Europejski Zielony ?ad to strategia na ekologiczn? rewolucj?, której realizacja ma do 2050 r. uczyni? europejsk? gospodark? neutraln? dla klimatu. Plan dzia?a? obejmuje kilka kluczowych obszarów polityki, które wymagaj? zmian w celu obni?enia ich negatywnego wp?ywu na ?rodowisko. S? to np. budownictwo, rolnictwo, przemys?, czy transport. Za?o?enia wobec tego ostatniego s? naprawd? ambitne: za równo 30 lat Europa ma osi?gn?? zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych a? o 90%, m.in. poprzez dynamiczny rozwój infrastruktury elektromobilno?ci.
Politycy: przez epidemi? nie zd??ymy!
Na arenie mi?dzynarodowej ca?y czas toczy si? dyskusja, czy realizacja za?o?e? Europejskiego Zielonego ?adu nie powinna zej?? na dalszy plan w obliczu nadchodz?cej recesji gospodarczej. Po wybuchu epidemii minister klimatu Micha? Kurtyka skierowa? list do unijnych komisarzy, w którym apelowa? o przesuni?cie planowanych rozwi?za?, równie? z powodu zak?ócenia ?a?cucha dostaw zwi?zanego z OZE. Argumentowa?, ?e koronawirus mo?e uniemo?liwi? realizacj? za?o?e? na lata 2022 oraz 2025.
– Dotyczy to nie tylko naszego celu obejmuj?cego odnawialne ?ród?a energii, ale tak?e innych celów zapisanych w polityce klimatycznej i energetycznej UE – przekonywa?.
W?tpliwo?ci rozwia? Frans Timmermans, przewodnicz?cy wykonawczy Komisji Europejskiej ds. Europejskiego Zielonego ?adu, który w o?wiadczeniu dotycz?cym szczytu klimatycznego COP26 w Glasgow, podkre?li?, ?e mimo i? prace nad dokumentami maj?cymi doprowadzi? do osi?gni?cia neutralno?ci klimatycznej zacz??y si? w do?? trudnych warunkach, KE nie zamierza z nich rezygnowa?, ani ich przek?ada?. Jeszcze we wrze?niu 2020 roku chce przedstawi? plany umo?liwiaj?ce zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych do 2030 roku o 50-55 proc. w porównaniu do 1990 roku.
– B?dziemy nadal intensywnie wspó?pracowa? z naszymi partnerami na ca?ym ?wiecie, korzystaj?c z dost?pnych narz?dzi i zach?ca? do zwi?kszania ambicji oraz prac zwi?zanych z takimi kwestiami jak zrównowa?one finansowanie zmian oraz wprowadzanie rozwi?za? zwi?zanych z klimatycznymi zmianami – napisa? w o?wiadczeniu.
Cel dla miast? Mniej spalin na drogach
– W obecnej sytuacji jest to niew?tpliwie spore wyzwanie, jednak determinacja KE wskazuje, ?e nie b?dzie od tego ucieczki, ani ?adnego przesuni?cia. Jednym z obszarów, nad którym mimo pandemii trwaj? prace, jest elektromobilno??. Neutralno?? klimatyczna jest celem niezwykle istotnym dla przysz?o?ci gospodarek i ochrony ?rodowiska, dlatego Unia trwa przy swoim stanowisku, stanowczo powtarzaj?c, i? plan zostanie utrzymany – mówi Tomasz ?o?yniak, prezes Energii Polskiej.
Gminom, w zale?no?ci m.in. od liczby mieszka?ców i zarejestrowanych samochodów, wyznaczono minimaln? liczb? punktów ?adowania zainstalowanych w stacjach, które powinny si? pojawi? do ko?ca tego roku. I tak, w gminach, w których jest wi?cej ni? 100 tys. mieszka?ców i zarejestrowano tam co najmniej 60 tys. pojazdów samochodowych, a na 1000 mieszka?ców przypada tam nie mniej ni? 400 pojazdów samochodowych, minimalna liczba punktów ?adowania to 60. Liczba ta ro?nie wraz ze wzrostem zmiennych – im wi?cej mieszka?ców i samochodów, tym wi?ksza liczba punktów ?adowania, które musz? powsta?. Przyj?ty harmonogram przewiduje, ?e ich wybudowanie ma zosta? zrealizowane do ko?ca roku, a zajmie si? tym operator systemu dystrybucyjnego elektroenergetycznego, który dzia?a na danym obszarze.
