Zaanga?owanie pracodawcy w dzia?ania ukierunkowane na wyrównanie szans na rynku pracy odgrywa coraz wi?ksz? rol? w procesach rekrutacyjnych. Chocia? aspekty takie jak wynagrodzenie, mo?liwo?ci rozwoju czy model pracy nadal pozostaj? kluczowe w wyborze kolejnego miejsca zatrudnienia, to fakt czy firma posiada polityk? ró?norodno?ci, mo?e wp?ywa? na decyzj? kandydatów. Jak wynika z sonda?u Hays Poland, organizacje otwarte na potrzeby kobiet oraz mniejszo?ci zyskuj? w oczach profesjonalistów bior?cych udzia? w rekrutacjach.
Z okazji Mi?dzynarodowego Dnia Kobiet, ?wi?ta celebruj?cego spo?eczne, gospodarcze, kulturalne i polityczne osi?gni?cia kobiet, firma Hays przeprowadzi?a badanie na temat roli, jak? polityka ró?norodno?ci firmy odgrywa w wyborze pracodawcy. Celem strategii ró?norodno?ci jest bowiem wyrównanie szans w miejscu pracy oraz wykluczanie krzywdz?cych stereotypów. Badanie, w którym udzia? wzi??o ponad 19 tys. osób na ?wiecie i blisko 800 w Polsce, nawi?zuje do tegorocznego has?a przewodniego Dnia Kobiet – #BreakTheBias, wzywaj?cego do prze?amania uprzedze?, utrudniaj?cych kobietom rozwój.
Cenna polityka ró?norodno?ci
G?ówne trendy rekrutacyjne pozostaj? niezmienne: wysoko?? wynagrodzenia i mo?liwo?ci rozwoju zawodowego s? nadal najwa?niejsze w zmianie miejsca zatrudnienia. Natomiast w obliczu kilku ofert pracy kandydaci zwracaj? uwag? na inne aspekty m.in. profil dzia?alno?ci firmy, jej wp?yw na ?rodowisko i spo?ecze?stwo oraz stosunek do grup mierz?cych si? z dyskryminacj?. Jednym z g?ównych aspektów branych pod uwag? jest postawa organizacji w zakresie równo?ci w miejscu pracy.
Polityka ró?norodno?ci okre?la najlepsze praktyki dotycz?ce rekrutacji, zatrudnienia, wynagrodze? i awansów. W my?l zapisów takiej strategii szanse, które otrzymuj? pracownicy firmy, wynikaj? wy??cznie z ich kompetencji oraz osi?gni??, i nie s? w ?adnym stopniu powi?zane z danymi demograficznymi m.in. p?ci?, ras?, wiekiem, sprawno?ci?, narodowo?ci?, faktem posiadania dzieci i wielu innymi. Celem polityki ró?norodno?ci jest uczynienie organizacji miejscem pracy otwartym na ka?dego kandydata i pracownika, ze szczególnym uwzgl?dnieniem grup spo?ecznych, które na rynku pracy s? niewystarczaj?co reprezentowane lub mierz? si? z ró?nymi formami dyskryminacji.
– Kobiety stanowi? jedn? z grup, na których koncentruj? si? dzia?ania podejmowane w ramach polityki ró?norodno?ci. Stanowi? po?ow? spo?ecze?stwa, jednak jak pokazuj? ró?norodne badania, nadal do?wiadczaj? w toku kariery przeszkód wynikaj?cych z p?ci. Organizacje coraz cz??ciej dostrzegaj? ten problem i podejmuj? kroki maj?ce na celu wyrównanie szans kobiet i m??czyzn w miejscu pracy. Dotyczy to zarówno jasnych kryteriów przyznawania podwy?ki i awansu, które umo?liwiaj? specjalistkom rozwój lub wkroczenie na ?cie?k? mened?ersk?, jak i otwarto?ci na potrzeby pracuj?cych mam – komentuje Aleksandra Tyszkiewicz, dyrektor wykonawcza w Hays Poland.
Otwarty pracodawca
Jak wynika z najnowszego sonda?u internetowego Hays, a? 79 proc. kandydatów w Polsce uwa?a polityk? ró?norodno?ci firmy za mniej lub bardziej wa?n? przy ocenie atrakcyjno?ci oferty pracy. Fakt, czy rekrutuj?ca organizacja posiada dokument tego typu, co on zawiera i jak jest wdra?any w ?ycie, za bardzo wa?ny uzna?o 39 proc. kandydatów. Zaledwie co pi?ty (21 proc.) uwa?a ten aspekt za niewa?ny.
