Rynek gier mobilnych w Polsce wart ju? ponad miliard z?otych

Klaudia Ciesielska
7 Min

Warto?? polskiego rynku gier na koniec ubieg?ego roku wzros?a ju? do blisko 2,5 mld z?. Najwi?kszy udzia? w tym wzro?cie mia?y gry mobilne, z których przychody przekroczy?y 1 mld z?, rosn?c o 12 proc. r/r – wynika ze styczniowego raportu „Kondycja polskiej bran?y gier 2020”. Na ca?ym ?wiecie gry mobilne to najszybciej rosn?cy segment ca?ego rynku, który odpowiada ju? za blisko po?ow? jego ??cznych przychodów, a firmy z Polski coraz wyra?niej zaznaczaj? na nim swoj? pozycj?. Szybki wzrost rynku gier powoduje jednak, ?e na specjalistów gamedev jest w tej chwili ogromne zapotrzebowanie. Bran?a nale?y do najatrakcyjniejszych pod wzgl?dem pracodawców, ale firmy musz? konkurowa? o talenty.

– Polska bran?a gier ca?y czas dynamicznie si? rozwija. Wed?ug najnowszych bada? Newzoo warto?? rynkowa ca?ej bran?y gier jest ju? wyceniana na 2,5 mld z?, co daje nam 20. miejsce na ca?ym ?wiecie. W Polsce gra ju? prawie 16 mln osób, a polskie studia deweloperskie zatrudniaj? ju? prawie 10 tys. pracowników – wskazuje Bartosz Durczak, Program Manager w Huuuge Games.

Wed?ug Newzoo w ubieg?ym roku globalny rynek gier wygenerowa? rekordowy wzrost o ponad 23 proc. i ??czne przychody o warto?ci 177,8 mld dol. W tym roku prognozowany jest jednak niewielki spadek (o 1,1 proc., do 175,8 mld dol.), spowodowany g?ównie konsekwencjami pandemii COVID-19. Analitycy Newzoo przewiduj?, ?e dotknie on g?ównie segment komputerów PC i konsol. Z kolei gry mobilne, w tym darmowe gry online, wygeneruj? w tym roku przychody o warto?ci 90,7 mld dol., co b?dzie oznacza? wzrost o 4,4 proc. r/r. Ten segment to ju? ponad po?owa globalnego rynku gier, na dodatek w najmniejszym stopniu zosta? te? dotkni?ty skutkami COVID-19. 

– Bran?a gier mobilnych ca?y czas w Polsce b?dzie si? dynamicznie rozwija?, tak jak zreszt? na ca?ym ?wiecie. Ten rynek przewy?sza ju? warto?ci? rynek gier PC oraz konsol, osi?gaj?c w tym momencie 90 mld dol. Wida? zmieniaj?ce si? trendy, ludzie ju? nie tylko chc? by? pasywnymi obserwatorami tego, co si? dzieje na ekranie, chc? aktywnie tworzy? histori?, graj?c w nasze grypodkre?la Bartosz Durczak.

Prognozy Newzoo pokazuj? z kolei, ?e do ko?ca tego roku na ?wiecie b?dzie ju? 2,9 mld graczy, a ca?y rynek b?dzie nadal rós?, przekraczaj?c warto?? 200 mld dol. w 2023 roku.

– Ca?a bran?a gier jest unikatem na skal? ?wiatow?. Wykorzystujemy najnowsze mo?liwo?ci techniczne, ?eby ludzie mogli gra? oraz do?wiadcza? coraz to nowych rzeczy w naszych grach. Dzi?ki temu s? ju? np. gry wykorzystuj?ce wirtualn? rzeczywisto??, ale w przysz?o?ci mo?emy spodziewa? si? hologramów i prawdziwej wirtualnej rzeczywisto?ci, w której b?dziemy w stanie si? zatopi? i oderwa? od szarej rzeczywisto?ci – mówi Program Manager w Huuuge Games.

Ze styczniowego raportu „Kondycja polskiej bran?y gier 2020” wynika, ?e kryzys zwi?zany z COVID-19 sta? si? szans? dla segmentu gier mobilnych, który ju? wcze?niej by? na fali wznosz?cej. W tej chwili to ju? najszybciej rosn?cy segment ca?ego rynku, który w ubieg?ym roku wygenerowa? przychód rz?du 86,3 mld dol. (czyli 49 proc. globalnego przychodu ca?ej bran?y gier – wzrost na poziomie 25,6 proc. r/r).

W Polsce warto?? rynku gier na koniec ubieg?ego roku wynios?a ju? blisko 2,5 mld z? (z 2,23 mld z? na koniec 2019 roku). Najwi?kszy udzia? w tym wzro?cie mia?y w?a?nie gry mobilne, z których przychody przekroczy?y 1 mld z?, rosn?c o 12 proc. r/r – wynika z raportu „Kondycja polskiej bran?y gier 2020”, opracowanego przez Krakowski Park Technologiczny.

