Naspotkaniu partnerów Acronis, b?d?cym jednocze?nie 15leciem firmy, go?ciem specjalnym by? Robert Kubica, z którym rozmawia?em o wp?ywie technologii na motoryzacj?, roli danych w motosporcie i rozwoju Formu?y 1.
Bartosz Martyka: Jaka jest rola danych zbieranych w motosporcie?
Robert Kubica: Rola danych cyfrowych w motosporcie jest coraz wi?ksza. Tak jak ca?y ?wiat, Formu?a 1 rozwija si? w bardzo dynamiczny i szybki sposób. Tu nie chodzi tylko o cz??? mechaniczn?, czyli o bolid, opony, silnik, podwozie, ale te? o telemetri?, dane i o to jak du?o danych jest branych pod uwag? i jak bardzo wa?na jest pó?niej ich analiza. Formu?a 1 jest bardzo skomplikowanym sportem i ka?da jej cz??? jest niezwykle istotna. Ju? 10 lat temu Formu?a 1 ju? by?a bardzo “technologiczna”, ale patrz?c na poziom zaawansowania technologicznego dzisiaj, go?ym okiem wida? niewiarygodny post?p.
BM: Jak to wygl?da?o na pocz?tku Twojej kariery? Czy ju? wtedy by?y zbierane dane z pojazdów, którymi si? ?ciga?e??
RK: Zaczyna?em od kartingu i to bardzo wcze?nie. Mówimy o pocz?tku lat 90. S?dz?, ?e by?em pierwszym kierowc? w Polsce, który korzysta? z rozwi?za? telemetrycznych. Mój tata zakupi? dla mnie dwa zestawy telemetryczne. Oczywi?cie, mo?liwo?ci by?y wówczas znacznie bardziej ograniczone ni? obecnie. U?ywa?em tego je?d??c gokartem. Cho? u?ywa?em to zbyt du?e s?owo, raczej posiada?em, bo tak na prawd? wykorzystywa?em tylko 20 proc. ze wszystkich mo?liwo?ci, jakie posiada? zestaw. Pó?niej, rosn?c w kategoriach, zacz??em coraz cz??ciej i w znacznie szerszym zakresie korzysta? z takich rozwi?za?.
Dane telemetryczne s? bardzo istotne nie tylko dla zespo?ów, ale te? dla kierowców. To w?a?nie kierowcy korzystaj? z danych w znacznym stopniu, ?eby wiedzie? co poprawi?, co zmieni? w trakcie jazdy i równie? do ustawiania bolidów. Te dane mog? by? wykorzystane na ró?nych p?aszczyznach przez ró?ne osoby i zale?nie od celu, s? one analizowane w ró?ny sposób.
BM: Jaki wp?yw ma Formu?a 1 na nasz? jazd?? Jak przek?adaj? si? testowane dla Formu?y rozwi?zania na, na przyk?ad, moj? jazd? na co dzie??
RK: Nie wiem, czym je?dzisz. (?miech) Rzeczy, które by?y montowane w Formule 10 lat temu s? montowane dzisiaj w autach niektórych firm. Koncerny wykorzystuj? Formu?? 1 nie tylko do popularyzacji swojej marki, do spraw marketingowych, ale tak?e do poprawy w?asnej technologii dzi?ki wykorzystaniu tej ju? u?ywanej w Formule. Bardzo cz?sto know-how, który wychodzi z Formu?y 1 jest u?ywany pó?niej w motoryzacji na co dzie?. Oczywi?cie dopiero po latach. Dzi? samochody s? bardzo ma?o awaryjne, paliwa, oleje s? lepszej jako?ci, wchodzimy do auta z -30 do +30 stopni, wciskamy jedynk? nie czekaj?c, a? woda rozgrzeje si? do odpowiedniej temperatury. Oczywi?cie, w przypadku bolidu Formu?y 1 to nie jest tak, ?e wsiada si? do niego, zapala i si? wyje?d?a, ale nawet materia?y, jakich u?ywa si? i testuje w Formule 1, pó?niej staj? si? codzienno?ci? dla normalnych u?ytkowników, takich jak ty czy ja.
BM: Jak wiele zmieni?o si? w ci?gu ostatnich 10 lat w Formule 1? Jak Ty odczuwasz te zmiany technologiczne?
RK: Dostrzegam wiele zmian, cho? wi?kszo?? z nich nie jest odczuwalna, poniewa? nie mo?emy odczu? jak szybko zespó? odczytuje dane lub te? co odczytuje. Ten proces jest jednak bardzo wa?ny i wp?ywa na prac? ca?ego zespo?u. Formu?a 1 zmieni?a si? pod ka?dym wzgl?dem. Je?li chodzi o regulaminy, to tak na prawd? w dzisiejszej Formule 1 powsta?a nowa cz??? bolidu, dzi?ki której mo?na przetwarza? i analizowa? dane odnosz?ce si? do jednostki nap?dowej. Kiedy? nazywa?o si? to silnikiem, obecnie jest to jednostka nap?dowa. Dzi? w bolidach silniki s? du?o bardziej skomplikowane ni? kiedy?. Jest du?o wi?cej czujników, sensorów, elementów, dzi?ki którym zbierane s? dane. Bolid Formu?y 1 nie wyjedzie z gara?u dopóki nie ma zielonego ?wiat?a – pozwolenia, które wydaje si? na podstawie zbieranych na bie??co danych. Dawniej zdarza?o si?, ?e in?ynierowie mogli ingerowa? w ustawienia bolidu poprzez szybkie przerabianie i wysy?anie danych w trakcie okr??enia. Obecnie, zgodnie z regulaminem, jest to zabronione.
