Rynek pracy ch?onie nowe technologie

Izabela Myszkowska
5 Min

W dobie pandemii wi?kszo?? pracowników biurowych realizowa?a zadania zdalnie, poprzez komunikatory odbywa?y si? równie? rozmowy rekrutacyjne. Cho? sytuacja epidemiczna jest ju? mniej powa?na, to pracownicy przyzwyczaili si? do pracy zdalnej i hybrydowej i nie chc? z niej rezygnowa?. Dzia?y HR nie przestaj? te? umawia? kandydatów na spotkania zdalne. W niedalekiej przysz?o?ci nowym miejscem pracy, rekrutacji i szkole? najprawdopodobniej stanie si? metawersum.

– Firmy i pracownicy mog? si? przygotowa? na kolejn? rewolucj? technologiczn?, na pewno ?ledz?c bie??ce trendy na rynku technologicznym, czy to w kontek?cie metawersum, blockchainu, czy sztucznej inteligencji, która b?dzie gra?a coraz wi?ksz? rol? w pracy przysz?o?ciprognozuje Jakub Jó?wicki, director of operations, EU & Asia w CIC.

Wed?ug raportu Accenture Technology Vision 2022 ponad 70 proc. kadry kierowniczej uwa?a, ?e metawersum pozytywnie wp?ynie na ich organizacj?. Eksperci podkre?laj?, ?e spektrum takich technologii jak rozszerzona rzeczywisto??, blockchain, przetwarzanie brzegowe czy cyfrowy bli?niak daje szereg mo?liwo?ci biznesowych w obszarze m.in. budowania relacji z klientami, poprawy efektywno?ci produkcji i ?wiadczenia us?ug czy docierania do grup odbiorców. Ale to tak?e mo?liwo?? zmiany modeli pracy. Przyk?adowo Accenture dzia?a we w?asnej przestrzeni w metawersum, N-te pi?tro, w której pracownicy uczestnicz? w warsztatach zorientowanych na rozwój zawodowy, zdobywaj? nowe kompetencje oraz spotykaj? si? i integruj?. Firma szacuje, ?e w tym roku w metawersum b?dzie pracowa? ponad 150 tys. nowych pracowników – ju? od pierwszego dnia pracy.

Przeprowadzone przez Microsoft badanie „AI & Skills” pokazuje, ?e kluczem do wydobycia warto?ci z technologii w firmach jest zapewnienie pracownikom w?a?ciwych umiej?tno?ci. Wraz z rozwojem takich trendów jak metawersum czy sztuczna inteligencja b?dzie ros?o tak?e zapotrzebowanie na kompetencje w tych obszarach. Badanie Microsoftu wskazuje, ?e udzia? pracowników umiej?cych wykorzystywa? mechanizmy AI wzro?nie z 22 proc. w 2020 roku do 55 proc. w 2030 roku.

Technologie ju? dzi? zmieni?y sposób, w jaki pracujemy, na co niew?tpliwy wp?yw mia?a pandemia i przej?cie na home office.

– Pandemia pokaza?a, ?e da si? rekrutowa? w pe?ni zdalnie. Pokaza?a te?, ?e bardzo trudno jest znale?? nowych pracowników, ale na szcz??cie powstaje te? coraz wi?cej rozwi?za?, które to u?atwiaj?. Chyba nikt ju? nie wyobra?a sobie przegl?dania ofert pracy w gazetach, jak jeszcze dekad? temu mog?o mie? to miejsce – ocenia Jakub Jó?wicki.

Z raportu „State of Online Events”, przygotowanego przez ClickMeeting, wynika, ?e w 2020 i 2021 roku ponad 54 proc. rozmów rekrutacyjnych odby?o si? w pe?ni zdalnie, a niemal 34 proc. – hybrydowo. To niew?tpliwy wp?yw pandemii, bo przed jej wybuchem ponad 58 proc. rekrutowanych nie bra?o udzia?u w rozmowach kwalifikacyjnych prowadzonych zdalnie.

Z raportu „Dwa lata nowej normalno?ci”, sporz?dzonego przez Pracuj.pl, wynika, ?e 60 proc. badanych wybiera prac? hybrydow? jako preferowany model realizacji obowi?zków. Nowe narz?dzia cyfrowe maj? t? prac? umo?liwi? i u?atwi?. Chodzi m.in. o platformy do spotka? online, które w czasie pandemii zyska?y rekordow? popularno??, aplikacje s?u??ce automatyzacji sporz?dzania notatek ze spotka? czy kontrolowaniu efektów pracy osób na home office. Narz?dzia komunikacyjne, które umo?liwi?y w dobie pandemii realizowanie zada? s?u?bowych w trybie zdalnym, cho? okaza?y si? wygodne dla cz??ci pracowników, mia?y równie? negatywne skutki.

– Badania pokazuj?, ?e d?ugotrwa?a praca zdalna ma negatywny wp?yw na psychik? pracowników i firmy skupiaj? si? obecnie bardziej na hybrydowych modelach, a wr?cz zach?caj? pracowników do powrotu do biura. Kwestie bezpiecze?stwa na pewno s? te? istotne. Bardzo cz?sto przy w?amaniach do systemów najs?abszym czynnikiem okazuje si? czynnik ludzki i to socjotechniki pomagaj? hakerom zdobywa? czu?e dane czy has?a – wskazuje director of operations, EU & Asia w CIC.

Z drugiej strony technologia pomaga te? dba? o dobrostan pracowników.

– Organizacje b?d? próbowa? wdra?a? rozwi?zania technologiczne zwi?zane równie? z szeroko poj?tym wellbeing pracowników, a nie tylko nastawionym stricte na prac? i ich efektywno??. S? to trendy, które s? ju? obserwowane. Jest bardzo wiele aplikacji, które pomagaj? pracownikom i które s? wdra?ane na przyk?ad jako dodatkowy benefit – konsultacje psychologiczne, medytacje czy innego rodzaju techniki relaksacyjne wymienia ekspert.

O zmianach, jakie technologia wprowadzi?a na rynku pracy, ich pozytywnych i negatywnych aspektach, eksperci rozmawiali podczas jednego z Thursday Gathering, cyklicznych imprez, które w ka?dy czwartek przyci?gaj? do CIC Warsaw w Varso spo?eczno?? innowatorów. Organizatorem spotka? jest Fundacja Venture Café Warsaw.

TEMATY:
Udostępnij