Rozszerzona rzeczywisto?? pozwala sklepom internetowym zwi?kszy? sprzeda? i zminimalizowa? wska?nik zwrotów od 34 do nawet 42 proc. w zale?no?ci od bran?y. Klienci znacznie szybciej podejmuj? te? decyzj? o zakupie, bo mog? dany produkt najpierw „przymierzy?”. Na polskim rynku takie rozwi?zania dopiero raczkuj?, a prym pod wzgl?dem wykorzystania technologii AR w handlu wiod? Stany Zjednoczone i Wielka Brytania. Rozszerzon? rzeczywisto?? szybko przyswaja jednak coraz szersze grono klientów, którzy wr?cz oczekuj? jej od sklepów. S? to zw?aszcza m?odzi ludzie, którzy ju? znaj? AR z gier czy Snapchata.
– Rozszerzona rzeczywisto?? to do?? nowe i innowacyjne rozwi?zanie na rynku e-commerce. Dzi?ki niej jeste?my w stanie przenie?? dany produkt do ?rodowiska klienta i pozwoli? mu go wypróbowa? w swoim domu czy biurze, sprawdzi?, czy tam pasuje – mówi Bartosz Kotlarski, prezes Arlity.
Polska jest jednym z najszybciej rosn?cych rynków e-commerce w Europie, a wed?ug Gemiusa zakupy w sieci robi ju? 62 proc. internautów i z roku na rok ten odsetek ro?nie. Mimo to wci?? mocn? pozycj? ma segment handlu tradycyjnego. Wed?ug PwC udzia? e-commerce w handlu detalicznym ogó?em wynosi w Polsce raptem ok. 5 proc., podczas gdy w krajach takich jak Niemcy czy Wielka Brytania jest ponad dwukrotnie wy?szy. Wynika to m.in. z faktu, ?e cz??? klientów przed zakupem chce mie? mo?liwo?? dotkni?cia, przetestowania b?d? przymierzenia produktu. Potwierdza to równie? ubieg?oroczny „SAP Consumer Propensity Report”, z którego wynika, ?e tak? potrzeb? zadeklarowa?o 49 proc. polskich klientów, podczas gdy w Niemczech odsetek ten wyniós? 29 proc., a w Wielkiej Brytanii – 34 proc. Dlatego te? technologia rozszerzonej rzeczywisto?ci mo?e mie? dla e-commerce kluczowe znaczenie.
– 42 proc. klientów deklaruje, ?e gdyby mieli mo?liwo?? wypróbowania produktu dzi?ki rozszerzonej rzeczywisto?ci, pozwoli?oby im to szybciej podj?? decyzj? o zakupie w danym sklepie internetowym – mówi Bartosz Kotlarski.
Wed?ug „Retail Perceptions Report” 40 proc. konsumentów by?oby te? sk?onnych wyda? wi?cej na produkt, gdyby wcze?niej mogli wej?? z nim w interakcj? za po?rednictwem rozszerzonej rzeczywisto?ci, a 61 proc. preferuje zakupy w sklepach internetowych, które zapewniaj? im tak? mo?liwo??.
– Konsumenci, którzy stykaj? si? z t? technologi?, oczekuj?, ?e b?d? mogli ?atwo i szybko przenie?? produkt do swojej rzeczywisto?ci i go wypróbowa?, np. zobaczy?, jak lampa czy fotel b?d? wygl?da?y w danym pomieszczeniu. Chc? sprawdzi? wielko?? produktu, jego wygl?d w ró?nych konfiguracjach i kolorach – mówi Bartosz Kotlarski. – A? 69 proc. konsumentów oczekuje wprowadzenia rozszerzonej rzeczywisto?ci przez sklepy internetowe, wi?c jest to bardzo dobry feedback.
Technologia AR sprawdza si? zw?aszcza w takich segmentach handlu jak moda czy kosmetyki. Dzi?ki niej mo?na np. przyspieszy? i upro?ci? przymierzanie ubra?, a na dodatek klientów nie b?dzie ogranicza? dost?pno?? w sklepie okre?lonych rozmiarów czy kolorów. Rozszerzona rzeczywisto?? pozwala te? np. dopasowa? kolor kosmetyku czy farby do w?osów – wystarczy, ?e klient skieruje w tym celu kamer? na siebie, ?eby móc testowa? ró?ne opcje.
– Nasze rozwi?zania pozwalaj? nie tylko na konfiguracj?, ale w przypadku niektórych bran? tak?e na bardzo dok?adn? personalizacj? produktu pod konkretnego klienta. Umo?liwia to projektowanie ró?nego typu przedmiotów bezpo?rednio w przegl?darce internetowej, bez u?ycia ?adnego dodatkowego oprogramowania, w bardzo dobrej jako?ci – mówi prezes Arlity.
Technologi? AR szybko przyswaja zw?aszcza m?ode pokolenie konsumentów, które zna j? ju? z rozrywki czy Snapchata.
– ?rednia wieku – jak pokazuj? badania – wynosi 25–38 lat. To jest typowy klient, który wykorzystuje to rozwi?zanie przy dokonywaniu zakupów, je?eli sklep internetowy oferuje tak? opcj? – mówi Bartosz Kotlarski.
Jak podkre?la, zastosowanie technologii rozszerzonej rzeczywisto?ci w e-commerce pozwala równie? zminimalizowa? wska?nik zwrotów.
– Jak pokazuj? badania, klienci, którzy zastosowali rozszerzon? rzeczywisto??, s? w stanie zmniejsza? w wybranych bran?ach zwroty o 34–42 proc. – podkre?la prezes Arlity.
Na polskim rynku takie rozwi?zania wci?? dopiero raczkuj?, ale zagraniczne korzystaj? z nich z powodzeniem od d?u?szego czasu. Wiod?cymi rynkami pod tym wzgl?dem s? dzi? Stany Zjednoczone i Wielka Brytania.
– Przysz?o?? dla takich rozwi?za? rysuje si? owocnie. 9 na 10 najwi?kszych firm inwestuje w rozszerzon? rzeczywisto??, a Facebook, Apple i Google wpisa?y j? w swoje cele strategiczne na najbli?sze lata. Mówi si?, ?e jest to kolejny prze?om po erze PC, smartfonów, mediów spo?eczno?ciowych na nast?pn? dekad? – mówi Bartosz Kotlarski.
Co istotne, augmented reality znajduje zastosowanie zarówno w internetowym, jak i tradycyjnym handlu. Dzi?ki niej mo?na zaprezentowa? klientowi np. wszystkie wersje kolorystyczne danego produktu, nie ponosz?c przy tym kosztów zwi?zanych z utrzymaniem du?ego sklepu czy magazynu.
– Ju? dzisiaj w Stanach Zjednoczonych i Europie powstaj? pierwsze sklepy, które zajmuj? zdecydowanie mniejsz? powierzchni? i w ofercie maj? tylko wybrane produkty, natomiast pozosta?e s? prezentowane w?a?nie w wirtualnej rzeczywisto?ci. Wed?ug bada? Deloitte do 2030 roku ju? 30 proc. produktów w sklepach b?dzie dost?pnych w?a?nie w tej technologii – mówi Bartosz Kotlarski.