– Polsk? na tle innych pa?stw wyró?niaj? przede wszystkim wybitni specjali?ci, którzy pracuj? w naszych studiach deweloperskich. Wed?ug rankingu HackerRank znajdujemy si? na trzecim miejscu na ca?ym ?wiecie, je?eli chodzi o specjalizacje programistyczne, a nasi Java Developerzy s? najlepsi na ca?ym ?wieciepodkre?la Bartosz Durczak.

Na rodzimym rynku dzia?a w tej chwili ok. 476 studiów deweloperskich, które ka?dego roku wydaj? ??cznie ponad 200 tytu?ów. Wiele z nich to niewielkie zespo?y, zajmuj?ce si? produkcj? tytu?ów niskobud?etowych, ale w Polsce nie brakuje te? wi?kszych firm – w tym takich, które rozmiarami i ambicjami konkuruj? z liderami ?wiatowego rynku.

Szybki wzrost rynku gier powoduje, ?e na specjalistów gamedev jest w tej chwili ogromne zapotrzebowanie. Bran?a nale?y do najatrakcyjniejszych pod wzgl?dem pracodawców, ale dzia?aj?ce w niej firmy musz? konkurowa? o talenty.

– Licz? si? wynagrodzenia, które musz? by? wysokie i atrakcyjne, nowe technologie i projekty, w których pracownicy b?d? mie? poczucie, ?e si? rozwijaj?, ?e robi? co?, co ich zwyczajnie kr?ci i w co b?d? chcieli inwestowa? swój czas i swój wysi?ek. Poza tym bran?a gamedev to te? atmosfera, ludzie, fun, który stoi za ca?ym gamingiem. To nie tylko to, co dzieje si? przy komputerze, ale te? w gameroomie, na s?u?bowych imprezach czy naszych offsite’owych eventach – mówi Victoria Chyczewska, Global Head of Recruitment w Huuuge Games.

Jak zauwa?a, w wy?cigu o talenty bran?a konkuruje nie tylko mi?dzy sob?, lecz tak?e z ca?ym, szeroko poj?tym rynkiem IT. Poszukiwani s? m.in. programi?ci, testerzy, scrum masterzy, mened?erowie techniczni i architekci, ale tak?e specjali?ci dzia?ów wspieraj?cych – HR, prawnych i finansowych.

– W bran?y gamedev szczególne kompetencje to programi?ci Unity, C++ i programi?ci w j?zykach takich jak Java. O ten potencja? na rynku walczymy najbardziej. Z kolei je?li chodzi o kompetencje mi?kkie – szukamy osób kreatywnych i mocno kooperuj?cych. Firmy gamingowe cz?sto s? rozproszone, pracuj? nad bardzo innowacyjnymi projektami, w projektach grupowych, wi?c te dwie umiej?tno?ci s? bardzo potrzebne – wskazuje Victoria Chyczewska.

W tej chwili Huuuge Games, w zwi?zku z b?yskawicznym rozwojem, ma otwartych a? 70 rekrutacji na stanowiska w prawie ka?dym dziale i na niemal ka?dym szczeblu firmy.

– Mamy rekrutacje do zespo?ów deweloperskich, ale te? na stanowiska zarz?dzaj?ce i do zespo?ów wspieraj?cych, takich jak HR, finanse i dzia? prawny – mówi Global Head of Recruitment w Huuuge Games. – Poszukujemy Unity developerów, C++ developerów, Java developerów, ale te? testerów automatyzuj?cych manualnych, Scrum Masterów, Agile Coachów, liderów, mened?erów i dyrektorów z backgroundem technicznym, jak i osób do zespo?u administracji. Paleta jest wi?c bardzo szeroka.

Jak podkre?la ekspertka, kandydaci mog? liczy? na atrakcyjne zarobki, prac? w jednej z najbardziej przysz?o?ciowych obecnie bran? i w mi?dzynarodowym ?rodowisku.

– Jeste?my bardzo globaln? firm?, w naszych strukturach jest 19 narodowo?ci i ca?y czas si? rozwijamy. Od oko?o pi?ciu–sze?ciu lat jeste?my w fazie hiperwzrostu, z organizacji licz?cej 80 osób dzi? jest nas ju? ponad 600, a zaraz b?dzie 700. Fajnie jest pracowa? w firmie, która rok do roku bije rekordy i odnosi sukcesy. Poza tym jest human factor i ten element zabawy, to, w jakiej atmosferze pracujemy, bo jest u nas bardzo wiele kooperacji, projektów mi?dzynarodowych i cross-teamowych. Nie do??, ?e ci?gle staramy si? by? innowacyjni na skal? rynku, to dotyczy to te? usprawnie? na poziomie tego, jak dzia?amy, jak wspó?pracujemy, w jakich technologiach i nad jakimi projektami  mówi Victoria Chyczewska.

TEMATY:
Udostępnij
Redaktor Brandsit