Doceniaj? nauk? i innowacyjno??. Mimo, ?e kusz? ich aplikacje wspieraj?ce zdrowie, nie rezygnuj? z kontaktu z lekarzem. Widz? te? warto?? rozwi?za? cyfrowych dla zdrowia rodziców i dziadków. Oto oni: m?odzi Polacy w raporcie „Barometr Bayer 2022”. Kre?li on obraz m?odych ludzi ?wiadomych problemów, ale te? wiedz?cych jak korzysta? z innowacji.
„Barometr Bayer“ jest dorocznym badaniem stanu ?wiadomo?ci Polaków na wa?ne spo?ecznie tematy - zrównowa?ony rozwój, stosunek do nauki oraz do nowoczesnych rozwi?za? w zdrowiu i rolnictwie. W tym roku badanie skupia si? na szeroko dyskutowanych w przestrzeni publicznej tematach. Jednym z nich jest dba?o?? m?odych Polaków o zdrowie, w tym korzystanie z ró?norodnych aplikacji do monitorowania organizmu. Honorowy patronat nad badaniem obj?? United Nations Global Compact Network Poland.
W tym roku ta barwnie namalowana diagnoza, która zawsze sk?ania do ?ywio?owych dyskusji, portretuje pokolenie gotowe ju? za moment przej?? stery ?wiata. Jak go urz?dz? i w jakiej kondycji pozostan? dzisiejsi 20-latkowie?
M?odzi Polacy s? zgodni; warto dba? o siebie od ma?ego i robi? to przez ca?e ?ycie – nie czekaj?c do pó?niejszego wieku. Ponad po?owa m?odych Polaków deklaruje, ?e dla dobrej kondycji decyduj?ce jest zdrowe od?ywianie (cho? do praktykowania go przyznaje si? tylko jedna trzecia z nich). Dla m?odych wa?ne jest apewnienie sobie odpowiedniej ilo?ci snu (49%), aktywno?? fizyczna (47%) i ograniczanie stresu (43%). Kobiety zdecydowanie bardziej od m??czyzn dbaj? o relaks i czas na sen. Co trzeci ankietowany docenia wag? regularnych bada? lekarskich.
M?odzi chc? mie? kontakt z lekarzem, a 57 proc. zgadza si? ze stwierdzeniem, ?e najlepszy jest bezpo?redni kontakt, ale w pewnych wypadkach, np. wypisania recepty czy skierowania, mo?na skorzysta? z porady zdalnej. Co wed?ug badania „Barometr Bayer 2022“ robi dwudziestolatek, gdy potrzebuje porady lub informacji o swoim zdrowiu? Najwi?cej – bo po?owa – kontaktuje si? z lekarzem, g?ównie na wizyt? osobist?.
M?odzi Polacy przywi?zuj? wag? do zdrowego trybu ?ycia i korzystaj? z mo?liwo?ci technologicznych: blisko dwie trzecie zainstalowa?o ju? w telefonie aplikacj? zwi?zan? ze zdrowiem czy ?wiczeniami. M?odzi doceniaj? motywuj?c? rol? aplikacji (42%) i mo?liwo?? obserwowania jak parametry zdrowia zmieniaj? si? w czasie (38%). Co czwarty dzi?ki nim jest zmotywowany do wykonania okre?lonej aktywno?ci.
Aplikacje to towarzysz aktywnosci m?odych Polaków – pomagaj? w liczeniu liczby kroków (56%), kilometrów (44%), spalonych kalorii (37%), oceny jako?ci snu (32%), sprawdzenia t?tna (31%) czy ci?nienia (14%). Niemal po?owa respondentów przedstawia lekarzowi dane zebrane w ten sposób. Wi?kszo?? (69%) chcia?aby, aby informacje na temat historii chorób i leczenia by?y dost?pne w jednym miejscu.
Ponad po?owa m?odych Polaków jest przekonana o tym, ?e aplikacje w przypadku osób starszych maj? sens. M?odzi wskazuj?, ?e aplikacje przypominaj? o zachowaniach prozdrowotnych – aktywno?ci fizycznej, wzi?ciu leków, przyjmowaniu p?ynów. 43% m?odych Polaków deklaruje, ?e ich rodzice i dziadkowie ju? przekonali si? do korzystania z aplikacji, które monitoruj? kondycj? i przypominaj? o zachowaniach prozdrowotnych.
– „Barometr Bayer“ rysuje obraz m?odych jako pokolenia czuj?cego odpowiedzialno?? za stan w?asnego zdrowia. Podkre?laj? wag? troski o swój dobrostan, w tym profilaktyk? i odczytywanie sygna?ów p?yn?cych z organizmu – tak, by nie dopu?ci? do choroby. Ch?tnie korzystaj? ze zdobyczy nauki i techniki – mówi Markus Baltzer, prezes firmy Bayer w Polsce – To, co m?odzi postuluj?, my – z pomoc? nauki – ju? wprowadzamy. To mi?dzy innymi rozwi?zania cyfrowe na rzecz zdrowia. Oparta na wiedzy troska o w?asne zdrowie okre?lana jest mianem „science-led selfcare“. Badanie dowodzi, ?e m?odzi Polacy deklaruj?, ?e post?puj? zgodnie z jej zasadami. To buduj?ce, dlatego z optymizmem patrzymy w przysz?o??.