W Polsce ca?y sektor automotive rozwija si? bardzo pr??nie. To znacz?cy pracodawca i jedna z najwi?kszych ga??zi gospodarki, która generuje ok. 8 proc. polskiego PKB. Przemys? motoryzacyjny przechodzi w tej chwili czwart? rewolucj? przemys?ow?. Kluczowy wp?yw na bran?? maj? technologie, które pozwalaj? optymalizowa? produkcj?, oraz sztuczna inteligencja, nap?dzaj?ca rozwój samochodów autonomicznych. Jak podkre?laj? eksperci, polska bran?a automotive nie ma wyboru i musi stawia? na innowacje, ?eby utrzyma? konkurencyjno?? w starciu z globalnymi graczami.
Sektor motoryzacyjny w Polsce jest w bardzo dobrej kondycji. Generuje 8 proc. polskiego PKB i jednocze?nie 21 proc. naszego eksportu. Natomiast je?eli chcemy utrzyma? wysok? pozycj? w ?wiatowym ?a?cuchu dostaw, ten przemys? musi si? ci?gle rozwija? – podkre?la Micha? Kot, dyrektor sprzeda?y Digital Industries w Siemens Polska.
Jak wynika z szacunków Polskiego Instytutu Ekonomicznego – w ubieg?ym roku warto?? polskiego eksportu motoryzacyjnego przekroczy?a 31 mld euro. To jedna z najwi?kszych ga??zi gospodarki i znacz?cy pracodawca. Za ok. 60 proc. ca?ego sektora odpowiada eksport cz??ci i akcesoriów, co plasuje Polsk? na 10 miejscu pod wzgl?dem wielko?ci eksportu cz??ci na ?wiecie. Producenci cz??ci (których wed?ug danych PAIiH dzia?a w kraju oko?o 1 tys.) zatrudniaj? w Polsce 147,4 tys. osób, co stanowi ponad 80 proc. miejsc pracy w ca?ym przemy?le motoryzacyjnym.
Bran?a automotive to dwa g?ówne rodzaje firm. Pierwsza grupa to przedsi?biorstwa, które produkuj? samochody i podzespo?y. Druga to wytwórcy urz?dze? do produkcji, czyli linii przemys?owych, ci?gów produkcyjnych, etc. Statystyki wskazuj?, ?e cho? produkcja samochodów osobowych spada, to produkcja podzespo?ów ro?nie. Nasza firma produkuje te? urz?dzenia, dostarcza software i wszystko to, co jest potrzebne do produkcji podzespo?ów, wi?c ro?niemy wraz z rynkiem – mówi Leszek Olejarz, wiceprezes AIUT.
Jak podkre?la, polskie firmy dzia?aj?ce w obu obszarach musz? stawia? na innowacje, ?eby dostosowywa? si? do zmieniaj?cego rynku i utrzyma? konkurencyjno??. To powoduje prawdziwe zmiany na rynku.
Jeste?my w prze?omowym momencie. Digitalizacja i sztuczna inteligencja rewolucjonizuj? nasz? bran??, która z producenta aut staje si? oferentem us?ug mobilno?ci – dodaje dr Ewa ?abno-Fal?cka, Dyrektor Komunikacji i Relacji Zewn?trznych, Mercedes-Benz Manufacturing Poland.
Bran?a motoryzacyjna przechodzi tzw. czwart? rewolucj? przemys?ow?, któr? nap?dzaj? cyfryzacja, nowe technologie i elektromobilno??. Jednym z g?ównych trendów jest w tej chwili tzw. digital twin, czyli koncepcja cyfrowego bli?niaka.
Polega ona na tym, ?e ca?y proces prototypowania samochodu – od planowania jego cz??ci a? po produkcj? –odbywa si? w przestrzeni wirtualnej. Takie podej?cie zdecydowanie obni?a koszt ca?ego procesu i skraca jego czas – mówi Micha? Kot.
Koncepcja cyfrowego bli?niaka usprawnia prac? projektantów, in?ynierów i techników serwisowych. Jest przeciwie?stwem tradycyjnej metody prób i b??dów stosowanej na prototypach, dzi?ki czemu pozwala unikn?? pu?apek tradycyjnego projektowania. Stworzenie cyfrowego modelu produktu pozwala prawie bezkosztowo testowa? nowe wersje produktu czy modyfikacje rozwi?za? technicznych.
Cyfrowy bli?niak znajduje to zastosowanie zarówno w projektowaniu samochodów, jak i ich podzespo?ów. G?ówn? zalet? tej technologii w przemy?le s? oszcz?dno?ci. Wed?ug prognoz Gartnera do 2021 roku ju? nawet po?owa du?ych przedsi?biorstw przemys?owych b?dzie korzysta?a z rozwi?za? w ramach digital twins, a ich zastosowanie pozwoli na zwi?kszenie wydajno?ci nawet o 10 proc.
Kolejny trend istotny dla rozwoju technologicznego w przemy?le samochodowym to tzw. virtual commissioning, czyli wirtualne uruchomienie. Pozwala na testowanie stanu samochodu czy stanu produkcji w komputerze, w przestrzeni wirtualnej. To skraca czas ca?ego procesu, a przede wszystkim pozwala unika? b??dów w praktyce, bo wszystko odbywa si? w przestrzeni wirtualnej – mówi Micha? Kot. – W przysz?o?ci kluczowe dla sektora automotive b?d? te? technologie oparte o internet rzeczy, czyli wymian? informacji pomi?dzy czujnikami i poszczególnymi elementami samochodu a ?wiatem zewn?trznym. Pozwoli to np. po??czy? komunikat o zu?yciu paliwa z lokalizacj? najbli?szej stacji benzynowej i informacj? o cenie benzyny.
Istotna dla rozwoju bran?y jest tak?e sztuczna inteligencja. Mercedes ju? kilka lat temu na Salonie Motoryzacyjnym we Frankfurcie prezentowa? w pe?ni autonomiczn? klas? S500 Hybrid, która przejecha?a ponad 100-kilometrow? tzw. tras? Berthy Benz z Mannheim do Pforzheim, sprawnie pokonuj?c po drodze ronda, przej?cia dla pieszych, przejazdy kolejowe i skrzy?owania.
Nowym przyk?adem jest tzw. modu? MB User Experience. Najpro?ciej mówi?c, jest to system informacyjno-rozrywkowy, który opiera si? na elementach sztucznej inteligencji, rozszerzonej rzeczywisto?ci, 3D, obs?ugi g?osowej, paneli dotykowych i gigabajtów pami?ci RAM. Wystarczy komenda „Hi Mercedes” i system jest gotowy podnie?? temperatur? w aucie czy poda? informacje o prognozie pogody albo najlepszej pizzerii na trasie – mówi Ewa ?abno-Fal?cka.
Dla rozwoju autonomicznych, po??czonych pojazdów kluczowe b?dzie upowszechnienie sieci 5G, która zwi?kszy pr?dko?? przesy?u danych nawet 100-krotnie.
W rezultacie samochód stanie si? prawdziwym mobilnym, autonomicznym, multimedialnym centrum komunikacji, informacji i rozrywki – mówi Ewa ?abno-Fal?cka.
Wdra?anie nowoczesnych technologii w bran?y motoryzacyjnej i zwi?zane z tym wyzwania by?y jednym z tematów pi?tej edycji konferencji naukowo-technicznej Automotive, która odby?a si? w Legnicy w dniach 26-27 wrze?nia. Gospodarzami konferencji byli firma Siemens oraz Konfederacja Lewiatan Zwi?zek Pracodawców Motoryzacji i Artyku?ów Przemys?owych.