Ruch na Black Friday w sklepach z RTV i AGD na sporym minusie. Wida? ponad 40% spadki rok do roku

Klaudia Ciesielska
6 Min

Placówki najwi?kszych w Polsce sieci z RTV i AGD odnotowa?y w Black Friday o 43% mniejszy ruch ni? w 2019 roku, czyli przed pandemi?. I odwiedzi?o je o blisko 45% mniej klientów. Te wyniki s? lepsze ni? w 2020 roku, gdy spadki w relacji rocznej wynios?y 61% i prawie 59%. Jednak, wed?ug ekspertów, sytuacja jest powa?na. Co prawda w porównaniu z ub.r. w tym roku nieco wi?cej osób pojawi?o si? w kilku ró?nych sklepach, ale by?o ich mniej ni? dwa lata temu. Wida? te?, ?e ju? drugi rok z rz?du klienci rezygnuj? z pi?tkowych wizyt na rzecz sobotnich odwiedzin. Dzi?ki temu unikaj? t?umów, a ruch w ramach Black Week zaczyna rozk?ada? si? do?? równomiernie. I akurat to jest pozytywnym zjawiskiem.

Jak wynika z analizy Proxi.cloud i UCE RESEARCH, przeprowadzonej na podstawie monitoringu zachowa? przesz?o 180 tys. konsumentów w ponad tysi?cu sklepów, w miniony Black Friday w placówkach sieci handlowych ze sprz?tem RTV i AGD ruch by? o 43% s?abszy ni? dwa lata temu. I ten wynik jest lepszy w porównaniu z ubieg?orocznym. W pierwszy pandemiczny Czarny Pi?tek zanotowano a? o 61% mniej wizyt ni? rok wcze?niej. Analitycy z Proxi.cloud zauwa?aj?, ?e odwiedzalno?? sklepów nieco si? poprawi?a od zesz?ego roku. Jednak zarówno zdrowotne, jak i finansowe problemy wielu Polaków wci?? uniemo?liwiaj? powrót do zachowa? konsumenckich sprzed pandemii.

– Uwa?am, ?e sklepom stacjonarnym trudno b?dzie odbudowa? pozycj? bez wzgl?du na sytuacj? zdrowotn? i ekonomiczn? w kraju. Od wybuchu pandemii klienci zd??yli ju? zmieni? swoje nawyki zakupowe i znaczna cz??? z nich na dobre przenios?a si? do kana?u online. Oczywi?cie wci?? wiele osób potrzebuje zapozna? si? ze sprz?tem elektronicznym na ?ywo, aby podj?? decyzj? o jego ewentualnym nabyciu. Ale w celu finalizacji zakupu kieruje si? do Internetukomentuje Mateusz Cho?uj z Proxi.cloud.

Na podstawie ww. obserwacji zachowa? konsumentów, mo?na te? wnioskowa?, ?e zmniejszy? si? nie tylko ruch. Spad?a te? liczba unikalnych klientów. W tym roku sklepy odwiedzi?o o 44,6% mniej osób ni? dwa lata temu. I by? to zdecydowanie lepszy wynik w porównaniu z przedostatnim Czarnym Pi?tkiem, gdy nast?pi? spadek o 58,6% rok do roku.

– Obawa przed wirusem prowadzi do zaw??ania ilo?ci odwiedzanych miejsc. Niemniej polityka promocyjna sieci, które czasem oferuj? korzystniejsze ceny offline, ci?gle znajduje zwolenników zakupu sprz?tu trwa?ego u?ytku w sklepie stacjonarnym. By?oby to kl?sk? wizerunkow?, gdyby placówki zosta?y zamkni?te lub zaw?zi?y asortyment do pó?kowego minimum. Rynek usilnie d??y do utrzymania obrotów i ca?y handel chwyta si? ró?nych strategii, na co klient reaguje, szukaj?c ucieczki przed inflacj? mówi dr Maria Andrzej Fali?ski, by?y wieloletni dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

Analiza wykaza?a równie?, ?e w tegoroczny Czarny Pi?tek a? 81,3% osób odwiedzi?o tylko jedn? placówk? ze sprz?tem elektronicznym. Rok wcze?niej 84,5% konsumentów wykaza?o tak? aktywno??, a dwa lata temu – 78,4%. Natomiast w dwóch punktach sprzeda?y by?o tym razem 15,9% klientów, poprzednio – 13,4%, a w 2019 roku – 17,9%. W trzech lub w wi?kszej ilo?ci sklepów pojawi?o si? ostatnio zaledwie 2,8% shopperów, poprzednio – 2%, a tu? przed pandemi? – 3,7%.

– Generalnie koniunktura zakupowa stygnie nawet w Black Friday. Nastroje kryzysowe i obawy przed kontaktami z innymi lud?mi nie zach?caj? do wizyt w wielu placówkach. Polakom nastawionym na zakupy wystarczy odwiedzenie jednego sklepu, po uprzednim zapoznaniu si? z ofert? w Internecie. Wi?kszo?? woli nawet nie rozgl?da? si? zbytnio za produktami, które nie nale?? do niezb?dnych i najta?szych. Tak ?atwiej jest oszcz?dza? w niepewnych czasachprzekonuje dr Fali?ski.

Dwa lata temu w ramach Black Week a? 58% wizyt odby?o si? w pi?tek. W ub.r. i ostatnio by?o ich odpowiednio 49% oraz 51%. W 2019 roku odnotowano prawie o po?ow? wy?szy ruch w pi?tek w porównaniu do soboty, która po nim nast?pi?a. Natomiast w trakcie pandemii wyniki z dwóch dni bardziej si? wyrówna?y, jedynie z lekk? przewag? pi?tku w br. (o 2,5 p.p.).

– To wyra?nie pokazuje, ?e konsumenci zachowuj? si? bardzo ostro?nie. W czasie pandemii wol? omija? najwi?ksze zat?oczenie w Black Friday i skorzysta? z promocji nast?pnego dnia. Wiele sklepów im to umo?liwia. Nie ma wi?c powodu, aby pcha? si? tam, gdzie mo?na spodziewa? si? t?umów. Dla wielu Polaków cenniejsze sta?o si? zdrowie ni? upolowanie ?wietnej okazji dodaje Mateusz Cho?uj.

Z kolei dr Fali?ski zwraca uwag? na to, ?e dwa lata temu w soboty Polacy bardziej koncentrowali si? na kupowaniu ?ywno?ci i chemii gospodarczej ni? dóbr trwa?ego u?ytku. Od roku wiele sieci spo?ywczych otwiera równie? swoje placówki w niedziele, pomimo zakazu. Konsumenci mog? wi?c pozwoli? sobie na pi?tkowe i sobotnie wizyty w sklepach z elektronik? w trakcie „czarnych” super wyprzeda?y.

Udostępnij
Redaktor Brandsit