowa powinna by? traktowana jako ca?o?ciowe do?wiadczenie, które zmieni podej?cie firmy do obs?ugi klienta, strategii i wydajno?ci.
  • Analiza przyk?adów sukcesu. Warto poprosi? dostawc? technologii o przedstawienie przyk?adowych sukcesów odniesionych przez jego klientów, które uwidoczni? nowe kluczowe wska?niki wydajno?ci i udoskonalenia. Mile widziane b?d? tu modele, symulacje i analizy. Nowa technologia powinna umo?liwi? osi?gni?cie znakomitych wyników biznesowych, poniewa? cyfryzacja przenosi firm? do ?wiata, w którym wszystko dzieje si? przez 24 godziny na dob?, 7 dni w tygodniu i 365 dni w roku.
Autor: Andrés Garcia-Arroyo, wiceprezes ds. aplikacji w Oracle na region Europy ?rodkowo-Wschodniej, WNP i Izraela
Udostępnij