Robotaxi Tesli bez kierownicy i peda?ów – ambitne plany Muska na 2026

Klaudia Ciesielska
5 Min
?ród?o: Tesla

Elon Musk, dyrektor generalny Tesli, zaprezentowa? podczas czwartkowego wydarzenia nowe, futurystyczne projekty autonomicznych pojazdów, które maj? szans? zrewolucjonizowa? transport. Wydarzenie pod nazw? “My, Robot” odby?o si? w studiu Warner Bros w Kalifornii i by?o nie tylko prezentacj? technologii, ale tak?e prób? przedstawienia Tesli jako wiod?cej firmy w dziedzinie sztucznej inteligencji i robotyki, a nie jedynie producenta samochodów elektrycznych.

Najwi?kszym zainteresowaniem cieszy?o si? “Cybercab” – nowa wersja robotaxi, która wyró?nia si? odwa?nym designem z dwoma drzwiami w stylu skrzyde? mewy i ca?kowitym brakiem kierownicy oraz peda?ów. Wed?ug Muska, pojazd ten ma trafi? do produkcji w 2026 roku, a jego cena ma wynosi? mniej ni? 30 000 dolarów. Koszty operacyjne dla u?ytkowników maj? by? wyj?tkowo niskie – oko?o 20 centów za mil?, a ?adowanie odbywa? si? b?dzie indukcyjnie, bez konieczno?ci pod??czania do gniazdka.

Nowe robotaxi, podobnie jak inne autonomiczne pojazdy Tesli, maj? by? w pe?ni sterowane za pomoc? kamer i sztucznej inteligencji, co odró?nia Tesl? od konkurencji, która stawia na bardziej z?o?ony i kosztowny sprz?t, jak lidar. To podej?cie budzi jednak pewne w?tpliwo?ci w?ród inwestorów i analityków, zarówno ze wzgl?dów technologicznych, jak i regulacyjnych. “Autonomiczna przysz?o?? jest tutaj” – stwierdzi? Musk, prezentuj?c 50 w pe?ni autonomicznych pojazdów, w tym Model Y i Cybercab.

Podczas tego samego wydarzenia zaprezentowano równie? Robovana – wi?kszy, autonomiczny pojazd zdolny do przewozu do 20 osób. Ten nowy produkt idealnie wpisuje si? w plan Muska, który zak?ada stworzenie floty autonomicznych pojazdów Tesli, dost?pnych za pomoc? aplikacji. Co ciekawe, w?a?ciciele Tesli b?d? mogli równie? wynajmowa? swoje pojazdy jako robotaxi, co ma potencja? sta? si? ?ród?em dodatkowych dochodów.

Tesla na drodze do pe?nej autonomii?

Chocia? wizje Muska s? ambitne, historia Tesli pokazuje, ?e terminy wyznaczane przez szefa firmy cz?sto s? optymistyczne. W 2019 roku Musk og?osi?, ?e wkrótce na drogach pojawi? si? w pe?ni autonomiczne roboty, jednak te plany nie dosz?y do skutku. Obecnie firma stawia na rozwój autonomicznych pojazdów, po rezygnacji z planów produkcji mniejszego, ta?szego modelu, który móg?by przeciwdzia?a? spadkowi popytu na samochody elektryczne.

Tesla, mimo pozycji lidera w bran?y, zmaga si? z wyzwaniami, w tym potencjalnym spadkiem dostaw w tym roku. Agresywne ci?cia cen maj?ce na celu zwi?kszenie popytu spowodowa?y równie? spadek mar? zysku. Dodatkowo, skomplikowana technologia autonomicznych pojazdów oraz ?cis?e regulacje sprawiaj?, ?e rynek robotaxi to wyzwanie, które ju? przyczyni?o si? do strat finansowych u niektórych konkurentów, zmuszaj?c ich do wycofania si? z rynku.

Konkurencja i wyzwania regulacyjne

Tesla nie jest jedyn? firm?, która stawia na autonomiczne taksówki. Na rynku robotaxi dzia?aj? m.in. Waymo (od Alphabet), GM Cruise oraz Amazon Zoox, a tak?e chi?skie firmy, takie jak WeRide. W przeciwie?stwie do nich, Tesla unika kosztownych technologii, takich jak lidar, co pozwala na utrzymanie ni?szych kosztów produkcji. Jednak podej?cie Tesli, które opiera si? wy??cznie na kamerach i sztucznej inteligencji, spotyka si? z rosn?c? krytyk?, zw?aszcza po serii incydentów zwi?zanych z funkcj? Full Self-Driving (FSD), w tym wypadkach ?miertelnych.

Musk zapowiedzia?, ?e Tesla planuje uruchomi? w pe?ni autonomiczn? jazd? bez nadzoru kierowcy w Teksasie i Kalifornii w przysz?ym roku, przy u?yciu Modelu 3 i Modelu Y. Nie poda? jednak szczegó?ów dotycz?cych tego, czy nowe robotaxi b?d? korzysta? z innej technologii ni? dotychczasowy FSD.

Rozczarowanie inwestorów

Pomimo ambitnych zapowiedzi, czwartkowa prezentacja nie dostarczy?a wielu szczegó?ów dotycz?cych harmonogramów wdro?enia technologii. W efekcie niektórzy inwestorzy poczuli si? rozczarowani brakiem konkretów. “Wszystko wygl?da fajnie, ale niewiele pod wzgl?dem linii czasowych” – skomentowa? Dennis Dick, inwestor i handlowiec w Triple D Trading.

Tesla wci?? stoi przed wieloma wyzwaniami, zarówno technologicznymi, jak i regulacyjnymi. Wci?? otwarte pozostaje pytanie, jak szybko firma zdo?a zrealizowa? swoje ambitne plany i czy uda si? jej skutecznie przeskoczy? konkurencj? w wy?cigu o dominacj? na rynku autonomicznych pojazdów.

Udostępnij
Redaktor Brandsit