Satelitarny internet zmor? telekomów – kiedy wszyscy b?dziemy z niego korzysta??

Klaudia Ciesielska
10 Min

Niebo pe?ne jest gwiazd, ciemnej materii i… satelitów! Wed?ug The Union of Concerned Scientists, w kosmosie znajduje si? ich aktualnie ok. 2200, jednak lada chwila Ziemia zostanie otoczona konstelacj? dziesi?tek tysi?cy kolejnych. O dominacj? na orbicie ?cigaj? si? Jeff Bezos, Elon Musk i Mark Zuckerberg. W efekcie internet ma sta? si? dost?pny na ca?ej kuli ziemskiej, niweluj?c problem cyfrowego wykluczenia.

Takich dwóch jak ich trzech to nie ma ani jednego. Jeff Bezos, Mark Zuckerberg i Elon Musk posiadaj? jedne z najdro?szych i najbardziej rozpoznawalnych marek na ?wiecie. Ich ??czny maj?tek wyceniany jest na ponad 200 mld USD. Tak Jeff Bezos (wycena na stycze? 2020: 115 mld USD), Mark Zuckerberg (68 mld USD), jak i Elon Musk (30 mld USD) to ekscentryczni miliarderzy, którzy ciesz? si? tak? s?aw? jak gwiazdy rocka i bez trudu uzyskali status ikon popkultury. Ich droga do gwiazd sta?a si? mo?liwa, poniewa? anga?uj? si? w realizacj? najodwa?niejszych projektów. Do niedawna podobne zap?dy mieli wy??cznie szaleni naukowcy z komiksów.

Kosmiczne projekty tej nie?wi?tej trójcy to nowa liga w rankingu nietypowych inicjatyw. S?ynne s?owa jako w niebie tak i na Ziemi na ustach niestrudzonych miliarderów nabieraj? nowego znaczenia. Dominacja w przestrzeni kosmicznej ma im zapewni? trwa?? hegemoni? na ?wiatowych rynkach.

Gwiezdne wojny miliarderów

Jak twierdzi The Union of Concerned Scientists, organizacja za?o?ona przesz?o pó? wieku temu przez studentów i profesorów s?ynnej ameryka?skiej uczelni MIT, na ziemskiej orbicie znajduje si? ponad dwa tysi?ce satelit. Tymczasem liczba ta ju? niebawem przestanie by? aktualna.

Jak wskazuj? ostatnie doniesienia, Amazon planuje wystrzeli? ponad 3 tys. satelitów na nisk? orbit? ziemsk?, co pozwoli dostarczy? szybki internet do regionów, które dotychczas mog?y tylko o nim pomarzy?. Ma to znacz?co przyczyni? si? do likwidacji zjawiska wykluczenia informatycznego i informacyjnego, otwieraj?c przed platform? handlow? Jeffa Bezosa nowe rynki zbytu – mówi Sascha Stockem z firmy Nethansa, specjalizuj?cej si? we wsparciu i automatyzacji sprzeda?y na Amazonie. 

Project Kuiper, bo tak? nazw? nosi inicjatywa, zyska? rozg?os, gdy serwis GeekWire zidentyfikowa? trzy  zestawy zg?osze? do ITU, mi?dzynarodowej organizacji odpowiedzialnej za koordynacj? orbit satelitarnych. Pod dokumentami podpisa?a si? firma Kuiper Systems LLC. Dopiero wówczas Amazon potwierdzi? jej istnienie, informuj?c, ?e projekt rozmieszczenia satelit na orbicie oko?oziemskiej jest w trakcie realizacji. Ameryka?ski gigant e-commerce jeszcze nie zdecydowa?, czy podejmie si? budowy w?asnych satelitów, czy te? kupi je od strony trzeciej. To twardy orzech do zgryzienia, gdy? jak podaje OneWeb, wyprodukowanie jednego urz?dzenia to koszt oko?o miliona USD. Amazon zapowiedzia?, ?e w kosmos planuje wystrzeli? ich ponad 3 tys. Nie ma równie? pewno?ci co do tego, w jaki sposób gigant e-handlu wypu?ci je na orbit?. Je?li wierzy? zapewnieniom rzecznika Amazona, korporacja przyjrzy si? wszystkim mo?liwym opcjom. Mo?na jednak domniema?, ?e Jeff Bezos skorzysta w tym celu z us?ug zajmuj?cej si? lotami kosmicznymi firmy Blue Origin, która nota bene równie? znajduje si? w jego posiadaniu.

