Po wielu stabilnych latach, gdy organizacje z ca?ego ?wiata mog?y skoncentrowa? si? na harmonijnym rozwoju swojego biznesu, nasta? okres niepewno?ci. Pierwszym momentem by?a pandemia, która zburzy?a status quo. Wiele organizacji rozpocz??o w tym czasie lub przyspieszy?o proces cyfrowej transformacji, który mia? pomóc im w dostosowaniu si? do nowej rzeczywisto?ci – funkcjonowania w ?wiecie digital, czyli dzia?ania szybszego i bardziej efektywnego. Kluczowe sta?y si? warto?ci, takie jak umiej?tno?? kszta?towania user experience klientów, budowania z nimi interakcji w rozproszonym ?wiecie, co niekiedy mia?o wi?ksz? warto?? ni? innowacyjno?? oferowanego produktu, czy przywi?zanie do marki. Ró?ne raporty bran?owe, ale te? moje do?wiadczenia i wyniki Billennium pokazuj?, ?e po chwilowym wstrzymaniu oddechu, bran?a technologiczna szybko odzyska?a wigor, a jej przedstawiciele wrócili do dzia?ania ze zdwojon? si??. By? mo?e niektóre organizacje kierowa?y si? zbyt du?ym optymizmem w tworzeniu planów na przysz?o?? i za bardzo chcia?y skupia? si? na du?ych innowacjach, które zmaksymalizuj? przysz?e zyski, zamiast na budowaniu odporno?ci swojego biznesu. Fakty s? jednak takie, ?e by? to znowu dobry okres dla firm technologicznych.
Trzy lata pó?niej scenariusz si? powtarza. Sytuacja makroekonomiczna i polityczna na ?wiecie sprawi?y, ?e ponownie jeste?my w momencie trudnym i nieprzewidywalnym. Cz??? firm w wyniku presji inwestorów i akcjonariuszy próbuje ograniczy? straty i ryzyka, stosuj?c do ich realizacji ró?ne metody. Z jednej strony jest to redukcja etatów. Zwolnienia w firmach technologicznych obj??y ju? blisko 200 tys. osób, z czego po?owa w big techach czy start-upach zza oceanu. Drugi z nich to od?o?enie na lepsze czasy planów rozwojowych czy bardziej ambitnych projektów takich jak Metaversum. Zasadne staje si? pytanie, czy s?usznie oraz czy polski rynek IT ma si? czego obawia??
Rozwój technologiczny – tak, ale bardziej ?wiadomie i w kluczowych obszarach
W ?wiecie IT wiele b?dzie zale?a?o od ogólnej koniunktury gospodarczej na ?wiecie i tego, jak b?d? reagowa?y na to organizacje. S?dz?, ?e zmiany w podej?ciu mog? nawet kszta?towa? si? z miesi?ca na miesi?c. Ju? teraz wida?, ?e nie wszystkie kierunki rozwoju zosta?y porzucone. Dobrym przyk?adem jest sztuczna inteligencja. Zaprezentowany w ubieg?ym roku ChatGPT pobudzi? wyobra?ni? szerokiej publiki nad wykorzystaniem mo?liwo?ci AI – od zwyk?ych konsumentów, przez power userów z ró?nych bran?, a? po biznes. Microsoft og?osi? ju? du?e inwestycje w t? technologi? i wdro?enia w ramach platformy Azure czy wyszukiwarki Bing, a za nim pójd? prawdopodobnie kolejne firmy – Facebook, Amazon, Google czy Apple. ChatGPT wydaje si? prawdziwym „game-changerem” w najbli?szych latach, a wy?cig w?a?nie si? rozpocz??.
To samo mo?na powiedzie? równie? o wielu innych obszarach, cho? mniej spektakularnych, jak chmura czy platformy low-code i no-code. Dla wielu firm i instytucji to odpowied? na bie??ce wyzwania i inwestycje bez ryzyka. Ich wykorzystanie to szansa na dostarczenie realnych warto?ci.
