Rozszerzona rzeczywisto?? nie jest ju? wy??cznie ciekawostk? technologiczn? czy zabawk? dla graczy. Technologia AR coraz ch?tniej jest wykorzystywana przez polskie firmy i zaczyna sprzedawa? si? jak ciep?e bu?eczki. Wed?ug Fortune Business Insights rynek AR (rozszerzonej rzeczywisto?ci) do 2027 r. mo?e osi?gn?? warto?? a? 65,22 mld dolarów. To kilkadziesi?t razy wi?cej ni? obecnie.
Pandemia i e-medycyna nap?dzaj? sprzeda?
Warto?? tego rynku w 2019 r. by?a wyceniana „zaledwie” na 2,82 mld dolarów. Sk?d wi?c tak du?y prognozowany skok warto?ci w najbli?szych latach? Zdaniem analityków du?y popyt na rozszerzon? rzeczywisto?? jest nie tylko efektem szybkiego rozwoju bran?y gier i wirtualnej rozrywki, ale tak?e rozwoju modelu pracy zdalnej. Firmy zacz??y szerzej wykorzystywa? technologi? rozszerzonej rzeczywisto?ci m.in. ze wzgl?du na ograniczenia w przemieszczaniu si?. W niektórych przypadkach lockdown mocno utrudni? realizacj? codziennych zada?. W szczególno?ci tam, gdzie wspó?praca na poziomie mi?dzynarodowym by?a standardem nale?a?o szybko zmieni? sposób komunikacji.
Przyk?adem mo?e by? Beyond.pl, dostawca us?ug data center i cloud computing, który obs?uguje wiele firm zza granicy. Firma rozbudowa?a klasyczn? us?ug? Smart Hands
o technologi? AR Microsoft HoloLens, co pozwala zarz?dza? infrastruktur? IT w czasie rzeczywistym i na odleg?o??. Dzi?ki wprowadzeniu technologii mieszanej rzeczywisto?ci klienci mog?, zasadniczo z ka?dego miejsca na ?wiecie, zdalnie kierowa? prac? techników Beyond.pl „ubranych” w HoloLensy na terenie pozna?skiego data center. Za pomoc? okularów HoloLens klient widzi swój sprz?t dok?adnie tak, jakby sam by? na miejscu. Mo?e te? wydawa? pracownikom centrum danych polecenia, konsultowa? z nimi swoje decyzje lub zaprasza? do udzia?u w spotkaniach firmy trzecie bez wzgl?du na ich lokalizacje.
– Rozszerzona rzeczywisto?? przede wszystkim eliminuje barier? odleg?o?ci od centrum danych i u?atwia czynno?ci serwisowe. Klient mo?e zdalnie zarz?dza? zasobami IT z dowolnego miejsca na ?wiecie w czasie rzeczywistym. Do?wiadczenie pokazuje, ?e wykorzystanie okularów HoloLens w pracy Smart Handsów znacznie przyspiesza obs?ug? zg?oszonych zlece?, w szczególno?ci tych bardziej skomplikowanych, które wymagaj? zaanga?owania osób z ró?nych zak?tków ?wiata czy zespo?ów z?o?onych z wielu firm, podwykonawców lub dostawców – przekonuje Wojciech Stramski, CEO Beyond.pl.
Fortune Business Insights zwraca uwag?, ?e czynnikiem pozytywnie wp?ywaj?cym na popularyzacj? rozszerzonej rzeczywisto?ci jest te? wysyp nowych zastosowa? technologii, np. w ochronie zdrowia. Wida? to te? w Polsce, gdzie powstaj? firmy wyspecjalizowane w AR. Przyk?adem mog? by? dzia?aj?ce na warszawskiej gie?dzie spó?ki takie jak MedApp i Holo4Labs. Pierwsza wykorzystuje tzw. mieszan? rzeczywisto?? w skomplikowanych zabiegach chirurgicznych, ortopedycznych, kardiologicznych czy onkologicznych i edukacji medycznej. Druga natomiast wprowadza AR do laboratoriów.
– Mieszana rzeczywisto?? umo?liwia holograficzn? wizualizacj? danych medycznych oraz ró?norodn? interakcj? lekarza z hologramami. To z kolei usprawnia procesy diagnostyczne, co zw?aszcza w przypadku trudnych i skomplikowanych zabiegów mo?e wp?ywa? na precyzj? dzia?ania lekarza, bezpiecze?stwo i skrócenie czasu operacji – komentuje Krzysztof M?drala, Prezes MedApp S.A.
Coraz wi?cej zastosowa? AR
Analitycy zwracaj? jednak uwag?, ?e rozszerzona rzeczywisto?? to nie tylko gogle czy skanery, ale tak?e samochodowe wy?wietlacze head-up, które wy?wietlaj? dane dotycz?ce jazdy i nawigacji. Stanowi? one a? 15,3% rynku urz?dze? AR. Z podobnych technologii korzystaj? tak?e urz?dzenia skanuj?ce skupienie i zm?czenie kierowcy.
Niedawno Mark Zuckerberg og?osi?, ?e pracuje nad okularami, które b?d? mog?y „cyfrowo teleportowa?” swoich u?ytkowników. Wed?ug szefa Facebooka nowe rozwi?zanie pozwoli ograniczy? dojazdy do biura i podró?e s?u?bowe.
Najwi?kszymi graczami na rynku producentów na rynku rozszerzonej rzeczywisto?ci s? aktualnie: Microsoft (HoloLens 2), Google (Google Glass), Apple (skanery LiDAR oraz oprogramowanie ARKiT), Vuzix (gogle Blade AR) oraz Qualcomm (procesory) i Magic Leap (gogle). O tym jak du?y kapita? i nadzieje s? pok?adane w ich urz?dzeniach potwierdza niedawne zamówienie wojsk USA. Wed?ug doniesie? CNBC, Microsoft za pierwszy kontrakt na dostaw? systemu zestawów AR dla armii mia? otrzyma? a? 479 mln dolarów.