Tymczasem SpaceX Elona Muska planuje wystrzeli? a? 12 tys. satelitów, z których ka?dy wa?y niewiele wi?cej ni? 400 kg (najl?ejsze jak dotychczas konstrukcje). W ten sposób nad Ziemi? ma zawisn?? konstelacja Starlink. Niektóre ?ród?a podaj? nawet zawrotn? liczb? 40 tys. urz?dze?, które w niedalekiej przysz?o?ci twórca Tesli mia?by zawiesi? na niebosk?onie.

OneWeb ta??e planuje wzbogaci? firmament o poka?n? liczb? satelitów. Na oficjalnej stronie internetowej firmy czytamy, ?e ma ich by? a? 900. Do tego wszystkiego swoje trzy grosze planuje dorzuci? Mark Zuckerberg, umieszczaj?c na orbicie nieznan? jeszcze liczb? urz?dze?.

Pliki z nieba

Wed?ug danych zebranych przez portal Statista, w 2019 r. blisko 4,5 mld ludzi na ?wiecie by?o aktywnymi u?ytkownikami internetu, co obejmuje 58% ?wiatowej populacji. Oznacza to jednocze?nie, ?e ponad 40% ludzko?ci nie posiada dost?pu do globalnej sieci. Powodów mo?e by? wiele – po?o?enie geograficzne, brak odpowiedniej infrastruktury, kwestie polityczne, ekonomiczne czy kulturowe. To w?a?nie g?ównie z my?l? o takich regionach Elon Musk i Jeff Bezos planuj? odpali? kosmiczny internet. Nie ma co si? ?udzi?, ?e w tych d??eniach kieruj? nimi wy??cznie pobudki natury altruistycznej, a nie zwyczajna ch?? zysku.

Stabilny, szybki i wszechobecny dost?p do internetu to wielowymiarowa inwestycja. Po pierwsze to globalny rozg?os, jednak tym Jeff Bezos zd??y? si? ju? nasyci?. Posiadanie takiej infrastruktury oznacza dost?p do olbrzymiej ilo?ci danych. Jest to równie? krok w kierunku dywersyfikacji. Staj?c si? dostawc? internetu, Amazon bezpardonowo wkracza na nowy, mocno zabetonowany rynek, zyskuj?c odr?bne ?ród?o dochodów – wymienia Sascha Stockem, ekspert w dziedzinie Amazona. Jego zdaniem, w perspektywie d?ugoterminowej zarówno Facebook jak i Amazon zabezpieczaj? swoje podstawowe ?ród?a dochodu. – W ko?cu najwa?niejsza dla Jeffa Bezosa jest jego platforma handlowa. Satelitarny internet dost?pny z ka?dego miejsca na ziemi b?dzie jak zastrzyk ze sterydami dla rynku e-commerce. Handel w internecie czeka prawdziwy rozkwit – dodaje Stockem.

Kosmiczne ceny

Dostawcy gwiezdnego internetu mog? liczy? na spore zyski równie? ze sprzeda?y abonamentu. Jak wskazuj? wewn?trzne dokumenty SpaceX, do 2025 r. firma ma nadziej? wypracowa? nawet 22 mld USD rocznego zysku operacyjnego – w wi?kszo?ci ze sprzeda?y satelitarnego serwisu internetowego. Ile taka us?ug b?dzie kosztowa? zwyk?ego Smitha, Schmidta lub Kowalskiego?

