Du?e miasta stale przyci?gaj? do siebie nowych mieszka?ców. Wi?ksza liczba ludno?ci oznacza wzmo?ony ruch, a co za tym idzie – prawdopodobie?stwo wyst?powania korków, zatorów oraz wyd?u?enia czasu dotarcia do miejsca docelowego wzrasta. Plani?ci musz? wi?c w szczególno?ci uwzgl?dni? kwestie mobilno?ci miejskiej, by sta?a si? ona jak najbardziej efektywna. Wsparciem mog? okaza? si? zaawansowane technologie dozoru wizyjnego, obejmuj?ce wydajne kamery oraz analityk? na brzegu sieci.
Wed?ug danych GUS do 2030 roku na obszarach metropolitarnych oraz w du?ych miastach, np. w Trójmie?cie, Krakowie czy Warszawie prognozowane s? wzrosty populacji. Bank ?wiatowy natomiast podaje, ?e do roku 2050 populacja miejska na ca?ym ?wiecie podwoi si?. Wzrosty te wi??? si? z nowymi oczekiwaniami, nap?ywaj?cymi wraz z nowymi mieszka?cami. To, co ma kluczowe znaczenie to wysoko zoptymalizowana mobilno?? miejska – mieszka?cy miast chc? wygodnie i bezpiecznie porusza? si? po mie?cie w jak najkrótszym czasie, niezale?nie od wybieranego ?rodka transportu. Warto zauwa?y?, ?e we wspó?czesnych miastach wzros?a cz?stotliwo?? wybierania tak?e alternatywnych ?rodków transportów – takich jak rowery i hulajnogi miejskie, co równie? jest znacz?cym czynnikiem wp?ywaj?cym na potrzeby mieszka?ców zwi?zane z mobilno?ci?.
Zaspokojenie tych potrzeb sprowadza si? do konieczno?ci zachowania wysokich standardów w planowaniu przestrzeni miejskiej, a tak?e w zarz?dzaniu ruchem i t?umem. Technologia – a w szczególno?ci systemy dozoru wizyjnego – mo?e odegra? kluczow? rol? we wspieraniu bezpiecze?stwa i wydajno?ci oraz w planowaniu przysz?o?ci miast.
Odpowiedni przep?yw ruchu w mie?cie jako priorytet
Jednym z najwa?niejszych czynników wp?ywaj?cych na pozytywne do?wiadczenia podczas pobytu (lub odwiedzin) w mie?cie jest to, w jaki sposób odbywa si? przemieszczanie od punktu A do B. Na poziom zadowolenia wp?ywaj? m.in. optymalizacja sygnalizatorów ?wietlnych, brak korków czy odpowiednia infrastruktura dla osób poruszaj?cych si? rowerami, czy hulajnogami. W tym przypadku technologia sieciowych systemów wizyjnych mo?e by? wykorzystywana w czasie rzeczywistym, aby zapewni? swobodny przep?yw ruchu w mie?cie i zminimalizowa? zatory. Podstaw? jest sprawne zarz?dzanie skrzy?owaniami i sterowanie sygnalizacj? ?wietln?. Kamery monitoringu wyposa?one w inteligentne oprogramowanie mog? by? zintegrowane z sygnalizacj? ?wietln? w celu zliczania i lepszego zrozumienia przep?ywu pieszych, rowerzystów i pojazdów przez skrzy?owanie. Zebrane przez kamery sieciowe statystyki ruchu mog? zosta? wykorzystane w czasie rzeczywistym do obs?ugi i optymalizacji sterowników ruchu na skrzy?owaniach.
Zarz?dzanie parkingami
Kolejnym elementem wp?ywaj?cym na p?ynno?? ruchu w mie?cie jest efektywne zarz?dzanie parkingami. Zatory i korki cz?sto s? powodowane przez kierowców poszukuj?cych miejsc parkingowych. By usprawni? ten proces, warto postawi? na rozwi?zania oparte na kamerach sieciowych, dzi?ki którym mo?liwa b?dzie detekcja wolnych miejsc parkingowych. Informacje z kamer mog? by? dostarczane do specjalnych aplikacji lub cyfrowych oznakowa? znajduj?cych si? na parkingu, aby wskaza? kierowcom dok?adn? lokalizacj? wolnego miejsca bez konieczno?ci b??dzenia po parkingu. Aby zapewni? jak najwi?kszy poziom bezpiecze?stwa na parkingach i chc?c unikn?? ewentualnych st?uczek, warto postawi? na rozwi?zania monitoruj?ce pr?dko??, np. w postaci specjalnych aplikacji wbudowanych w kamerze, które zintegrowane z sygnalizatorami sieciowymi mog? skutecznie ostrzega? kierowc?, gdy ten przekroczy dozwolon? pr?dko?? na parkingu.
