Samorz?dy na drodze do elektromobilno?ci: dyskusja w cieniu kryzysu

Newsroom BrandsIT
6 Min

Europejski Zielony ?ad to strategia na ekologiczn? rewolucj?,  której realizacja ma do 2050 r. uczyni? europejsk? gospodark? neutraln? dla klimatu. Plan dzia?a? obejmuje kilka kluczowych obszarów polityki, które wymagaj? zmian w celu obni?enia ich negatywnego wp?ywu na ?rodowisko. S? to np. budownictwo, rolnictwo, przemys?, czy transport. Za?o?enia wobec tego ostatniego s? naprawd? ambitne: za równo 30 lat Europa ma osi?gn?? zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych a? o 90%, m.in. poprzez dynamiczny rozwój infrastruktury elektromobilno?ci.

Politycy: przez epidemi? nie zd??ymy!

Na arenie mi?dzynarodowej ca?y czas toczy si? dyskusja, czy realizacja za?o?e? Europejskiego Zielonego ?adu nie powinna zej?? na dalszy plan w obliczu nadchodz?cej recesji gospodarczej. Po wybuchu epidemii minister klimatu Micha? Kurtyka skierowa? list do unijnych komisarzy, w którym apelowa? o przesuni?cie planowanych rozwi?za?, równie? z powodu zak?ócenia ?a?cucha dostaw zwi?zanego z OZE. Argumentowa?, ?e koronawirus mo?e uniemo?liwi? realizacj? za?o?e? na lata 2022 oraz 2025.

– Dotyczy to nie tylko naszego celu obejmuj?cego odnawialne ?ród?a energii, ale tak?e innych celów zapisanych w polityce klimatycznej i energetycznej UE – przekonywa?.

W?tpliwo?ci rozwia? Frans Timmermans, przewodnicz?cy wykonawczy Komisji Europejskiej ds. Europejskiego Zielonego ?adu, który w o?wiadczeniu dotycz?cym szczytu klimatycznego COP26 w Glasgow, podkre?li?, ?e mimo i? prace nad dokumentami maj?cymi doprowadzi? do osi?gni?cia neutralno?ci klimatycznej zacz??y si? w do?? trudnych warunkach, KE nie zamierza z nich rezygnowa?, ani ich przek?ada?. Jeszcze we wrze?niu 2020 roku chce przedstawi? plany umo?liwiaj?ce zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych do 2030 roku o 50-55 proc. w porównaniu do 1990 roku.

– B?dziemy nadal intensywnie wspó?pracowa? z naszymi partnerami na ca?ym ?wiecie, korzystaj?c z dost?pnych narz?dzi i zach?ca? do zwi?kszania ambicji oraz prac zwi?zanych z takimi kwestiami jak zrównowa?one finansowanie zmian oraz wprowadzanie rozwi?za? zwi?zanych z klimatycznymi zmianami – napisa? w o?wiadczeniu.

Cel dla miast? Mniej spalin na drogach

– W obecnej sytuacji jest to niew?tpliwie spore wyzwanie, jednak determinacja KE wskazuje, ?e nie b?dzie od tego ucieczki, ani ?adnego przesuni?cia. Jednym z obszarów, nad którym mimo pandemii trwaj? prace, jest elektromobilno??. Neutralno?? klimatyczna jest celem niezwykle istotnym dla przysz?o?ci gospodarek i ochrony ?rodowiska, dlatego Unia trwa przy swoim stanowisku, stanowczo powtarzaj?c, i? plan zostanie utrzymany – mówi Tomasz ?o?yniak, prezes Energii Polskiej.

