SEAT zaprezentowa? swój najnowszy prototyp DIANA, pilota?owy projekt samochodu autonomicznego. Koncepcja powsta?a we wspó?pracy z Centrum Techniki Motoryzacyjnej Galicji i jest cz??ci? platformy SEAT S.A. Innova, promuj?cej innowacje we wszystkich obszarach firmy. Dzi?ki dedykowanej aplikacji, DIANA mo?e odebra? pasa?erów w okre?lonym miejscu, zawie?? ich do wybranego celu lub wyszuka? miejsca parkingowe. W przysz?o?ci zwi?kszona autonomia pojazdów pomo?e zmniejszy? liczb? wypadków i korków.
DIANA to innowacyjny projekt samochodu autonomicznego, który zosta? stworzony przez in?ynierów hiszpa?skiej marki na bazie SEAT-a Leona. Prototyp jest wyposa?ony w 5 czujników lidarowych, 5 radarów, 6 kamer, 12 czujników emituj?cych ultrad?wi?ki i 8 komputerów, dzi?ki którym ma pole widzenia 360º.
– Wszystkie te elementy generuj? du?? ilo?? danych sytuacyjnych, które s? przetwarzane w milisekundach i wysy?ane do modu?u lokalizacji. Dzi?ki temu samochód wie, gdzie si? znajduje i jakie przeszkody stoj? na jego drodze. Jest tak?e w stanie decydowa?, dok?d ma si? uda? oraz samodzielnie wykona? czynno?ci na kierownicy, hamulcach, przepustnicy i d?wigni zmiany biegów – wyja?nia Oriol Mas, in?ynier ds. bada? i rozwoju w SEAT SA.
Prototyp posiada trzy zasadnicze funkcje: „autonomiczny szofer”, gdy system przejmuje kontrol? nad autem oraz wykonuje manewry startu i zatrzymania, „automatyczne parkowanie” i „przywo?anie”, gdy za po?rednictwem aplikacji, w?a?ciciel mo?e wezwa? samochód do konkretnej lokalizacji i wskaza? mu miejsce docelowe podró?y. Pojazd by? testowany zarówno w zak?adach w Martorell, jak i na zamkni?tym, kontrolowanym torze miejskim.
Samochód przysz?o?ci
DIANA osi?gn??a 3 poziom w 5-stopniowej skali ADAS (Advanced Driving Assistance Systems).
– W przysz?o?ci samochód o wi?kszej autonomii b?dzie w stanie oferowa? i zach?ca? do nowych inteligentnych us?ug mobilnych oraz eliminowa? zatory w du?ych miastach – podsumowuje Oriol Mas.
Korzystaj?c z dedykowanej aplikacji kierowca mo?e wezwa? pojazd, który automatycznie uruchomi si? i wjedzie na odpowiedni pas ruchu. – Dzi?ki systemowi lokalizacji na mapach HD z dok?adno?ci? do centymetra auto ca?y czas wie, ?e jest na w?a?ciwym pasie — mówi Oriol Mas. Gdy si? zatrzyma, aby odebra? u?ytkownika, drzwi samoczynnie si? odblokuj?, a kierunkowskazy zasygnalizuj? zatrzymanie. – Kiedy u?ytkownik wejdzie do ?rodka i zamknie drzwi, samochód sygnalizuje start i odje?d?a – wyja?nia Mas. W przypadku przeszkody na drodze, takiej jak pieszy, pojazd jest w stanie szybko j? wykry?
i samodzielnie zahamowa?. Po opuszczeniu auta przez pasa?era, DIANA wyszukuje wolne miejsce i automatycznie parkuje.
Zespó? pracuj?cy nad prototypem zmierzy? si? z wieloma wyzwaniami podczas tworzenia tak wymagaj?cego technologicznie projektu pilota?owego: – COVID-19, zdobycie odpowiednich pozwole?, integracja czujników i systemów sterowania pojazdami, walidacja algorytmów… to by?o nie lada wyzwanie i przed nami jeszcze du?o pracy do wykonania, ale jeste?my na dobrej drodze – wyja?nia Rubén Pérez, in?ynier ds. bada? i rozwoju w SEAT SA.