„Usprawnienia w zarz?dzaniu parkingami mo?na tak?e uzyska? dzi?ki wdro?eniu automatyzacji. Dzi?ki technologii rozpoznawania tablic rejestracyjnych mo?na sprawi?, ?e wjazd lub wyjazd z parkingu stanie si? p?ynniejszy, a p?atno?? zautomatyzowana. Odbywa si? to za pomoc? oprogramowania, które rejestruje obraz tablicy rejestracyjnej w czasie rzeczywistym, porównuje dane z danymi na wst?pnie zdefiniowanej li?cie, a nast?pnie wyzwala odpowiednie dzia?ania. Przyk?adowo po??czenie sieciowego sygnalizatora z kamer? do rozpoznawania tablic rejestracyjnych, mo?e by? u?ywane do sprawniejszego zarz?dzania wjazdem na parking” – mówi Konrad Badowski z Axis Communications.Â
Zarz?dzenie zdarzeniami na kluczowych obszarach
Jednymi z miejsc w przestrzeni miejskiej, najbardziej nara?onymi na incydenty i wypadki z udzia?em pojazdów i ludzi, s? skrzy?owania. W zwi?zku z tym konieczne jest szczególne zwrócenie uwagi na te obszary oraz wdro?enie rozwi?za? i technologii, które przyczyni? si? do zminimalizowania prawdopodobie?stwa wyst?pienia sytuacji niebezpiecznej, a tak?e umo?liwi? natychmiastowe reagowanie w razie wypadku. Kamery sieciowe mog? by? wykorzystywane jako automatyczne detektory zdarze?, które identyfikuj? je w ci?gu kilku sekund, wspieraj?c dzia?ania operacyjne za pomoc? pozyskanych w czasie rzeczywistym danych o ruchu drogowym. Wysokiej jako?ci materia? wideo mo?e by? wykorzystany tak?e do uzyskania ?wiadomo?ci sytuacyjnej i podj?cia odpowiednich dzia?a?, np. b?yskawicznego poinformowania s?u?b. Obraz wideo mo?e równie? sta? si? dowodem w dochodzeniach s?dowych, co pozwoli unikn?? przysz?ych incydentów.
Wykorzystanie analityki do przysz?o?ciowego planowania mobilno?ci miejskiej
Szybko rozwijaj?ce si? miasta stawiaj? przed urbanistami wyzwania zwi?zane z konieczno?ci? sprostania nowym trendom i wymaganiom w zakresie mobilno?ci, takimi jak wyd?u?ony czas podró?y, zanieczyszczenie powietrza i d?wi?ku oraz incydenty. Podczas planowania przysz?ej infrastruktury kluczowe jest zrozumienie obecnej sytuacji w celu jej optymalizacji i ustalenia priorytetów. Kamery sieciowe z mo?liwo?ci? g??bokiego uczenia si? mog? by? wykorzystywane jako czujniki zbieraj?ce i przetwarzaj?ce dane. Wykorzystanie modu?ów analitycznych pozwalaj?cych klasyfikowa? i liczy? ludzi, pojazdy oraz obiekty, umo?liwia gromadzenie danych o tym, jak uczestnicy ruchu drogowego poruszaj? si? po mie?cie oraz w jaki sposób ruch odbywa si? w ró?nych miejscach i porach dnia. Ponadto rozwi?zania operuj?ce na brzegu sieci skutecznie ograniczaj? ilo?? fa?szywych alarmów, ignoruj?c typowe zachowania dla ruchu miejskiego. Dzi?ki takim rozwi?zaniom mo?na odpowiednio reagowa? na przypadki naruszenia bezpiecze?stwa w czasie rzeczywistym lub na inne zdarzenia, które maj? miejsce w danej lokalizacji, aby poprawi? wydajno?? operacyjn? i wyci?gn?? przysz?o?ciowe wnioski.
„Analityka w kamerach sieciowych mo?e przyczyni? si? do zidentyfikowania newralgicznych obszarów w przestrzeni miejskiej, szczególnie nara?onych na incydenty lub wypadki. Wykorzystanie tych informacji mo?e znacznie u?atwi? planistom miejskim podejmowanie decyzji z zakresu bezpiecze?stwa, np. reorganizacji ruchu w danym miejscu. Ponadto dane te s? podstaw? „cyfrowych bli?niaków”, czyli zaawansowanych modeli analitycznych miast, w których mo?na przetestowa? rzeczywisty wp?yw na mobilno?? miejsk? planowanych robót drogowych czy zmian w infrastrukturze” – zaznacza Konrad Badowski z Axis Communications.Â