Jak na razie, ?aden z gigantów nie wypowiedzia? si? na temat ceny abonamentu, jednak prezydent SpaceX Gwynne Shotwell wspomnia?a w pa?dzierniku 2019 r., ?e wielu konsumentów p?aci 80 USD za „kiepskiej jako?ci serwis”. Mo?emy wi?c wnioskowa?, ?e taka suma nie pad?a bez powodu, jednak je?li celem ma by? dostarczenie internetu do miejsc, które z ró?nych przyczyn znajduj? si? poza jego zasi?giem, to kwota ponad 300 z? za dost?p do us?ugi jest totalnie odrealniona. Trudno sobie wyobrazi?, ?eby mieszka?cy wysp filipi?skich lub Madagaskaru mogli pozwoli? sobie na taki wydatek – zwraca uwag? Sascha Stockem.

W 2015 r. w Seattle Musk sugerowa?, ?e taka us?uga mog?aby by? oferowana bezp?atnie, pod warunkiem zakupu kompatybilnego urz?dzenia w kwocie od 100 do 300 USD. Ile wi?c trzeba b?dzie zap?aci? za dost?p do satelitarnego internetu? To pytanie wci?? pozostaje bez odpowiedzi.

Niewykluczone natomiast, ?e cen? za korzystanie z satelitarnego internetu b?d? nie dolary, lecz reklamy wy?wietlane jego u?ytkownikom. W najlepszym wypadku mog? si? one pojawia? przy logowaniu, w najgorszym – wyskakiwa? podczas surfowania w internecie. Zarówno dla Amazona, jak i Facebooka, obranie takiego kierunku ma mocne uzasadnienie biznesowe. Obie firmy zarabiaj? na sprzeda?y powierzchni reklamowej. To, czy zdecyduj? si? na tak? ingerencj?, w du?ej mierze zale?e? b?dzie od tego, czy wejd? we wspó?prac? z lokalnymi telekomami. Realizacja takiego scenariusza dla dostawców satelitarnego internetu wi??e si? z wieloma ograniczeniami. Przy samodzielnej dystrybucji sky is the limit.

Pr?dko?? nie z tej ziemi

Nale?y równie? pami?ta?, ?e o sukcesie tych prze?omowych przedsi?wzi?? zadecyduje nie tyle cena abonamentów, co jako?? ?wiadczonych us?ug i ich konkurencyjno?? w stosunku do oferty firm telekomunikacyjnych. Jak podaje serwis Speedtest, bior?c pod uwag? wy??cznie osi?gi mobilnych sieci, do jakich maj? dost?p nasze smartfony w ramach technologii GSM, ?rednia pr?dko?? pobierania danych wynosi 32 Mbps. Jak na tym tle wypada internet satelitarny?

Zg?oszenie, jakie z?o?y?a firma Elona Muska w ameryka?skim urz?dzie certyfikacyjnym w 2016 r., opisywa?o us?ug? internetow?, która zapewni transfer danych na poziomie do jednego gigabita na sekund? i opó?nienia mi?dzy 25 a 35 milisekund. Od niedawna SpaceX wspó?pracuje równie? z si?ami powietrznymi USA, testuj?c pilota?owy program dost?pu do internetu za po?rednictwem sieci satelitów. Testy rozpocz?to na pocz?tku 2018 r., wykorzystuj?c zaledwie dwie satelity. Pozwoli?o to na osi?gni?cie pr?dko?ci si?gaj?cej nawet 610 megabitów na sekund?. Podobne pr?dko?ci od niedawna zacz?li oferowa? operatorzy korzystaj?cy z technologii naziemnego przesy?u danych, których infrastruktura zbudowana jest w oparciu o ?wiat?owody.

A kiedy w ko?cu doczekamy si? takiej us?ugi? Jak wskazuje serwis SpaceNews, konstelacja mikrosatelit Starlink, które nale?? do firmy SpaceX, zacznie oferowa? w?asn? satelitarn? us?ug? internetow? ju? w tym roku. Nie wiadomo natomiast, kiedy swoj? ofert? zaprezentuj? konsumentom pozostali operatorzy. Jedno jest pewne – je?li opisane powy?ej plany zagospodarowania oko?oziemskiej orbity dojd? do skutku, to w ci?gu zaledwie dekady garstka firm umie?ci na niej wi?cej satelitów ni? wszystkie mocarstwa razem wzi?te, pocz?wszy od pierwszego satelity, Sputnika 1 z 1957 r.

Udostępnij
Redaktor Brandsit