Rozwój pracowników, czyli czego nie rozumie pracodawca (raport)

Newsroom BrandsIT
6 Min

Pracownicy chc? si? rozwija?, aby móc odpowiada? na wyzwania zawodowe zarówno teraz, jak i w przysz?o?ci. Natomiast ich wizja dalszego kszta?cenia i realne potrzeby w tym zakresie, bardzo cz?sto rozmijaj? si? z ofert? szkoleniow? pracodawców. Jak wynika z raportu Hays Poland „Rozwój zawodowy – oczekiwania specjalistów i mo?liwo?ci firm”, mimo ?e a? 98 proc. profesjonalistów jest otwartych na zdobywanie nowych kompetencji, to zaledwie 36 proc. z nich jest usatysfakcjonowanych zasobami szkoleniowymi obecnego pracodawcy.

Luka kompetencji stanowi powa?ny problem na globalnym rynku pracy. Aby zminimalizowa? jej konsekwencje, zarówno pracodawcy, jak i pracownicy musz? wykaza? si? otwartym podej?ciem – zrozumieniem, i? proces uczenia si? i rozwijania umiej?tno?ci trwa przez ca?e ?ycie, na ka?dym etapie kariery.

Jak wynika z raportu Hays „Rozwój zawodowy – oczekiwania specjalistów i mo?liwo?ci firm”, profesjonali?ci chc? si? edukowa?, maj?c na uwadze nie tylko aktualne potrzeby rynku pracy, ale te? wyzwania przysz?o?ci. Jednak sama ch?? nauki nie wystarczy, aby zmniejszy? globaln? luk? kompetencji. Rozwój bardzo cz?sto nie jest bowiem mo?liwy bez pomocy i wsparcia pracodawców. Tymczasem ich oferta edukacyjna bardzo cz?sto nie odpowiada realnym oczekiwaniom zatrudnionych.

PROFESJONALI?CI CHC? SI? UCZY?

Mo?liwo?? rozwoju zawodowego niezmiennie od lat stanowi wa?n? kwesti? dla pracowników. Jest to tak?e jeden z elementów, który decyduje o do??czeniu do organizacji lub pozostaniu w niej. Jak wynika z badania, a? 98 proc. respondentów wykazuje si? otwarto?ci? na zdobywanie nowych umiej?tno?ci.

HAys 1– Specjali?ci zauwa?aj?, ?e na rynku pracy zachodz? szybkie zmiany i pojawiaj? si? coraz to nowsze szanse zawodowe. Dla rosn?cej grupy polskich ekspertów dost?pne s? bardziej presti?owe, lepiej wynagradzane role czy mo?liwo?ci mi?dzynarodowego rozwoju. Nie dziwi zatem fakt, i? tak wielu pracowników wykazuje si? otwarto?ci? w zdobywaniu nowych kompetencji. Jest to bowiem postrzegane jako op?acalna inwestycja – podnosz?c kwalifikacje, mo?liwe jest osi?gni?cie swoich celów zawodowychwyja?nia ?ukasz Grzeszczyk, Executive Director w Hays Poland.

Czy firmy umo?liwiaj? pracownikom zdobywanie nowych umiej?tno?ci? Blisko 60 proc. respondentów badania Hays przyzna?o, i? ich obecny pracodawca udost?pnia im zasoby do nauki. Okazuje si? jednak, ?e dost?pna oferta szkoleniowa bardzo cz?sto nie jest satysfakcjonuj?ca dla specjalistów. Pozytywnie na ten temat wypowiedzia?o si? zaledwie 36 proc. respondentów.

OFERTA NIEDOPASOWANA DO POTRZEB

Dysproporcje te mog? wynika? z faktu, i? poziom szkole? lub udost?pnianych materia?ów jest niedopasowany do poziomu umiej?tno?ci zatrudnionych. Istnieje równie? prawdopodobie?stwo, i? stosowane w firmach metody nauki nie uwzgl?dniaj? preferencji pracowników lub nie dysponuj? oni czasem niezb?dnym do skorzystania z nich w godzinach pracy.

