Smartfon przysz?o?ci? e-bankowo?ci?

Klaudia Ciesielska
5 Min
smartfon

W Polsce ju? ponad 64 proc. osób posiada smartfona, a blisko 48 proc. ankietowanych deklaruje, ?e korzysta z mobilnych urz?dze? przez ponad 2 godziny dziennie. Wzrasta równie? liczba u?ytkowników bankowo?ci mobilnej – co trzeci respondent loguje si? do swojego banku za pomoc? smartfona lub tabletu.  Instytucje bankowe i po?yczkowe dostrzegaj?c potrzeby klientów rozwijaj? aplikacje oraz strony mobilne. Wed?ug danych ekspertów ju? ponad 40 proc. po?yczek udzielanych za po?rednictwem kana?ów online jest zaci?ganych przez smartfona. Czy w przysz?o?ci bankowo?? mobilna zast?pi wizyty w banku, a sam smartfon pos?u?y nam za terminal p?atniczy?

Smartfon zamiast komputera?

Z urz?dze? mobilnych korzystamy praktycznie non stop. Obecnie ju? ponad po?owa ludzi na ?wiecie u?ywa smartfonów. Przewiduje si?, ?e do 2021 roku ich ilo?? na ca?ym globie wzro?nie do 70 procent. W Polsce ju? ponad 64 proc. osób posiada smartfona, a rodzimy rynek m-commerce nieustannie si? rozrasta. W?ród osób regularnie korzystaj?cych z Internetu odsetek ten wzrasta do 83 proc. Blisko 48 proc. Polaków deklaruje, ?e korzysta z mobilnych urz?dze? ponad 2 godziny dziennie. To wzrost o pó? godziny w stosunku do ubieg?ego roku. Za pomoc? smartfona (a nie przez tablet czy PC) sprawdzamy wiadomo?ci (53 proc.) i korzystamy z mediów spo?eczno?ciowych (48 proc.). Równie ch?tnie zamieszczamy zdj?cia (42 proc.) i przegl?damy filmy w mediach spo?eczno?ciowych (38 proc.)  Co trzecia osoba korzysta z bankowo?ci mobilnej i czyta artyku?y, a co czwarty internauta za pomoc? smartfona wysy?a maile. Co ciekawe, jedna trzecia klientów najwi?kszych banków, przesta?a si? do nich logowa? z poziomu komputerów. Eksperci szacuj?, ?e za ju? w perspektywie najbli?szych 5 lat smartfony zast?pi? wielu osobom komputer. Sprz?t mobilny przejmuje coraz wi?cej funkcji PC, a wraz z rozwojem urz?dze? b?dzie rosn?? równie? ich funkcjonalno??.

Bankowo?? pod znakiem mobile

Przenoszenie us?ug do kana?u mobilnego jest jednym z wiod?cych trendów w sektorze us?ug finansowych. Obserwuj?c rosn?c? liczb? u?ytkowników i rozwój technologii mobilnych, wysoce prawdopodobne jest to, ?e ju? za par? lat bankowo?? mobilna mo?e sta? si? g?ównym kana?em klienta w relacji z bankiem. Dodatkowo, banki i instytucje pozabankowe coraz cz??ciej umo?liwiaj? klientom proste analizy bud?etu na podstawie wp?ywów i wydatków. W przysz?o?ci udost?pnienie kompleksowych analiz i doradztwa finansowego online mo?e sta? si? wa?n? kart? przetargow? w rywalizacji pomi?dzy bankami o klienta. Oprócz narz?dzi doradczych firmy z sektora fintech pracuj? nad algorytmami, które b?d? udziela? po?yczek na podstawie zapyta? wpisywanych w wyszukiwarce internetowej. Wyszukiwarka automatycznie wy?le zapytanie do instytucji finansowej, w której mamy rachunek, a nast?pnie po pozytywnej weryfikacji transakcja zostanie sfinalizowana za pomoc? podpisu elektronicznego. Tym samym proces po?yczania stanie si? jeszcze ?atwiejszy i szybszy oraz dostosowany do aktualnych potrzeb finansowych klienta.

Obecnie najwa?niejszym kierunkiem, w którym rozwija si? bran?a us?ug finansowych jest digitalizacja. Dzi?ki firmom z sektora fintech coraz szybciej przebiega proces migracji klientów do kana?ów mobilnych. Wed?ug raportu Mobee Dick Polska ju? w tym roku wejdzie do grupy krajów zaliczanych do „multi device mobile centric”, co oznacza, ?e udzia? czasu sp?dzanego na smatfonach i tabletach przekroczy próg 50 proc., przewy?szaj?c tym samym udzia? czasu sp?dzanego na komputerach. Równocze?nie wraz z post?puj?cym rozwojem m-commerce coraz wi?cej wniosków o po?yczk? dokonywanych jest mobilnie -  za pomoc? smartfonów lub tabletów. W firmie TWINO ponad 50 proc. po?yczek jest zaci?ganych w ten sposób. Wyra?nie pokazuje to, ?e Polacy s? otwarci na nowe technologie – nawet w przypadku tematu tak wra?liwego, jak finanse – komentuje Micha? Papli?ski, Country Manager w TWINO (w?a?ciciel netcredit.pl i incredit.pl).

Rozwi?zania mobilne przysz?o?ci

Polskie spo?ecze?stwo z ?atwo?ci? przyswaja innowacje w dziedzinie nowych technologii. Trzy razy cz??ciej ni? inni Europejczycy korzystamy z p?atno?ci zbli?eniowych, co sprawia, ?e jeste?my w ?wiatowej czo?ówce, je?li chodzi o wykorzystanie najbardziej nowoczesnych technologii w bankach. Nic dziwnego, ?e fintechy wychodz?c naprzeciw oczekiwaniom stale poszukuj? nowych rozwi?za? usprawniaj?cych proces p?atno?ci bezgotówkowych. Ju? teraz firmy z sektora nowoczesnych us?ug finansowych pracuj? nad technologi? pozwalaj?ca zast?pi? terminal p?atniczy przez smartfon. Dzi?ki specjalnej aplikacji smartfony b?d? mog?y przyjmowa? wszystkie p?atno?ci zbli?eniowe- zarówno te wykonane za pomoc? telefonu, jak i plastikowej karty. Zmianie ulegnie równie? sposób logowania si? do us?ug finansowych – klient uzyska dost?p do konta za pomoc? funkcji rozpoznawania twarzy lub t?czówki.

?ród?o: Ipsos „Device Agnostic: Why You Need to Transform Now”.
?ród?o: raport „POLSKA.JEST.MOBI 2018”.
Udostępnij