Rz?d chce wspiera? najm?odsze talenty z bran?y gamingowej. Pierwsze gry w podstawie programowej

Izabela Myszkowska
6 Min

Unowocze?nienie polskiej szko?y i w??czenie nowych technologii w proces nauczania – taki jest cel projektu „Gry w edukacji”, zainicjowanego przez MEiN, w ramach którego do pobrania s? ju? dost?pne dwa tytu?y: „This War of Mine” oraz „Gra szyfrów”. Resort zaapelowa? te? do polskiej bran?y gamedev, ?eby zg?asza?a kolejne proponowane lektury w formie gier.

– To narz?dzia mocno wspieraj?ce kreatywno?? i wyobra?ni? m?odego pokoleniapodkre?la Justyna Or?owska, pe?nomocnik ministra edukacji i nauki ds. transformacji cyfrowej.

– „This War of Mine” oraz „Gra szyfrów” b?d? pierwszymi grami wpisanymi do podstawy programowej. Takie narz?dzia mog? wspiera? edukacj? m?odego pokolenia i w atrakcyjny sposób umo?liwi? mu pozyskiwanie wiedzy, nowych umiej?tno?ci mówi Justyna Or?owska.

„This War of Mine” to wyró?niona wieloma mi?dzynarodowymi nagrodami produkcja 11 bit studios, która konfrontuje gracza z ponurymi realiami wojny. Jego zadaniem jest kierowanie grup? ocala?ych cywili, którzy usi?uj? przetrwa? w zniszczonym mie?cie ogarni?tym przez konflikt. „Gra szyfrów” to z kolei gamingowy projekt Instytutu Pami?ci Narodowej, który opisuje przebieg wojny polsko-bolszewickiej z 1920 roku i wp?yw polskiej kryptologii na jej zwyci?ski fina?.

Oba tytu?y jeszcze w tym roku maj? zosta? wpisane do podstawy programowej jako tre?ci rekomendowane w szko?ach ponadpodstawowych – zapowiedzia? minister edukacji i nauki Przemys?aw Czarnek w ko?cówce czerwca. Jednak ju? w tej chwili obie gry – wraz ze scenariuszami lekcji i materia?ami dydaktycznymi – s? dost?pne do pobrania na stronie inicjatywy „Gry w edukacji”, której celem jest unowocze?nienie polskiej szko?y i w??czanie nowych technologii w edukacj?.

– Gry to narz?dzia mocno wspieraj?ce kreatywno?? i wyobra?ni? m?odego pokoleniapodkre?la pe?nomocnik ministra edukacji i nauki ds. transformacji cyfrowej.

MEiN zaapelowa? ju? do polskiej bran?y gamedev, ?eby zg?asza?a kolejne proponowane lektury w formie gier. Twórcy, którzy chc? nieodp?atnie udost?pni? dla celów edukacyjnych stworzone przez siebie gry, mog? to zrobi? za po?rednictwem specjalnego formularza na stronie inicjatywy „Gry w edukacji”.

W Polsce mamy wiele studiów, które produkuj? gry wideo i tutaj mo?emy pochwali? si? liczb? porównywaln? chocia?by do wielko?ci tej bran?y w Niemczech. Jeste?my uznawani za jednego ze ?wiatowych liderów, nasze gry wnosz? ogromn? warto?? kulturaln?. „Wied?min” czy „This War of Mine” to s? ?wiatowe bestsellery, które promuj? nasz? kultur? i nasz kraj na ca?ym ?wieciemówi Justyna Or?owska.

Wed?ug danych przytaczanych przez MEiN warto?? polskiego rynku gier ju? w 2020 roku by?a szacowana na blisko 2,5 mld z?. Produkcje polskich developerów zyskuj? coraz wi?ksze uznanie mi?dzynarodowej spo?eczno?ci graczy i recenzentów. Ju? w tej chwili s? równie? jednym z g?ównych polskich hitów eksportowych.

– Eksport gier wideo stanowi znacz?c? cz??? eksportu ogó?em i ogromn? warto?? dodan? dla gospodarki. Dlatego tutaj bardzo wa?ne jest, aby wspiera? z poziomu centralnego, z poziomu administracji rozwój tego sektora. To jest bran?a oparta na utalentowanych jednostkach, a w Polsce mamy drug? najwi?ksz? liczb? absolwentów studiów technicznych w Unii Europejskiej mówi ekspertka.

Jak pokazuje ubieg?oroczny raport „The game industry of Poland”, opracowany przez PARP, uczelnie w Polsce oferuj? obecnie 60 kierunków studiów zwi?zanych z bran?? gier komputerowych, a ponad po?owa z nich kszta?ci programistów. Na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat bran?a gamedev rozwin??a si? na ogromn? skal?, a polskie gry komputerowe staj? si? nie tylko coraz popularniejsze, ale i bardziej rozbudowane – zarówno w warstwie wizualnej, jak i fabularnej. Pojawiaj? si? nowe tytu?y, cz?sto tworzone przez ma?ych, niezale?nych deweloperów, które zaskakuj? ciekawymi koncepcjami i zyskuj? uznanie na mi?dzynarodowym rynku.

Z raportu PARP wynika te?, ?e na polskim rynku dzia?a obecnie oko?o 470 aktywnych producentów i wydawców gier, a bran?a zatrudnia ponad 12,1 tys. specjalistów. Tylko w 2020 r roku przychody tego sektora, rozumianego jako produkcja gier, wynios?y 969 mln euro.

– Oczywi?cie znamy „Wied?mina”, ale jest o wiele wi?cej polskich gier, które s? ju? popularne na ca?ym ?wiecie. U?ytkownicy graj? w te gry, nawet niekoniecznie wiedz?c, ?e jest to polska produkcja, wiele takich tytu?ów si? pojawiamówi Justyna Or?owska.W dobie post?puj?cej automatyzacji bardzo wa?ne jest to, ?eby nasza gospodarka przestawia?a si? na dziedziny, które s? zale?ne od ludzkiej kreatywno?ci, jak w?a?nie bran?a gier, w której mamy ju? solidne podstawy. Mamy ?wietne, du?e studia gamingowe, ale i te mniejsze, które maj? ogromn? kreatywno?? w opowiadaniu historii za pomoc? nowoczesnych technologii.

Pe?nomocniczka ministra edukacji i nauki ds. transformacji cyfrowej podkre?la te?, ?e bran?a gier ma ogromny potencja? promowania polskiej kultury na arenie mi?dzynarodowej, a jej potencja? rozwoju idzie w parze z jej potencja?em edukacyjnym.

– To, co mo?emy robi? z poziomu pa?stwa, to promowa? wej?cie do tego sektora osób z ró?nymi talentami. Te talenty, które s? oczekiwane w sektorze gier wideo, to nie tylko deweloperzy, ale i oczywi?cie arty?ci, muzycy, graficy komputerowi czy ci, którzy wymy?laj? histori? i fabu?? w danej grze. Z naszej perspektywy chcemy wspiera? to ju? od najm?odszych lat i w?a?nie st?d decyzja o wprowadzaniu gier wideo do ?cie?ki edukacyjnej. I oczywi?cie promocja to jedno, ale wsparcie finansowe z pewno?ci? te? b?dzie wzmacniane w ramach ró?nych programów Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowegozapowiada Justyna Or?owska.

TEMATY:
Udostępnij