Coraz wi?ksze znaczenie w strategiach biznesowych firm ma równie? ESG oraz wszelkie inicjatywy maj?ce na celu ograniczenie ?ladu w?glowego, zu?ycia energii i bardziej efektywnego wykorzystywania zasobów. W tych aspektach rola technologii równie? jest kluczowa. Pami?tajmy tak?e, ?e cyfryzacja obejmuje cz?sto obszary krytyczne organizacji, w których, przy obecnej skali wykorzystywania rozwi?za? IT, nie sposób radykalnie zredukowa? koszty zwi?zane z u?yciem technologii, chocia? zawsze mo?na pokusi? si? o optymalizacj?. Wi?kszy poziom automatyzacji, wykorzystywanie AI w systemach tworz?cych predykcje, analizy, wspomagaj?ce w podejmowaniu decyzji, czy nawet bardziej ?wiadome wykorzystywanie mo?liwo?ci natywnych chmury obliczeniowej. Wszystko to wymaga du?ej ?wiadomo?ci technologicznej i traktowania cyfrowej transformacji organizacji jako istotnego elementu strategii, a nie dzia?ania, które pomaga nam rozwi?za? bie??ce problemy. I coraz wi?cej firm zaczyna to dostrzega?.
Polskie IT mo?e wykorzysta? sytuacj?
Obecna sytuacja mo?e mie? pozytywny wp?yw na polsk? bran?? informatyczn?, zw?aszcza przedsi?biorstwa ?wiadcz?ce us?ugi programistyczne czy outsourcingowe. Na ?wiecie polscy pracownicy IT ciesz? si? ca?y czas bardzo du?? renom?. Jeste?my pod wieloma wzgl?dami konkurencyjni, mamy ?wietnych specjalistów i odpowiedni? kultur? organizacyjn?. S?dz?, ?e trend polegaj?cy na zlecaniu realizacji projektów na zewn?trz b?dzie ponownie bardzo silny, czego nasze rodzime firmy b?d? beneficjentami.
Druga kwestia to rynek pracy. Wiadomo, ?e wysoka inflacja powoduje wzmo?on? presj? na pracodawców, aby ci podnosili wynagrodzenie. Jest to oczywi?cie wyzwaniem, ale nie nowym. Z drugiej jednak strony, obecne czasy powoduj? równie? niepewno?? u pracowników i zwi?kszaj? ich potrzeb? stabilizacji. S?dz?, ?e to z jednej strony sprawi, ?e obie strony ?atwiej znajd? przestrze? do dialogu, a z drugiej – wp?ynie na ni?sz? ni? zwykle rotacj?. Inny aspekt wynika ze wspomnianych ju? zwolnie? w IT na ?wiecie. Oferty firm zza oceanu, ze wzgl?du na presti? czy wysokie zarobki, by?y dotychczas traktowane jako bardzo atrakcyjne. Obecnie kandydaci nie podchodz? do nich ju? z tak du?ym entuzjazmem, jak to mia?o miejsce jeszcze 12 miesi?cy temu.
A co planuje Billennium?
Jeste?my firm? globaln?, obecn? na kilku kontynentach, w 5 krajach (w Polsce, Niemczech, Kanadzie, Malezji i Indiach). Tworz?c predykcje czy plany na dany rok, musimy wzi?? pod uwag? szersz? perspektyw?. Jednym z naszych celów strategicznych jest mi?dzynarodowa ekspansja, co m.in. b?dzie skutkowa?o otwarciem nowych oddzia?ów w dwóch kolejnych krajach. Oczywi?cie b?dziemy rozwijali równie? nasze aktualne oddzia?y – poszerzali portfolio us?ug i rozbudowywali zespo?y, pozyskiwali nowych klientów i zacie?niali wspó?prac? z obecnymi partnerami biznesowymi na danym rynku. Mamy bogat? ekspertyz? i jeste?my konkurencyjni pod wzgl?dem kompetencji, które s? i b?d? kluczowe w perspektywie najbli?szych lat. Bardzo mocno pracujemy m.in. nad budowaniem naszych kompetencji chmurowych i wspó?pracy z najwa?niejszymi partnerami, czyli Microsoft, Google i Amazon czy Salesforce. Wspólnie realizujemy du?e projekty. Rozwój zawsze stoi dla Billennium na pierwszym miejscu. Nawet rynkowe perturbacje nie spowoduj?, ?e zmienimy nasze podej?cie.