Rynek drukarek B2B w Polsce – koniec ery papieru czy renesans urz?dze? wielofunkcyjnych?

Klaudia Ciesielska
8 Min
?ród?o: Freepik

Wspó?czesny krajobraz biznesowy charakteryzuje si? nieustannym post?pem technologicznym, a dyskusja na temat przysz?o?ci druku w dobie cyfrowej transformacji trwa w najlepsze. Globalne prognozy rynkowe, takie jak te publikowane przez IDC, sugeruj? umiarkowany roczny spadek na ?wiatowym rynku urz?dze? wielofunkcyjnych (MFP) i drukarek. Ten trend jest cz??ciowo przypisywany niepewnej sytuacji gospodarczej w ostatnich latach, w tym w okresach 2023-2024. Polska, b?d?ca krajem o dynamicznie rozwijaj?cym si? sektorze ICT i silnych inicjatywach cyfryzacji, staje si? interesuj?cym studium przypadku w kontek?cie tej globalnej tendencji. W tym kontek?cie kluczowe staje si? pytanie: czy w Polsce, w segmencie B2B, post?puj?ca cyfryzacja oznacza zmierzch tradycyjnego druku, czy te? obserwujemy ewolucj? rynku, w której urz?dzenia wielofunkcyjne odgrywaj? coraz istotniejsz? rol??   

Analiza sprzeda?y drukarek B2B w Polsce wg technologii (laserowe vs. atramentowe)

Tradycyjnie drukarki laserowe dominowa?y w sektorze B2B ze wzgl?du na szybko?? i efektywno?? druku monochromatycznego przy du?ych nak?adach. Jednak?e, dane z rynku polskiego wskazuj? na wzrost sprzeda?y tonerowych (w wi?kszo?ci laserowych) urz?dze? wielofunkcyjnych o 19% w 2023 roku. To sugeruje, ?e laserowe MFP nadal s? istotne w biznesie pomimo cyfryzacji.

Jednak?e, w pierwszym kwartale 2024 roku odnotowano spadek sprzeda?y tonerowych MFP o 19% w porównaniu z rokiem poprzednim. Podobnie, rynek jednofunkcyjnych drukarek tonerowych (SFP) wzrós? o 9% w 2023 roku, ale spad? o 23% w pierwszym kwartale 2024 roku. Te trendy mog? wskazywa? na korekt? rynkow? lub pocz?tek spadku. Globalne prognozy sugeruj?, ?e rosn?ca dost?pno?? kolorowych drukarek laserowych przyczynia si? do utrzymania znaczenia technologii laserowej w B2B.

Z kolei rynek drukarek atramentowych w Polsce odnotowa? spadek sprzeda?y jednostkowej o 2% w 2023 roku, a nast?pnie o 25% w pierwszym kwartale 2024 roku. Prognozy dla biznesowych drukarek atramentowych w Europie Zachodniej przewiduj? wzrost , co mo?e oznacza? ró?nic? mi?dzy rynkiem konsumenckim a biznesowym. 

Producenci, tacy jak Epson, promuj? technologi? atramentow? w biurach, podkre?laj?c jej zalety ?rodowiskowe i post?py w szybko?ci i niezawodno?ci. Globalny udzia? firmy Epson w rynku drukarek atramentowych jest znacz?cy. Firma niedawno og?osi?a zako?czenie sprzeda?y drukarek laserowych w Europie i skupieniu si? wy??cznie na produktach atramentowych. W pierwszej po?owie zesz?ego rynek drukarek atramentowych w Europie Wschodniej zmniejszy? si? o 5%. Dane uwzgl?dniaj? polski rynek, który zmniejszy? si? w tym czasie o 9%.

Rynkowy kontekst Europy Wschodniej pokazuje zró?nicowan? dynamik?, która mo?e wp?ywa? równie? na sytuacj? w Polsce. Spadek znaczenia Rosji – wcze?niej najwi?kszego rynku – spowodowany wycofaniem si? zachodnich producentów i brakiem ofert modeli atramentowych w?ród nowych marek, prze?o?y? si? na ogólny spadek rynku o 3,5% (po wy??czeniu Rosji). Polska, mimo dominuj?cego 35,9% udzia?u w rynku, odnotowa?a spadek o 9%, co wpisuje si? w lokalny trend spadków sprzeda?y atramentówek. Z kolei Czechy i Rumunia wykaza?y odporno?? na spowolnienie – szczególnie Rumunia, która odnotowa?a wzrost o 44%. Rynek atramentowych urz?dze? wielofunkcyjnych MF wci?? dominuje (94% udzia?u), ale skurczy? si? o 3%, natomiast segment jednofunkcyjny SF zmniejszy? si? a? o 20%. Co ciekawe, cho? rynek konsumencki spad? o 7%, segment biznesowy wzrós? o 17%, co potwierdza obserwowany w Polsce trend relatywnej odporno?ci segmentu B2B. Na poziomie marek, HP utrzyma? pozycj? lidera mimo spadków, Canon zyska? drug? pozycj? kosztem Epsona, a Brother zanotowa? wzrost udzia?ów – co pokazuje, ?e nawet w malej?cym rynku mo?liwa jest rotacja liderów, je?li oferta odpowiada aktualnym potrzebom biznesu.

