Firma Salesforce opublikowa?a pi?t? edycj? raportu pt. „Small and Medium Business Trends” (Trendy w?ród ma?ych i ?rednich przedsi?biorstw). Badanie przeprowadzone przez The Harris Poll w czerwcu i lipcu obejmuje odpowiedzi zebrane od ponad 2500 w?a?cicieli ma?ych i ?rednich przedsi?biorstw (M?P) oraz liderów z Ameryki Pó?nocnej, Ameryki Po?udniowej, Europy oraz Azji i Pacyfiku.
Wyniki bada? wskazuj? kilka skutecznych sposobów, dzi?ki którym ma?e i ?rednie firmy mog? odnie?? sukces w cyfrowym ?wiecie.
Przyk?adowo 67% liderów M?P twierdzi, ?e wsparcie spo?eczno?ci by?o wa?ne dla przetrwania ich firmy podczas pandemii, a zdaniem 69% kluczowa okaza?a si? pomoc rz?dowa.
Ma?e firmy stawiaj? na pierwszym miejscu zaufanie pracowników i klientów
Najwi?ksze sukcesy odnosz? te ma?e i ?rednie firmy, które podejmuj? dzia?ania maj?ce na celu zdobycie zaufania pracowników. Badania pokazuj?, ?e 50% ma?ych i ?rednich przedsi?biorstw o rosn?cych przychodach zaoferowa?o elastyczne warunki pracy w czasie pandemii, w porównaniu do 38% firm, których przychody pozostaj? w miejscu lub malej?.
Te firmy równie? ci??ko pracuj?, aby zdoby? zaufanie klientów. Na przyk?ad 75% rozwijaj?cych si? ma?ych i ?rednich przedsi?biorstw twierdzi, ?e ich klienci oczekuj? mo?liwo?ci dokonywania transakcji online. W zwi?zku z tym 72% z nich umo?liwia dokonywanie zakupów w sieci – w tym ponad jedna trzecia (35%) doda?a tak? mo?liwo?? w ci?gu ostatniego roku. Ponadto 95% rozwijaj?cych si? M?P podejmuje dzia?ania maj?ce na celu zabezpieczenie danych firmy i ochron? informacji o klientach przed cyberatakami.
M?P wkraczaj? w cyfrowy ?wiat
Ma?e firmy w wi?kszo?ci przypadków nie by?y przygotowane na pandemi? i jej skutki ekonomiczne, co zmusi?o wiele z nich do digitalizacji. Musia?y one upewni? si?, ?e ich pracownicy mog? si? komunikowa?, wspó?pracowa? i bezpiecznie zarz?dza? sprzeda?? w zmieniaj?cym si? ?wiecie.
71% rozwijaj?cych si? M?P twierdzi, ?e przetrwa?o pandemi? dzi?ki cyfryzacji, a 66%, ?e ich firmy nie by?yby w stanie przetrwa? pandemii opieraj?c swoj? dzia?alno?? na technologii sprzed dekady.
Dodatkowo:
- 82% ma?ych i ?rednich przedsi?biorstw o rosn?cych przychodach zwi?kszy?o obecno?? swojej firmy w Internecie w ci?gu ostatniego roku.
- 42% rozwijaj?cych si? M?P przyspieszy?o swoje inwestycje technologiczne w ci?gu ostatniego roku (w porównaniu do 33% w sierpniu 2020 r.).
- 51% rozwijaj?cych si? SMB przyspieszy?o swoje inwestycje w technologi? obs?ugi klienta w ci?gu ostatniego roku. Obecnie 65% z nich korzysta z oprogramowania do obs?ugi klienta.
- 79% ma?ych i ?rednich przedsi?biorstw planuje na sta?e zaoferowa? us?ugi realizowane bezkontaktowo
- 23% rozwijaj?cych si? ma?ych i ?rednich przedsi?biorstw zacz??o korzysta? z oprogramowania e-commerce po raz pierwszy w ci?gu ostatnich 6 miesi?cy.
- * 72% ma?ych i ?rednich przedsi?biorstw zwi?kszy?o obecno?? swojej firmy w Internecie w ci?gu ostatniego roku.
- 41% SMB przyspieszy?o swoje inwestycje w technologi? obs?ugi klienta w ci?gu ostatniego roku. (Obecnie 53% SMB korzysta z oprogramowania do obs?ugi klienta).
