BrandsIT rozmawia z Tobiaszem Jankowskim, CEO Navitel Europe, o rozwoju firmy, technologii GPS i rynku nawigacji w Polsce.
BrandsIT: Firma Navitel oferuje nowoczesne rozwi?zania oparte o technologi? GPS dla przedsi?biorstw korzystaj?cych z flot samochodowych. Dlaczego skupiacie si? w?a?nie na takim odbiorcy?
Tobiasz Jankowski: Od pocz?tku istnienia naszej firmy zajmujemy si? tworzeniem rozwi?za? dla kierowców. Wszyscy, którzy tworz? mark? Navitel, s? kierowcami, sp?dzamy d?ugie godziny w samochodach, dlatego postanowili?my skupi? si? nad rozwi?zaniami, które u?atwi? i umil? podró?. Podczas jazdy autem mo?emy pozna? podstawowe problemy kierowców. Dla nas staje si? to inspiracj? do tworzenia nowych urz?dze?. Osobi?cie, nawigacj? i wideorejestrator samochodowy traktuj? jako nieod??czny atrybut ka?dego z samochodów. Chcemy zwyczajnie pomaga? klientom w codziennych podró?ach. Navitel to firma innowacyjna, dlatego nasze rozwi?zania daj? bardzo ciekawe funkcjonalno?ci u?ytkownikom.
BrandsIT: Co mo?e Pan powiedzie? o rozwoju firmy? Jak wygl?da? do tej pory i jakie s? plany na przysz?o??? Czy planujecie szerzej rozwin?? ofert? aplikacji?
Tobiasz Jankowski: Navitel w Polsce – to krótka, ale intensywna historia, która trwa dwa i pó? roku. Przez ten czas wykonali?my sporo pracy, aby zaistnie? na rynku urz?dze? PND, wideorejestratorów oraz tabletów. Polski zespó? liczy obecnie 11 osób i nadal planujemy powi?ksza? struktur? krajowego biura. Ten rok jest dla nas stabilizacj? sprzeda?y na rynku polskim, koncentrujemy si? g?ównie na towarowaniu wszystkich klientów i szkoleniu wszystkich sprzedawców – to bardzo d?ugi proces. Rozpocz?li?my ekspansj? na rynkach zagranicznych. Powstaj? lokalne struktury odpowiedzialne za sprzeda?, serwis oraz marketing w krajach takich jak: S?owacja, Litwa, ?otwa, Estonia, Rumunia, W?gry i Niemcy. Moim celem jest stworzenie marki o zasi?gu globalnym, tak aby urz?dzenia firmy Navitel by?y widoczne w sklepach z elektronik? u?ytkow? w ca?ej Europie. Chc?, aby motto przewodnie marki – „Navigate the World!” towarzyszy?o milionom ludzi na ca?ym ?wiecie.
BrandsIT: Jak wygl?da rynek systemu monitoringu i nawigacji w Polsce? Jak w ostatnim czasie si? kszta?tuje?
Tobiasz Jankowski: Rynek nawigacji w Polsce jest moim zdaniem uporz?dkowany i stabilny. Wszystkie urz?dzenia PND marki Navitel posiadaj? do?ywotnie, bezp?atne aktualizacje map. Wraz z oprogramowaniem u?ytkownik otrzymuje dobrej jako?ci urz?dzenie – to moim zdaniem recepta na sukces. Klienci s? co raz bardziej ?wiadomi, szukaj? produktów wysokiej jako?ci i profesjonalnego wsparcia technicznego w razie awarii sprz?tu. Rynek systemu monitoringu w Polsce jest dla nas nowy, tutaj dopiero tworzymy historie w tym segmencie biznesowym. Dodam, ?e w niektórych krajach wszystkie samochody pa?stwowe (policja, stra?, autobusy) korzystaj? wy??cznie z systemu monitoringu Navitel. Zauwa?alna jest spora konkurencja, lecz po sukcesie naszych urz?dze? uwa?am, ?e uda nam si? w przeci?gu kilku lat zdoby? minimum 10% tego rynku. W tej chwili prowadzimy rekrutacje osób dzia?aj?cych w tym sektorze.
BrandsIT: Co stanowi najwi?ksz? barier? rozwoju bran?y zastosowa? technologii GPS?
Tobiasz Jankowski: My jako firma tych barier nie widzimy. Uwa?am, ?e urz?dzenie PND b?dzie zawsze niezb?dnym elementem w ka?dym samochodzie. Rynek nawigacji fabrycznych jest wr?cz „skostnia?y” – niedok?adne mapy, drogie aktualizacje powoduj?, ?e klienci nie chc? inwestowa? dodatkowych kilkunastu tysi?cy z?otych na taki sprz?t. Aplikacje nawigacyjne maj? swoich zwolenników i przeciwników. ?yjemy w czasach smartfonów, które s? przeci??one ilo?ci? dodatkowych programów. Znacznie skraca to ?ywotno?? baterii i utrudnia funkcjonowanie urz?dzenia. Odpowiednim wyj?ciem z sytuacji jest oddzielna nawigacja PND, z do?ywotni? aktualizacj? map. Inwestujemy w nowe rozwi?zania, aby rozwija? t? kategori? i wyznacza? trendy.
BrandsIT: Firma Navitel dzia?a tak?e w innych krajach: w Rosji, na Ukrainie, Bia?orusi, Czechach. Jak kszta?tuje si? sprzeda? w tych regionach? Który z nich jest dla firmy najbardziej atrakcyjny?
Tobiasz Jankowski: Pod wzgl?dem sprzeda?y urz?dze? na pierwszym miejscu jest biuro w Polsce, z którego „zaopatrujemy” wszystkie kraje Europy. Bardzo wa?nym rynkiem dla nas jest rynek Wschodni. Przesz?o 200 milionów mieszka?ców – to tutaj nasz soft nawigacyjny Navitel Navigator ma monopol (ponad 95% udzia?u). W wielu urz?dzeniach markowych firm wbudowanym oprogramowaniem jest Navitel Navigator. Reasumuj?c, w Europie sprzedajemy w?asny sprz?t z softem Navitel, a na wschodzie jeste?my liderem sprzeda?y oprogramowania nawigacyjnego.
BrandsIT: Które z rozwi?za? Pa?skiej firmy najbardziej zas?uguje na uwag?, Pana zdaniem, i dlaczego?
Tobiasz Jankowski: Moim zdaniem sercem Navitel jest mapa i software nawigacyjny. Zawsze powtarzam, ?e najwa?niejsz? rzecz? w nawigacji GPS jest mapa. Ka?dego dnia nad aktualno?ci? naszego systemu pracuje ponad 400 osób. Oprócz tego, w samej Europie codziennie je?dzi ponad 30 specjalnych samochodów – geocarów, które rejestruj? materia? drogowy wykorzystywany w produkcji map. Jako nieliczni mo?emy si? pochwali? tak rozbudowan? infrastruktur?.