Samochody autonomiczne czy car-sharing, czyli wspó?dzielenie aut to zjawiska, które maj? i b?d? mie? coraz wi?kszy wp?yw na kszta?t rynku motoryzacyjnego. Auta wyposa?one w szereg czujników bezpiecze?stwa mog? obni?y? liczb? wypadków nawet o 90 proc. Zmiany te maj? coraz wi?kszy wp?yw na rynek ubezpiecze? komunikacyjnych. Jak wynika z analizy firmy doradczej Deloitte, firmy ubezpieczeniowe musz? przygotowa? si? na wprowadzenie fundamentalnych zmian w ofercie ubezpiecze? komunikacyjnych, a tak?e w obszarze oceny ryzyka, wyceny sk?adki i modeli biznesowych.
Ubezpieczenia komunikacyjne maj? najwy?szy udzia? w ubezpieczeniach maj?tkowych. W 2015 roku w skali globalnej wygenerowa?y one oko?o 200 mld dolarów, czyli jedn? trzeci? wszystkich sk?adek p?aconych za ubezpieczenia maj?tkowe.
Równie? w Polsce rynek ubezpiecze? komunikacyjnych jest jednym z wiod?cych. Jak wynika z raportu Deloitte dla Polskiej Izby Ubezpieczeniowej, po polskich drogach je?dzi ponad 23 mln aut, a w 2016 roku wyp?aty z tytu?u OC i AC wynios?y 12 mld z? – mówi Krzysztof Stroi?ski, Partner, Lider Praktyki Ubezpieczeniowej w Europie ?rodkowej, Deloitte.
Jak samochody autonomiczne mog? wp?yn?? na sytuacj? na drogach? Z szacunków wynika, ?e naje?one czujnikami auta mog? ograniczy? liczb? wypadków nawet o 90 proc.
Co wi?cej w wielu krajach obserwujemy rosn?ce postawy proekologiczne, które wi??? si? ze wzrostem awersji do posiadania w?asnego samochodu, a w konsekwencji z popularyzacj? wspó?u?ytkowania pojazdów i wspó?dzielenia podró?y, czyli tzw. car- i ride- sharingu. Jest to widoczne szczególnie w miastach. To wszystko nie pozostaje bez wp?ywu na rynek ubezpiecze? – mówi Krzysztof Stroi?ski.
Przede wszystkim bezpiecze?stwo
Z badania Deloitte wynika, ?e tempo tych zmian mo?e si? ró?ni? w zale?no?ci od grupy wiekowej i regionu, ale przekonuj?ce korzy?ci ekonomiczne i spo?eczne sugeruj?, ?e przysz?o?? b?dzie coraz cz??ciej definiowana przez pojazdy autonomiczne. Najbardziej przychylni samochodom autonomicznym oraz wspó?dzieleniu aut s? mieszka?cy Chin oraz Indii, a tak?e przedstawiciele pokolenia milenialsów i generacji Z. Równie? w innych krajach i starszych grupach wiekowych akceptacja dla tego typu rozwi?za? b?dzie ros?a.
B?dzie si? to jednak dzia?o stopniowo, tak jak stopniowo zmienia si? technologia. Producenci samochodów dzi? nie sprzedaj? jeszcze pojazdów autonomicznych, ale wyposa?aj? ju? nowe auta w szereg czujników, które wp?ywaj? na bezpiecze?stwo i zwi?kszaj? zaufanie konsumentów do automatyzacji – mówi Daniel Martyniuk, Partner w Dziale Konsultingu, Deloitte.
Z badania wynika, ?e konsumenci chcieliby, by ich samochody by?y przede wszystkim bezpieczne, dlatego najch?tniej wyposa?yliby je w czujniki, które pozwalaj? rozpoznawa? obiekty na drodze i unika? kolizji. Czujniki te informuj? kierowc? o niebezpiecznych sytuacjach drogowych, blokuj? auta w razie niebezpiecznych sytuacji w ruchu drogowym czy te? wzywaj? pomoc w razie wypadku.
Nowe oblicze sk?adki ubezpieczeniowej
Pojawienie si? na drogach pojazdów autonomicznych i coraz wi?ksza popularyzacja car-sharingu wp?ynie na wysoko?? sk?adki ubezpieczeniowej p?aconej przez kierowców. Z jednej strony zminimalizowanie b??dów ludzkich, a co za tym idzie mniejsza liczba wypadków samochodowych mog? wp?yn?? na zmniejszenie sk?adek ubezpieczenia. Z kolei wspó?dzielenie samochodów mo?e zwi?kszy? sk?adk?, poniewa? komercyjne wykorzystanie auta b?dzie negatywnie wp?ywa?o na jej wysoko??.
Przysz?o??, w której samochody tradycyjne b?d? je?dzi? po ulicach obok pojazdów cz??ciowo i w pe?ni zautomatyzowanych, a w dalszej perspektywie wizja dominacji samochodów autonomicznych na drogach, powinna wymusi? wprowadzenie fundamentalnych zmian w ofercie produktów ubezpieczeniowych, a tak?e w obszarze oceny ryzyka, wyceny i modeli biznesowych – mówi Jacek Wi?niewski, Starszy Mened?er, Dzia? Us?ug Aktuarialnych i Ubezpieczeniowych, Deloitte.
Zmiany te b?d? obejmowa? szereg czynników, m.in. przygotowanie si? ubezpieczycieli, do tego ?e rewolucja na rynku motoryzacyjnym mo?e przebiega? w ró?nym tempie w ró?nych regionach i grupach wiekowych czy te? uznanie, ?e odpowiedzialno?? za wypadki i kolizje w coraz mniejszym stopniu b?dzie spoczywa?a na kierowcy, a w coraz wi?kszym stopniu na producencie pojazdu lub technologii.
Powszechno?? technologii b?dzie wymaga? od firm ubezpieczeniowych wdro?enia zaawansowanych narz?dzi analitycznych oraz odpowiedniego przeszkolenia rzeczoznawców i likwidatorów szkód.