Umiej?tno?ci cyfrowe stopniowo przestaj? by? atrybutem m?odego pokolenia. Kiedy w 2007 roku na rynku pojawi? si? pierwszy smartfon, seniorzy pocz?tkowo pozostawali w tyle za m?odymi. Jednak z biegiem lat stopniowo nadrabiali te zaleg?o?ci. W rzeczywisto?ci zbli?yli si? nawet do zamkni?cia cyfrowej luki pokoleniowej. Jednak wybuch pandemii spowolni? dotychczasowy trend, mimo i? jak wynika z badania Ericsson Consumer Lab, seniorzy w ostatnich latach wyra?nie rozbudowali swoje cyfrowe kompetencje i cz??ciej korzystali ze smartfonów, które w najbli?szym czasie b?d? coraz cz??ciej dzia?a? w sieciach 5G.
Jednym z powodów, dla których seniorzy zacz?li dogania? m?odsze pokolenia jest fakt, ?e ka?dego roku do tej grupy do??czaj? nowe, bardziej do?wiadczone cyfrowo osoby. Jednocze?nie najm?odsi w gronie seniorów ?atwiej przyswajaj? nowe nawyki internetowe, co wynika z ich stosunkowo du?ego do?wiadczenia cyfrowego. Z drugiej strony, cz?stym stymulantem rozwoju umiej?tno?ci w obszarze nowych technologii jest rodzina i przyjaciele, którzy zach?caj? seniorów do korzystania z urz?dze? i aplikacji u?atwiaj?cych komunikacj?, dostarczaj?cych informacji lub po prostu s?u??cych rozrywce.
„W czasie kryzysu Covid-19 i u progu popularyzacji technologii 5G zaskakuje fakt, ?e pokoleniowa luka cyfrowa przesta?a si? zmniejsza?. Nie dlatego, ?e seniorzy mniej korzystaj? z internetu – wr?cz przeciwnie, zacz?li cz??ciej u?ywa? tego kana?u komunikacji. Jednak w tym samym czasie, m?odsze pokolenia jeszcze intensywniej zacz??y wykorzystywa? wszelkie cyfrowe narz?dzia, co wyhamowa?o niwelowanie mi?dzypokoleniowych ró?nic” – mówi Marcin Sugak ekspert firmy Ericsson.
Seniorzy coraz lepiej wykorzystuj? mo?liwo?ci internetu
W porównaniu 2016 i 2020 roku, seniorzy posiadaj?cy smartfony zwi?kszyli swoje wykorzystanie we wszystkich sze?ciu badanych aktywno?ciach internetowych. To g?ówne wnioski zebrane przez Ericsson Consumer Lab na grupie tzw. „m?odych seniorów” w wieku 65-69 lat. W 2016 roku po?owa z nich przegl?da?a internet codziennie, obecnie robi to a? 81 proc. Co wi?cej, tylko po?owa u?ywa?a wtedy komunikatorów i korzysta?a codziennie z mediów spo?eczno?ciowych, dzi? stale korzysta z tych narz?dzi 70% seniorów.
Luka wewn?trzpokoleniowa
„Najbli?sze lata poka??, czy cyfrowa przepa?? mi?dzy pokoleniami pozostanie, czy te? b?dzie si? zmniejsza? po kryzysie Covid-19. Dodatkowo obecnie obserwujemy równie? wzrost innego rodzaju luki. Jest to luka wewn?trz grupy seniorów. Analiza danych pozwoli?a na wyodr?bnienie pi?ciu ró?nych segmentów seniorów, g?ównie na podstawie sposobu korzystania z urz?dze? cyfrowych oraz internetu” – mówi Marcin Sugak z firmy Ericsson.
Dwa z tych segmentów seniorów zosta?y zidentyfikowane jako stosunkowo powolne w przyswajaniu urz?dze? i korzystaniu z aktywno?ci internetowych. To “starzy tradycjonali?ci” i “zabiegani emeryci”, którzy s? bardziej nara?eni na samotne ?ycie ni? przeci?tny senior, cz?sto te? maj? wi?cej problemów zdrowotnych lub ogranicze? finansowych, które wp?ywaj? na jako?? ich ?ycia. Kolejnym segmentem seniorów s? “towarzyscy dziadkowie”, stanowi?cy 25 procent m?odych seniorów. Cz??ciej ni? poprzednie dwie grupy ?yj? w zwi?zku ma??e?skim oraz s? bardziej aktywni towarzysko. Z kolei dwie kolejne grupy najcz??ciej korzystaj? z cyfrowych narz?dzi. Pierwszy z tych segmentów nazywamy “koneserami dojrza?ego ?ycia”. Cz??ciej definiuj? siebie jako osoby dobrze wykszta?cone i posiadaj?ce ponadprzeci?tne dochody. Ostatni? grup? s? “starzej?cy si? fani technologii”. Ten segment korzysta z urz?dze? cyfrowych oraz internetu nie w celach u?ytkowych, a ich g?ównym motorem jest zainteresowanie sam? technologi?. Stosunkowo cz?sto s? dobrze wykszta?ceni, aktywni, cz??ciej zarabiaj? na swoim hobby, wi?cej konsumuj?, cz??ciej spotykaj? si? z przyjació?mi.