BM: Jaki wp?yw na motoryzacj? maj? zmiany technologiczne?
RK: Zmiany technologiczne maj? ogromny wp?yw na motoryzacj?. Zarówno w motosporcie, jak i w zwyk?ych autach mo?emy zaobserwowa? wielki post?p je?li chodzi o technologi?, która znacznie wp?ywa na polepszenie cho?by bezpiecze?stwa jazdy. Moim zdaniem, Formu?a 1 jest na szczycie technologii motoryzacyjnej. Warto zaznaczy?, ?e wy?cig odbywa si? nie tylko w niedziel? na torze, ale rywalizacja odbywa si? równie? poza nim. Zespo?y wci?? prze?cigaj? si? w sta?ym post?pie i ulepszaniu swojej technologii, dlatego te? Formu?a 1 jest bardzo specjalnym sportem i w motosporcie jest na najwy?szym poziomie.
BM: Co s?dzisz o autonomicznych pojazdach? Gdzie jest granica mi?dzy decyzyjno?ci? cz?owieka a podejmowaniem decyzji przez sztuczn? inteligencj??
RK: Uwa?am za wykonalne wprowadzenie takich pojazdów do normalnego ruchu, ale jest zbyt wiele czynników zewn?trznych, które bardzo trudno przewidzie? i dlatego nie s?dz?, ?eby takie pojazdy wypar?y kierowc? w tradycyjnym rozumieniu. Uwa?am, ?e to mo?liwe do zrealizowania, ale bardzo trudne zadanie. Oczywi?cie, mo?emy mie? mnóstwo czujników i pewnie gdyby?my porozmawiali 15 lat temu moja odpowied? by?aby zupe?nie inna. Post?p technologiczny w motoryzacji jest ogromny i nie wiadomo, kiedy i gdzie si? zatrzyma.
Jest mnóstwo firm, koncernów i ludzi w motoryzacji, którzy pracuj? nad stworzeniem najlepszego pojazdu autonomicznego, dlatego wszystko jest mo?liwe. W dzisiejszych czasach warto “nigdy nie mówi? nigdy” i “nigdy nie mówi? nie”, bo szybko?? rozwoju technologii potrafi zaskoczy?, tak?e w motosporcie. Jednak w tym przypadku technologia chyba nigdy w pe?ni nie zast?pi cz?owieka. Ale to jest w?a?nie pi?kne w sporcie, ?e cz?owiek, czyli kierowca, in?ynier czy mechanik ma nadal swoje do powiedzenia i jego umiej?tno?ci wci?? s? bardzo wa?ne.
BM: Gdyby? mia? wybór mi?dzy samochodem, który jest ca?kowicie pozbawiony komputera pok?adowego, a pojazdem zautomatyzowanym, co by? wybra??
RK: Zdecydowanie to pierwsze. Pytasz kierowcy, wi?c odpowied? mo?e by? tylko jedna. (?miech)
BM: W jakim kierunku rozwinie si? motoryzacja w ci?gu najbli?szej dekady?
RK: To nie jest ?atwe pytanie. Szybko?? rozwoju technologii pokazuje, ?e trudno to przewidzie?. Uwa?am, ?e to cz?owiek pozostanie kierowc?, ale, tak jak powiedzia?em, technologia jest bardzo wa?na. Znacznie u?atwia jazd? i pomaga je?dzi? bezpieczniej. Pewnym jest to, ?e zwi?zek technologii z motoryzacj? jest ju? nierozerwalny, a tak?e to, ?e wci?? b?dziemy poprawia? osi?gi aut cywilnych i sportowych, bezpiecze?stwo jazdy. Poprzez osi?gi rozumie si? nie tylko pr?dko??, ale równie? zu?ycie paliwa. A to jak i w jakim stopniu rozwinie si? motoryzacja, a tak?e w któr? stron? pod??y, wie ma?o ludzi na tym ?wiecie. Oczywi?cie, ka?dy koncern, ka?da firma motoryzacyjna d??y do poprawy swoich pojazdów, osi?gów. Wszyscy d??? do perfekcji. I kiedy ju? wydaje si?, ?e dotar?o si? do owej perfekcji, ?e jest si? w posiadaniu czego? unikanego, okazuje si?, ?e nadal trzeba i?? naprzód, bo inni tak?e pracuj? nad swoimi rozwi?zaniami, które mog? okaza? si? lepsze. I taka zdrowa rywalizacja jest dobra, bo nap?dza ten post?p, dzi?ki czemu motoryzacja mo?e si? tak dynamicznie rozwija?.
BM: Jaka jest w tej chwili Twoja rola w zespole Williams Martini Racing? Co dok?adnie robisz?
RK: Moj? rol? mo?na podzieli? na ró?ne zadania. Po pierwsze, jestem kierowc? rezerwowym. Nie startuj? jednak w wy?cigach i nie uczestnicz? te? w treningach, gdyby jednak wydarzy?o si? co? podczas wy?cigu z jednym z podstawowych kierowców, jestem gotowy ?eby go zast?pi?. Po drugie, jestem kierowc? testowym. W tym roku mia?em okazj? je?dzi? praktycznie w ka?dej sesji testowej. Od pocz?tku sezonu tylko ja testowa?em bolid. Informacje, które zbieram podczas testu, mog? przekaza? in?ynierom. Mog? u?y? ich równie? do innej wa?nej pracy, czyli pracy w symulatorze. Sp?dzam w nim sporo czasu. Obecnie w zespole Williams ten symulator jest rozwijany. Celem jest to, ?eby jak najlepiej odwzorowa? w nim sytuacje na torze. To s? moje trzy najwa?niejsze role w Williams Martini Racing. Nie narzekam na brak zaj??.