 

Udzial krajow w rynku atramentowym Europy Wschodniej
?ród?o danych: InfoSource

Analiza sprzeda?y drukarek B2B w Polsce wg typu klienta

Instytucje rz?dowe w Polsce utrzymuj? stabilny poziom zapotrzebowania na drukarki B2B ze wzgl?du na skal? operacji i wymogi regulacyjne, pomimo inicjatyw cyfryzacji. Trend e-fakturowania mo?e zmniejszy? zu?ycie papieru w tym zakresie, ale inne obszary administracji nadal polegaj? na druku. 

Ma?e i ?rednie przedsi?biorstwa (MSP) w Polsce, mimo rosn?cego wdra?ania technologii cyfrowych, nadal potrzebuj? rozwi?za? drukuj?cych. Urz?dzenia wielofunkcyjne s? dla nich atrakcyjne ze wzgl?du na op?acalno?? i wszechstronno??. 

Sektor edukacji w Polsce wykazuje sta?e zapotrzebowanie na druk materia?ów dydaktycznych i administracyjnych. Badanie firmy Epson sugeruje, ?e nauczyciele uwa?aj?, ?e druk i technologia druku stan? si? wa?niejsze i opowiadaj? si? za wi?ksz? ilo?ci? drukowanych materia?ów. To wskazuje na ci?g?e poleganie na druku w edukacji, pomimo rosn?cej popularno?ci zasobów cyfrowych.

Wp?yw digitalizacji na popyt na drukarki B2B w Polsce

Polska przechodzi intensywn? transformacj? cyfrow? w ró?nych sektorach. Obserwuje si? wzrost sektora ICT, dynamiczny rozwój e-commerce , wysoki wska?nik adopcji bankowo?ci internetowej i us?ug chmurowych. Istnieje równie? trend w kierunku inicjatyw bezpapierowych i e-fakturowania.   

Pomimo tych trendów, dane z 2023 roku wskazuj? na wzrost sprzeda?y laserowych MFP i SFP w polskim sektorze B2B, co sugeruje, ?e cyfryzacja nie eliminuje popytu na druk, ale zmienia jego rodzaj. Firmy mog? drukowa? mniej dokumentów transakcyjnych, ale nadal potrzebuj? wysokiej jako?ci kolorowego druku. Wielofunkcyjno?? nowoczesnych urz?dze? MFP, integruj?cych drukowanie, skanowanie i kopiowanie, równie? przyczynia si? do ich popularno?ci. Przemys? drukarski dostosowuje si? do ery cyfrowej, wdra?aj?c cyfryzacj? w celu automatyzacji przep?ywów pracy i poprawy zrównowa?onego rozwoju, skupiaj?c si? na innych istotnych aspektach druku, np. cyberbezpiecze?stwie, w którym to temacie prym wiedzie Canon, aktywnie dzia?aj?c na rzecz zwi?kszenia bezpiecze?stwa druku oraz zwrócenia uwagi na t? kwesti?. Wi?cej zrównowa?onym rozwoju druku i cyberbezpiecze?stwie dowiesz si? z rozmowy red. nacz. Bartosza Martyki i Dariusza Szweda, eksperta Canon. 

Segmenty klientów nadal generuj?ce popyt na sprz?t drukuj?cy

Wszystkie trzy segmenty klientów (urz?dy, MSP, edukacja) nadal generuj? popyt na drukarki B2B. Instytucje rz?dowe potrzebuj? solidnych i bezpiecznych rozwi?za? drukuj?cych. MSP ceni? op?acalno?? i wszechstronno?? urz?dze? wielofunkcyjnych. Sektor edukacji nadal polega na drukowanych materia?ach dydaktycznych.   

W sektorze rz?dowym popyt wynika z potrzeby bezpiecznego zarz?dzania dokumentami i zgodno?ci z przepisami. W MSP istotna jest wszechstronno?? urz?dze? i mo?liwo?? tworzenia profesjonalnych materia?ów. W sektorze edukacji kluczowe jest pedagogiczne wykorzystanie drukowanych materia?ów.

Wniosek?

Polski rynek drukarek B2B jest z?o?ony. Cyfryzacja post?puje, ale w 2023 roku odnotowano wzrost sprzeda?y laserowych MFP i SFP. Rynek drukarek atramentowych spad?.

Zamiast ko?ca ery papieru, coraz wyra?niej wida? renesans urz?dze? wielofunkcyjnych. Polski sektor B2B nadal inwestuje w rozwi?zania drukuj?ce, zw?aszcza laserowe MFP, a wa?nym odbiorc? pozostaje równie? sektor edukacji.

Przysz?o?? rynku drukarek B2B w Polsce b?dzie zale?na od dalszego dostosowania si? do cyfrowego ?rodowiska. Kluczowe stanie si? podkre?lanie warto?ci urz?dze? wielofunkcyjnych i ich integracja z cyfrowymi procesami pracy. Na znaczeniu zyska tak?e zrównowa?ony rozwój. Istotne b?dzie dopasowanie ofert do konkretnych segmentów klientów i umiej?tne wskazywanie, gdzie fizyczne dokumenty nadal odgrywaj? wa?n? rol?. Spadek sprzeda?y tonerowych drukarek w pierwszym kwartale 2024 roku to sygna?, który warto uwa?nie monitorowa?.

Udostępnij
Redaktor Brandsit