Gminom, w zale?no?ci m.in. od liczby mieszka?ców i zarejestrowanych samochodów, wyznaczono minimaln? liczb? punktów ?adowania zainstalowanych w stacjach, które powinny si? pojawi? do ko?ca tego roku. I tak, w gminach, w których jest wi?cej ni? 100 tys. mieszka?ców i zarejestrowano tam co najmniej 60 tys. pojazdów samochodowych, a na 1000 mieszka?ców przypada tam nie mniej ni? 400 pojazdów samochodowych, minimalna liczba punktów ?adowania to 60. Liczba ta ro?nie wraz ze wzrostem zmiennych – im wi?cej mieszka?ców i samochodów, tym wi?ksza liczba punktów ?adowania, które musz? powsta?. Przyj?ty harmonogram przewiduje, ?e ich wybudowanie ma zosta? zrealizowane do ko?ca roku, a zajmie si? tym operator systemu dystrybucyjnego elektroenergetycznego, który dzia?a na danym obszarze.

Elektryczne autobusy i karetki, czyli samorz?dy pytaj? mieszka?ców

Zgodnie z tymi wytycznymi samorz?dy rozpocz??y w?a?nie konsultacje dotycz?ce lokalnych strategii elektromobilno?ci. Czeka je nie?atwe wyzwanie, poniewa? popularno??, a przede wszystkim ?wiadomo?? korzy?ci wynikaj?cych z pojazdów elektrycznych jest w Polsce znikoma.

– Wed?ug najnowszych bada? SAMAR, we wrze?niu 2019 roku, po polskich drogach je?dzi?o nieca?e 21 milionów pojazdów do 3,5 tony, z czego zaledwie 0,02% stanowi?y samochody elektryczne (4400 sztuk) – czytamy na profilu Elektromobilny Gorzów.

Miasto pracuje obecnie nad opracowaniem potrzeb zmotoryzowanych u?ytkowników dróg, a tak?e nad parametrami ekonomicznymi dotycz?cymi budowy, obs?ugi i u?ytkowania stacji ?adowania.

Wroc?aw, który ju? teraz pozwala posiadaczom aut elektrycznych korzysta? z buspasów, zapowiada tak?e, ?e do 1 stycznia 2025 roku liczba pojazdów elektrycznych (lub nap?dzanych gazem ziemnym) we flocie pojazdów s?u?bowych i wykorzystywanych do zada? publicznych b?dzie wynosi? 30 proc., podobnie jak liczba autobusów zeroemisyjnych wykorzystywanych w komunikacji miejskiej do 2028 roku.

Urz?d Miasta Bydgoszcz zleci? opracowanie dokumentu specjalistom z Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego, a Szczecin planuje do ko?ca 2020 roku dobudowa? 185 punktów ?adowania. –  Zale?y nam na takim rozwini?ciu infrastruktury, aby kierowcy mogli u?ytkowa? auta elektryczne z tak? ?atwo?ci?, jak obecnie samochody z silnikami spalinowymi. Przede wszystkim realizujemy terminowo nasze zobowi?zania ustawowe – wyja?nia Micha? Przepiera, zast?pca prezydenta.

Eksperci wskazuj?, ?e dyskusja o elektromobilno?ci tocz?ca si? w tak trudnym czasie, mo?e umkn?? wi?kszo?ci mieszka?ców.

– Nie mam w?tpliwo?ci, ?e samorz?dy przygotuj? si? do zmian w ustalonych terminach. Szkoda tylko ?e tak istotny temat jest omawiany w sytuacji, gdy my?limy o innych pal?cych potrzebach, bowiem by?aby to ?wietna okazja, aby wyt?umaczy? Polakom znaczenie i korzy?ci p?yn?ce z ekologicznego transportu. Tych zmian nie nale?y traktowa? jako uci??liwego obowi?zku, ale jako szans?. Nowe inicjatywy biznesowe tworzone w duchu eko s? przecie? równoznaczne z mo?liwo?ci? pozyskania nowych funduszy ze wspólnoty. Nie zapominajmy tak?e, ?e inwestycje w przyjazny klimatowi transport czy rolnictwo w d?ugiej perspektywie maj? przynie?? nam oszcz?dno?ci, bo je?li b?dziemy w mniejszym stopniu wp?ywa? negatywnie na ?rodowisko, to jednocze?nie wydamy mniej na walk? z tego skutkami – ocenia Sebastian Biela, wiceprezes Energii Polskiej.

Udostępnij