W skali globalnej fakt posiadania przez firm? polityki ró?norodno?ci zosta? uznany za istotny przez 85 proc. respondentów. Porównuj?c odpowiedzi uzyskane w Polsce z tymi zebranymi na ?wiecie, najwi?ksza ró?nica wyst?puje w odsetku respondentów uznaj?cych polityk? ró?norodno?ci firmy za bardzo wa?n? w ocenie atrakcyjno?ci oferty pracy. W Polsce t? odpowied? wybra?o 39 proc., natomiast na ?wiecie – co drugi kandydat.
Czy polityka ró?norodno?ci firmy jest dla Ciebie wa?na przy ocenie atrakcyjno?ci oferty pracy?
Polska | ?wiat | |
Bardzo wa?na | 39% | 50% |
Wa?na | 28% | 22% |
Raczej wa?na | 12% | 13% |
Niewa?na | 21% | 15% |
?ród?o: Badanie Hays Poland, luty 2022
– Kandydaci i kandydatki coraz wi?ksz? uwag? przywi?zuj? do pozafinansowych aspektów oferty. Zmian? miejsca zatrudnienia cz??ciej motywuj? te? ch?ci? podj?cia pracy, która da im wi?ksze poczucie sensu, b?dzie spójna z ich ?wiatopogl?dem i warto?ciami. Od nowego pracodawcy oczekuj?, ?e b?dzie zaanga?owany w dzia?ania CSR i przyk?ada? si? do ograniczania nierówno?ci na ?wiecie. Tymczasem kobiety na rynku pracy do?wiadczaj? nierówno?ci cz??ciej ni? m??czy?ni. W zwi?zku z tym zwracaj? uwag?, czy potencjalny pracodawca posiada polityk? ró?norodno?ci, a co najwa?niejsze – czy stosuje jej zapisy – wyja?nia Aleksandra Tyszkiewicz z Hays Poland.
Odpowied? na wyzwania
Badania Hays Poland jednoznacznie wskazuj?, i? przeszkód w karierze wynikaj?cych z p?ci cz??ciej do?wiadczaj? kobiety. Raport „Kobiety na rynku pracy 2021” pokaza?, ?e takie do?wiadczenie na swoim koncie ma 52 proc. i 20 proc. m??czyzn. Profesjonalistki najcz??ciej do?wiadczaj? zak?adania przez firmy ich mniejszej dyspozycyjno?ci (48 proc.), kierowania si? stereotypami w decyzjach o zatrudnieniu czy awansie (47 proc.), faworyzowania m??czyzn (46 proc.) oraz braku zaufania do posiadanych kwalifikacji (39 proc.).
Czy wdro?enie w firmie polityki ró?norodno?ci mo?e by? rozwi?zaniem powy?szych problemów? Odpowied? nie jest jednoznaczna. Wiele zale?y bowiem od aktualnej sytuacji w organizacji, tj. jak wiele jest do poprawy w zakresie ró?norodno?ci, oraz czy zapisy oficjalnej polityki znajd? odzwierciedlenie w rzeczywisto?ci i b?d? adekwatnie komunikowane. Jak wynika z badania Hays, oficjaln? polityk? ró?norodno?ci posiada 30 proc. organizacji. Jednocze?nie zaledwie 50 proc. pracowników tych firm uwa?a, ?e jej zapisy przek?adaj? si? na realne dzia?ania.
Czy firma, w której obecnie pracujesz, wdro?y?a oficjaln? polityk? ró?norodno?ci?
Tak | 30% |
Nie | 49% |
Nie wiem | 21% |
?ród?o: Raport Hays Poland „Kobiety na rynku pracy”, maj 2021
Niew?tpliwie jednak organizacje powinny d??y? do opracowania oficjalnej polityki ró?norodno?ci, okre?laj?cej dzia?ania maj?ce zagwarantowa? wszystkim pracownikom równo?? szans w miejscu pracy. Jest to bowiem pierwszy krok na drodze do pozytywnych zmian. Pracodawcy powinni inwestowa? w rozwój utalentowanych profesjonalistek, zapewni? im dost?p do programów mentoringowych i szkole?. Przede wszystkim powinni jednak podejmowa? decyzje o awansach na podstawie kwalifikacji i do?wiadczenia kandydatów.
Dodatkowo niezwykle cenne s? szkolenia, maj?ce na celu nauczy? wszystkich pracowników jak nie ulega? nie?wiadomej faworyzacji lub dyskwalifikacji ze wzgl?du na dane metrykalne danej osoby. Bardzo cz?sto s? to nisko kosztowe rozwi?zania, które pozwalaj? zbudowa? podstawy niezb?dne do równania szans kobiet i m??czyzn w miejscu pracy.