Ró?nice w wykorzystywaniu narz?dzi cyfrowych w obr?bi? tych grup s? ogromne. Wyj?tkowi s? starzej?cy si? fani technologii, którzy najcz??ciej korzystaj? z dobrodziejstw internetu, a zaraz za nimi plasuje si? grupa koneserów. Pozosta?e trzy segmenty seniorów sporadycznie korzystaj? z us?ug internetowych.
„Nie ulega w?tpliwo?ci, ?e musimy poprawi? sposób, w jaki seniorzy korzystaj? z narz?dzi internetowych. W ko?cu wszyscy powinni mie? do tego równe prawo. Nale?y zmniejsza? ryzyko wykluczenia cyfrowego – tu g?ówn? rol? mog? spe?ni? najbli?si starszych osób pomagaj?c im zrozumie? nowe technologie. Na przyk?ad, wyja?ni? czym jest sie? 5G i jakie korzy?ci przyniesie seniorom w wymiarze prywatnym czy wraz z dalsz? cyfryzacj? sektora medycznego” – dodaje specjalista Ericsson.
Inn? kwesti? zwi?zan? z luk? technologiczn? w?ród seniorów jest to, ?e maj? oni ró?ne podej?cie do technologii przysz?o?ci. To prawdopodobnie sprawi, ?e b?d? mieli równie? ró?ne warunki do korzystania z przysz?ych rozwi?za? technologicznych, które mog?yby poprawi? jako?? ich ?ycia. W badaniu 47 procent starzej?cych si? fanów technologii wyrazi?o ekscytacj? AI, podczas gdy 52 procent stwierdzi?o, ?e s? zafascynowani mo?liwo?ciami, jakie mo?e przynie?? nowa technologia mobilna 5G. W?ród tradycyjnych seniorów by?o to tylko 23 procent, a w?ród seniorów 25 procent.
Polska u progu 5G
W Polsce jeste?my ju? na drodze do upowszechnienia komunikacji w sieciach 5G, które dzi?ki du?ej przepustowo?ci ??cza i praktycznie zerowym opó?nieniom otworz? przed ?wiatem nowe mo?liwo?ci. Sprz?t firmy Ericsson jest gotowy do pracy w sieci 5G ju? od 2015 roku. Jest to mo?liwe dzi?ki aktualizacji do 5G za pomoc? zdalnej instalacji oprogramowania. Do tej pory do operatorów na ca?ym ?wiecie wys?anych zosta?o ponad 5 milionów anten 5G. Komisja Europejska oczekuje, ?e do 2025 r. kraje cz?onkowskie b?d? posiada? szerokie pokrycie sieci? 5G.
Ericsson jest aktywnym promotorem rozwi?za? 5G w Polsce – wdro?y? pierwsz? komercyjn? sie? 5G w Polsce z firm? Polkomtel, 5G w sieci Play, sie? testow? w Warszawie z Orange oraz kampus 5G na Politechnice ?ódzkiej. Firma wspó?pracuje z operatorami, o?rodkami badawczo-rozwojowymi, ?rodowiskiem akademickim oraz ze start-upami i przemys?em.
Ericsson posiada obecnie ponad 127 komercyjnych umów 5G, z których 79 to aktywne sieci dzia?aj?ce w 40 krajach. Ericsson jest równie? liderem w standaryzacji 5G, z wi?kszo?ci? udzia?ów dla 4G i 5G. Bior?c pod uwag? deklaracje zg?oszone do Europejskiego Instytutu Norm Telekomunikacyjnych (ETSI), stosuj?c filtr niezb?dno?ci, Ericsson jest na szczycie wy?cigu patentowego 5G. Wed?ug analizy firmy prawnej Bird & Bird, Ericsson posiada najwi?ksz? liczb? znacz?cych patentów SEP (standard-essential patent) zwi?zanych z 5G na ?wiecie (15,8%).
*Wyniki bada? firmy Ericsson „Seniors and technology during Covid-19: the latest insights” mo?na znale?? tutaj: https://www.ericsson.com/en/blog/2021/1/seniors-and-technology-during-covid