Bran?a motoryzacyjna d??y do automatyzacji. Auta przysz?o?ci b?d? w czasie rzeczywistym analizowa? otoczenie i warunki drogowe, dzi?ki czemu mo?liwe stanie si? wyeliminowanie roli kierowcy w procesie prowadzenia pojazdu. Pozwoli to zwi?kszy? bezpiecze?stwo na drodze i up?ynni? ruch w warunkach miejskich. Samochód przysz?o?ci chce zaprojektowa? producent m.in. kart graficznych i systemów sztucznej inteligencji – Nvidia – we wspó?pracy z Mercedes-Benz.
– Podzielamy z koncernem Mercedes-Benz wizj? samochodu przysz?o?ci. Wspólnie zrewolucjonizujemy ?rodowisko w?asno?ci samochodów, dzi?ki czemu oprogramowanie pojazdu b?dzie programowalne i b?dzie mo?na je stale aktualizowa? za po?rednictwem aktualizacji bezprzewodowych. Ka?de przysz?e auto Mercedes-Benz z systemem Nvidia Drive b?dzie wspierane przez zespó? ekspertów SI i in?ynierów oprogramowania, którzy b?d? rozwija?, udoskonala? i ulepsza? samochód przez ca?y okres jego u?ytkowania – przekonuje Jensen Huang, za?o?yciel i prezes Nvidii.
Nadrz?dnym celem firmy jest stworzenie pojazdu, który przy wykorzystaniu inteligentnej platformy Drive umo?liwi dotarcie pod wskazany adres bez konieczno?ci jego w?asnor?cznego prowadzenia. Tym samym przysz?e modele Mercedesów, pocz?wszy od 2024 roku, b?d? w stanie na równi konkurowa? z pojazdami Tesli wyposa?onymi w system autopilota.
Cho? wdro?enie takiego systemu do komercyjnego u?ytku b?dzie wymaga?o czasu, ju? teraz platforma Nvidia Drive mo?e zosta? wykorzystana w inteligentnych pojazdach do u?atwienia pracy kierowcy. Obecna ods?ona systemu wspó?pracuje z systemami ?ledzenia ruchu oraz po?o?enia g?owy, dzi?ki czemu sztuczna inteligencja mo?e wykry? pierwsze objawy zm?czenia b?d? przysypiania za kierownic?. W takiej sytuacji system wykorzysta sygna?y d?wi?kowe, ?wietlne i wibracyjne, aby ostrzec kierowc? i uchroni? go przed wypadkiem.
Uk?adami od Nvidii zainteresowa?a si? równie? chi?ska korporacja Xpeng Motors, która zaprojektowa?a inteligentny samochód P7. Pojazd ten wykorzystuje uk?ad sztucznej inteligencji Nvidia Drive AGX Xavier, który jest odpowiedzialny za kontrol? autonomicznych funkcji auta. Jest to elektryczny samochód oferuj?cy autonomi? poziomu 3, czyli przystosowany do samodzielnej jazdy po ulicach i autostradach przy asy?cie kierowcy, który ma by? bezpo?redni? konkurencj? dla pojazdów od Tesli.
– Ta nowa platforma stanie si? wydajnym, scentralizowanym i programowalnym systemem w naszych przysz?ych pojazdach. Architektura obliczeniowa SI firmy Nvidia pomo?e nam usprawni? nasz? podró? w kierunku jazdy autonomicznej. Te nowe mo?liwo?ci i aktualizacje zostan? pobrane z chmury, co poprawi bezpiecze?stwo – wskazuje Ola Källenius, szef Mercedes-Benz AG.
Wed?ug analityków z firmy ResearchAndMarkets warto?? globalnego rynku autonomicznych samochodów w 2019 roku wynios?a 24,1 mld dol. Przewiduje si?, ?e do 2025 roku wzro?nie do 60 mld dol. przy ?redniorocznym tempie wzrostu na poziomie 18,06 proc.