Anna Czy?, Head of People & Culture w Hays Poland podaje jeszcze jedno mo?liwe uzasadnienie.Zdarza si?, i? oczekiwania specjalistów przewy?szaj? rzeczywiste mo?liwo?ci firm, zarówno w kontek?cie finansowym, jak i tematycznym. Du?a cz??? pracodawców podejmuje bowiem dzia?ania, które maj? na celu rozwi?zanie bie??cych problemów kompetencyjnych. Tymczasem, specjali?ci cz?sto chc? koncentrowa? si? na swoim rozwoju osobistym, dalszej ?cie?ce kariery i oczekuj? wsparcia w obszarach, które mog? nie by? postrzegane przez pracodawc? jako kluczowe.

W obliczu niesatysfakcjonuj?cej oferty szkoleniowej dost?pnej w miejscu pracy, wielu profesjonalistów po?wi?ca na rozwój swój czas prywatny oraz ?rodki finansowe. Jak wynika z badania Hays, a? 89 proc. specjalistów inwestuje w zdobywanie nowych umiej?tno?ci. Co ciekawe, 76 proc. z nich motywuje to ch?ci? zaspokojenia w?asnych aspiracji. Stanowi to wynik o 17 pkt. proc. wy?szy w porównaniu z odpowiedziami uzyskanymi w analogicznym, globalnym badaniu. Respondenci z innych krajów, inwestycje w rozwój cz??ciej uzasadniaj? bowiem wymaganiami obecnie zajmowanego stanowiska.

Hays 2

PRACODAWCY ZANIEPOKOJENI NIEDOBOREM KOMPETENCJI

Pomimo otwarto?ci specjalistów na podnoszenie kwalifikacji, pracodawcy deklaruj? zaniepokojenie niedoborem kompetencji w firmie. Jednocze?nie, w tej grupie zaledwie co druga organizacja jest zdania, ?e jej aktualna oferta szkoleniowa mo?e rozwi?za? ten problem. Nie jest to zaskakuj?ce, bior?c pod uwag? fakt, i? zaledwie 57 proc. ankietowanych firm dysponuje rocznym bud?etem szkoleniowym.

Hays 3

– Zaleceniem dla firm jest przyjrzenie si? swojej aktualnej ofercie szkoleniowej, dostosowanie jej do potrzeb pracowników i tworzenie kultury organizacyjnej, wspieraj?cej uczenie si? przez ca?e ?ycie. Jest to niezb?dne nie tylko do zabezpieczenia obecnych i przysz?ych potrzeb kompetencyjnych w firmie, ale równie? zwi?kszenia zaanga?owania i satysfakcji zauwa?a Alex Shteingardt, Dyrektor Zarz?dzaj?cy Hays Poland.

Kluczem do rozwi?zania problemu niew?tpliwie jest równie? regularne badanie oczekiwa? pracowników, promowanie wszelkich dzia?a? rozwojowych podejmowanych przez organizacj? oraz wyja?nianie, w jaki sposób odpowiadaj? one na zadeklarowane potrzeby. Rozbie?no?ci na tym polu bardzo cz?sto wynikaj? z nieadekwatnej komunikacji.


O RAPORCIE
Raport „Rozwój zawodowy – oczekiwania specjalistów i mo?liwo?ci firm” zosta? opracowany na podstawie danych uzyskanych w mi?dzynarodowym badaniu przeprowadzonym przez Hays w okresie od kwietnia do maja 2022 roku. Ankiet? wype?niali specjali?ci i mened?erowie z 26 krajów na ca?ym ?wiecie, w tym 350 osób z Polski. Analiz? danych dla Polski mo?na pobra? tutaj. Pe?n?, angloj?zyczn? wersj? raportu opracowanego we wspó?pracy z Go1 mo?na pobra? tutaj.

Udostępnij