Sevilla FC – jeden z najpopularniejszych klubów pi?karskich Hiszpanii i Europy – zdoby? ?wiatowe uznanie nie tylko za spraw? swoich wyników sportowych, ale równie? sukcesów w pozyskiwaniu pi?karskich talentów. Teraz w?adze hiszpa?skiego klubu id? o krok dalej i si?gaj? po nowe mo?liwo?ci jakie daje sztuczna inteligencja.
Niedawno IBM i Sevilla FC zaprezentowa?y Scout Advisor, innowacyjne narz?dzie stworzone na bazie generatywnej AI, które b?dzie wykorzystywane przez klub oraz jego zespó? skautów do opartej na danych analizy i oceny kandydatów. Sevilla FC Scout Advisor, stworzony na platformie IBM watsonx oferuj?cej rozwi?zania AI dla firm, zintegruje si? z istniej?cym pakietem samodzielnie opracowanych aplikacji wykorzystuj?cych du?e ilo?ci danych. Dzi?ki temu klub b?dzie w stanie efektywnie wykorzystywa? obszern? baz? danych oraz skuteczniej analizowa? statystyki zawodników.
AI pomo?e w skautingu
Decyzje dotycz?ce skautingu i rekrutacji zawodników w elitarnych dru?ynach sportowych, zw?aszcza w bran?y pi?karskiej, wi??? si? z wielomilionowymi inwestycjami, d?ugoterminowymi kontraktami i wysokim poziomem niepewno?ci co do ich skuteczno?ci i zwrotu z inwestycji. Tradycyjnie rekrutacja zawodników opiera?a si? na po??czeniu subiektywnej ludzkiej obserwacji i analizy danych wykonywanej bez wsparcia nowoczesnej technologii. Podej?cie to ma jednak kilka ogranicze?, poniewa? jest czasoch?onne i uwzgl?dnia tylko ograniczon? liczb? czynników.
W pracach nad Scout Advisor uczestniczyli specjali?ci ds. danych Sevilla FC oraz zespó? IBM Client Engineering. Opracowane przez nich rozwi?zanie wykorzystuje przetwarzanie j?zyka naturalnego watsonx oraz specjalnie zaprojektowane modele fundamentalne do przeszukiwania i analizy du?ych ilo?ci informacji zawartych w bazach danych klubu. Scout Advisor umo?liwia dok?adniejsz? ocen? kandydatów poprzez analiz? zarówno danych ilo?ciowych – takich jak wzrost, waga, szybko??, liczba bramek czy minut na boisku, jak i jako?ciowych danych nieustrukturyzowanych z ponad 200 000 raportów skautingowych. Dzi?ki temu narz?dziu mo?liwe jest uzyskanie dok?adniejszej oceny potencja?u zawodników.
Przetwarzanie j?zyka naturalnego umo?liwia Sevilla FC wykorzystanie du?ych modeli j?zykowych (LLM), co znacz?co poprawi precyzj? i efektywno?? w identyfikowaniu zawodników. Wykorzystuj?c j?zykowe komendy skautów Sevilla FC, które charakteryzuj? najwa?niejsze atrybuty poszukiwanych graczy, Scout Advisor tworzy starannie wyselekcjonowane listy potencjalnych kandydatów, dostosowane do konkretnych wymaga?. Dodatkowo, generuje on szczegó?owe zestawienia raportów skautingowych dla ka?dego z graczy. Scout Advisor integruje równie? profil ka?dego zawodnika z dedykowanymi aplikacjami danych Sevilla FC, co przek?ada si? na pog??bion? analiz? statystyk.
Sevilla FC jest równie? pionierem w tworzeniu zaawansowanych aplikacji analitycznych, wykorzystuj?cych szerokie spektrum danych do profilowania zawodników. Obecnie, dzi?ki wsparciu narz?dzia Scout Advisor, klub zyskuje dodatkow? przewag? konkurencyjn?. Po??czenie istniej?cych technologii klubu z generatywnymi modelami sztucznej inteligencji ma na celu zniwelowanie ró?nic mi?dzy skautingiem opartym na danych a obserwacjami bezpo?rednimi, trudnymi do kwantyfikacji. Automatyzacja wykorzystuj?ca AI ma ulepszy? proces szukania talentów, umo?liwiaj?c klubowi podejmowanie lepszych decyzji.
AI stworzy dru?yn? marze??
IBM watsonx pozwoli Scout Advisor w pe?ni wykorzysta? potencja? obszernej bazy danych i raportów o zawodnikach Sevilla FC, umo?liwiaj?c wyszukiwanie obiecuj?cych kandydatów za pomoc? j?zyka naturalnego i wyselekcjonowanie potencjalnych rekrutów na podstawie ich kluczowych wska?ników ilo?ciowych oraz szczegó?owych opinii ekspertów skautingu na ich temat. Zapewnia to Sevilla FC potencjaln? przewag? konkurencyjn? w podejmowaniu bardziej ?wiadomych decyzji rekrutacyjnych dzi?ki wgl?dowi opartemu na technologii.
“Cieszymy si? z nawi?zania wspó?pracy z IBM, poniewa? ten projekt mo?e by? prze?omem dla Sevilla FC i ca?ej bran?y sportowej” – mówi José María del Nido Carrasco, prezes Sevilla FC. “Nasz zespó? skautów i analityków jest zaanga?owany w poszukiwanie najlepszych graczy, dzia?aj?c wspólnie na sukces dru?yny. Od dawna pracowali?my nad stworzeniem szerokiej bazy danych, zawieraj?cej szczegó?owe raporty o zawodnikach. Dzi?ki wsparciu IBM, mo?emy w pe?ni wykorzysta? ten zasób. Daje nam to znaczn? przewag? w procesie rekrutacji zawodników i umo?liwia pozyskanie dla naszej dru?yny najlepszych graczy, co przyczyni si? do dalszej poprawy wyników na boisku. Wierzymy, ?e ta wspó?praca b?dzie mia?a pozytywny wp?yw nie tylko na klub Sevilla FC, ale zapocz?tkuje te? rewolucj? w bran?y sportowej. Dzi?ki temu narz?dziu Sevilla FC pokazuje równie?, ?e technologia jest nie tylko narz?dziem, ale te? cz??ci? zachodz?cych zmian i ma realny wp?yw na przysz?o?? klubu”.
Wspó?praca IBM z Sevilla FC wpisuje si? w szersz? koncepcj? biznesow?, zak?adaj?c? wykorzystanie najnowszych technologii, umo?liwiaj?cych maksymalne zoptymalizowanie i wykorzystanie danych. Zastosowanie zaawansowanej sztucznej inteligencji, wspieraj?cej operacje pi?karskie, umo?liwi?o integracj? rozwi?za? opartych na systemie watsonx z istniej?c? ju? architektur? danych. Celem Sevilla FC jest podniesienie efektywno?ci inwestycji w posiadan? ju? infrastruktur?, poprzez bardziej trafne i szybsze decyzje rekrutacyjne, bazuj?ce na wiarygodnych danych.