Osoby pracuj?ce w domu nie u?atwiaj? ?ycia administratorom IT. Jednym z najcz?stszych b??dów pope?nianych przez zdalnych pracowników jest korzystanie z nieznanych oraz niezalecanych przez pracodawców aplikacji.
Firmy oraz instytucje w czasie pandemii znajduj? si? pod obstrza?em hakerów. Napastnicy skrz?tnie wykorzystuj? wszelkie okazje do kradzie?y danych, zaszyfrowania dysku czy instalacji trojana. Niestety, zdalni pracownicy robi? niewiele, aby powstrzyma? dzia?ania napastników. Wr?cz przeciwnie, bardzo cz?sto otwieraj? przed nimi nowe mo?liwo?ci. Wed?ug bada? przeprowadzonych przez NetMotion 62 proc. spo?ród osób pracuj?cych w domu korzysta z niebezpiecznych aplikacji, czyli takich, które mog? zawiera? z?o?liwy kod, oprogramowanie szpieguj?ce, trojany. Natomiast 25 proc. korzysta z narz?dzi niezatwierdzonych przez dzia? IT. W tej grupie prym wiod? aplikacje zwi?kszaj?ce produktywno?? (38 proc.), takie jak Google Docs i Doodle, a zaraz za nimi s? programy komunikacyjne (32 proc), w tym WhatsApp i Zoom.
Z badania NetMotion wynika, ?e jedna na sze?? organizacji nie posiada rozwi?za? do monitorowania zdalnych pracowników. Ale nawet przedsi?biorcy dysponuj?cy tego typu narz?dziami nie do ko?ca kontroluj? sytuacj? – dzia?y IT przyznaj?, ?e nie potrafi?y zdiagnozowa? co czwartego problemu zg?aszanego przez personel pracuj?cy w domu. Co ciekawe, ze wspó?pracy ze specjalistami IT nie s? zadowoleni zdalni pracownicy, którzy deklaruj?, i? mniej ni? po?ow? zg?osze? rozwi?zano w sposób zadowalaj?cy.
- Shadow IT, czyli korzystanie przez personel z technologii i rozwi?za? niezaaprobowanych oficjalnie przez dzia? informatyczny, nie jest nowym zjawiskiem. Jednak wraz z popularyzacj? zdalnej pracy ten trend dodatkowo si? nasili?. Niestety, u?ywanie aplikacji pochodz?cych z nieznanego ?ród?a, niesie ze sob? powa?ne konsekwencje. Pracownik nara?a w ten sposób nie tylko w?asne dane, ale równie? pracodawcy. – mówi Mariusz Politowicz z firmy Marken, dystrybutora rozwi?za? Bitdefender.