M?P przewiduj? d?ugoterminowe zmiany zwi?zane z pandemi? – praca zdalna zostanie z nami
W miar? jak wszystkie M?P (zarówno rozwijaj?ce si?, jak i pozostaj?ce w stagnacji/trac?ce udzia? w rynku) pod??aj? naprzód, wiele z nich, a dok?adniej 75%, wierzy, ?e zmiany, których dokona?y w dzia?alno?ci biznesowej w ci?gu ostatniego roku, przynios? d?ugoterminowe korzy?ci. Je?li chodzi o to, jak M?P wyobra?aj? sobie przysz?o?? swoich pracowników, 43% przewiduje, ?e pracownicy b?d? dzieli? swój czas mi?dzy prac? osobist? i zdaln? lub b?d? pracowa? g?ównie zdalnie.
Ponadto rozwijaj?ce si? M?P cz??ciej przygotowuj? plany na swoj? przysz?o??, czyli opracowuj? scenariusz rozwoju wydarze?. 77% rozwijaj?cych si? M?P twierdzi, ?e stworzy?o plany na wypadek przysz?ych kryzysów, bez wzgl?du na to, co si? wydarzy.
Podczas pandemii wielu liderów SMB przemy?la?o swoje strategie, aby utrzyma? swoje firmy na rynku; dzi?ki temu operacje sta?y si? bardziej wydajne ni? kiedykolwiek. SMB planuj? teraz utrzyma? niektóre z tych zmian na sta?e. W d?u?szej perspektywie, 36% SMB planuje, aby pracownicy pracowali zdalnie co najmniej po?ow? czasu, a 13% SMB zamierza w d?u?szej perspektywie czasowej pracowa? g?ównie zdalnie.
Trzy najwa?niejsze cechy osobiste, które wed?ug liderów SMB pozwol? im odnie?? sukces w ci?gu najbli?szego roku:
- Znajomo?? rynku (36%)
- Umiej?tno?? rozwi?zywania problemów (35%)
- Elastyczno?? i zwinno?? (34%)
Spo?ecze?stwa i rz?dy wspieraj? ma?e i ?rednie przedsi?biorstwa
Z powodu zamkni?cia firm w wyniku pandemii, ma?e i ?rednie przedsi?biorstwa znalaz?y si? w sytuacji braku zasobów – jednocze?nie walcz?c o utrzymanie strumieni przychodów. Rz?dy i spo?eczno?ci lokalne postanowi?y im wi?c pomóc:
- 67% liderów SMB twierdzi, ?e wsparcie spo?eczno?ci by?o wa?ne dla przetrwania ich firmy.
- 69% ma?ych i ?rednich przedsi?biorstw twierdzi, ?e wsparcie rz?dowe by?o wa?ne dla przetrwania ich firmy.
- 61% ma?ych i ?rednich przedsi?biorstw ubiega?o si? o pomoc finansow? (programy rz?dowe, prywatne po?yczki, prywatne dotacje, itp.) podczas pandemii.
- Spo?ród 31% ma?ych i ?rednich przedsi?biorstw, które ubiega?y si? o pomoc, 73% twierdzi, ?e j? otrzyma?o.
Aby zapozna? si? z g??bsz? analiz? wyników, odwied? blog Salesforce i pobierz pe?ny raport dost?pny pod tym linkiem: „Small and Medium Business Trends”.
Metodyka
Badanie zosta?o przeprowadzone online przez The Harris Poll na zlecenie Salesforce mi?dzy 21 czerwca 2021 r. a 12 lipca 2021 r. w?ród 2534 w?a?cicieli i liderów M?P w Ameryce Pó?nocnej, Ameryce Po?udniowej, Europie oraz regionie Azji i Pacyfiku. Respondenci mieli uko?czone 18 lat, byli zatrudnieni na pe?ny etat, cz??? etatu lub pracowali na w?asny rachunek, byli w?a?cicielami lub kierownikami wy?szego szczebla w firmach zatrudniaj?cych od 2 do 200 pracowników i osi?gaj?cych roczne przychody poni?ej 1 miliarda dolarów.
Punkty danych zosta?y zwa?one wed?ug liczby pracowników, aby dostosowa? je do rzeczywistych proporcji wielko?ci firm w populacji. Ankieta online nie jest oparta na próbie probabilistycznej i dlatego nie mo?na oszacowa? teoretycznego b??du próby.
Wszyscy respondenci byli zewn?trznymi panelistami (nie ograniczali si? do klientów Salesforce)