Elektryczne autobusy i karetki, czyli samorz?dy pytaj? mieszka?ców
Zgodnie z tymi wytycznymi samorz?dy rozpocz??y w?a?nie konsultacje dotycz?ce lokalnych strategii elektromobilno?ci. Czeka je nie?atwe wyzwanie, poniewa? popularno??, a przede wszystkim ?wiadomo?? korzy?ci wynikaj?cych z pojazdów elektrycznych jest w Polsce znikoma.
– Wed?ug najnowszych bada? SAMAR, we wrze?niu 2019 roku, po polskich drogach je?dzi?o nieca?e 21 milionów pojazdów do 3,5 tony, z czego zaledwie 0,02% stanowi?y samochody elektryczne (4400 sztuk) – czytamy na profilu Elektromobilny Gorzów.
Miasto pracuje obecnie nad opracowaniem potrzeb zmotoryzowanych u?ytkowników dróg, a tak?e nad parametrami ekonomicznymi dotycz?cymi budowy, obs?ugi i u?ytkowania stacji ?adowania.
Wroc?aw, który ju? teraz pozwala posiadaczom aut elektrycznych korzysta? z buspasów, zapowiada tak?e, ?e do 1 stycznia 2025 roku liczba pojazdów elektrycznych (lub nap?dzanych gazem ziemnym) we flocie pojazdów s?u?bowych i wykorzystywanych do zada? publicznych b?dzie wynosi? 30 proc., podobnie jak liczba autobusów zeroemisyjnych wykorzystywanych w komunikacji miejskiej do 2028 roku.
Urz?d Miasta Bydgoszcz zleci? opracowanie dokumentu specjalistom z Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego, a Szczecin planuje do ko?ca 2020 roku dobudowa? 185 punktów ?adowania. – Zale?y nam na takim rozwini?ciu infrastruktury, aby kierowcy mogli u?ytkowa? auta elektryczne z tak? ?atwo?ci?, jak obecnie samochody z silnikami spalinowymi. Przede wszystkim realizujemy terminowo nasze zobowi?zania ustawowe – wyja?nia Micha? Przepiera, zast?pca prezydenta.
Eksperci wskazuj?, ?e dyskusja o elektromobilno?ci tocz?ca si? w tak trudnym czasie, mo?e umkn?? wi?kszo?ci mieszka?ców.
– Nie mam w?tpliwo?ci, ?e samorz?dy przygotuj? si? do zmian w ustalonych terminach. Szkoda tylko ?e tak istotny temat jest omawiany w sytuacji, gdy my?limy o innych pal?cych potrzebach, bowiem by?aby to ?wietna okazja, aby wyt?umaczy? Polakom znaczenie i korzy?ci p?yn?ce z ekologicznego transportu. Tych zmian nie nale?y traktowa? jako uci??liwego obowi?zku, ale jako szans?. Nowe inicjatywy biznesowe tworzone w duchu eko s? przecie? równoznaczne z mo?liwo?ci? pozyskania nowych funduszy ze wspólnoty. Nie zapominajmy tak?e, ?e inwestycje w przyjazny klimatowi transport czy rolnictwo w d?ugiej perspektywie maj? przynie?? nam oszcz?dno?ci, bo je?li b?dziemy w mniejszym stopniu wp?ywa? negatywnie na ?rodowisko, to jednocze?nie wydamy mniej na walk? z tego skutkami – ocenia Sebastian Biela, wiceprezes Energii Polskiej.