Software house’y si?gaj? po venture capital – Raport

Klaudia Ciesielska
4 Min

Coraz wi?ksza liczba software house’ów decyduje si? na dywersyfikacj? przychodów
poprzez wdra?anie w?asnych produktów, dzi?ki czemu otwiera si? na wspó?prac? z
funduszami venture capital – to jeden z kluczowych wniosków p?yn?cych z raportu
„Finansowanie VC w bran?y Software House” przygotowanego przez fundusz
Czysta3.VC

Celem raportu by?o zbadanie realnych potrzeb, wiedzy i potencja?u inwestycji typu venture capital na rynku software house. Respondenci wskazali w nim kluczowe problemy i wyzwania stoj?ce przed bran??, ale tak?e oczekiwania wobec funduszy, które s? dla nich
wci?? wzgl?dnie nowym ?ród?em finansowania.

Koncepcja w??czenia software house’ów do spektrum zainteresowa? funduszy Venture
Capital wynika z transformacji na rynku start-upów, które na przestrzeni lat przesta?y
budowa? wewn?trzne zespo?y programistyczne i zacz??y zleca? kompleksowo
tworzenie oprogramowania na zewn?trz. Kiedy trend ten zacz?? dominowa?, software
house’y sta?y si? swoistymi centrami innowacji tworz?cymi tak?e w?asne produkty,
dysponuj?c unikaln? wiedz? i kompetencjami technologicznymit?umaczy Szymon Janiak, Dyrektor Zarz?dzaj?cy funduszu Czysta3.VC.

G?ówne problemy software house’ów

Badani respondenci dostrzegaj? problem niewykorzystanego potencja?u marketingowego oraz sprzeda?owego w swoich spó?kach. W?ród najliczniej wskazywanych jako „istotny” oraz „bardzo istotny problem” w rozwoju, znalaz?y si? brak strategii w zakresie marketingu us?ug (58%) i brak konsekwentnej strategii w sprzeda?y us?ug 61%.

Drug? grup? istotnych i bardzo istotnych trudno?ci, które dostrzegaj? software house’y, s?
kwestie zwi?zane z pozyskiwaniem warto?ciowych pracowników (56% respondentów), a w konsekwencji presja p?acowa i wysoki koszt wynagrodze? obci??aj?cy bud?et firmy (58% badanych). W tym kontek?cie zrozumia?a staje si? du?a gotowo?? SH do tworzenia  w?asnych produktów, które u?atwi? pozyskanie dodatkowych ?róde? dochodów, niezwi?zanych z przepracowan? liczb? godzin programisty i szukania do wspó?pracy inwestorów venture capital (71,3%).

Sk?d software house’y bior? pieni?dze

45% badanych deklaruje, ?e nie korzysta?o z ?adnych zewn?trznych form finansowania
swoich software house’ów. Najpopularniejsz? form? pozyskiwania ?rodków w?ród
ankietowanych jest po?yczka lub kredyt bankowy – w toku dzia?alno?ci si?gn??o po nie 37%
firm.

W?ród badanych 86% deklaruje, ?e posiada co najmniej podstawow? wiedz? dotycz?c?
finansowania venture capital, a 31% z nich uznaje, ?e bardzo dobrze orientuje si? w tym
temacie. Deklarowana wiedza o VC ma jednak w wi?kszo?ci przypadków w?ród badanych
jedynie wymiar teoretyczny – 70% badanych nigdy dot?d nie prowadzi?o rozmów z
funduszem inwestycyjnym.

Firmy IT doceniaj? zalety inwestorów

Respondenci, poproszeni o cen? jak? wag? maj? poszczególne zalety finansowania venture
capital najwy?ej ocenili wsparcie do?wiadczonych doradców wspó?pracuj?cych z funduszem
(71% wskaza? „wa?na” i „bardzo wa?na zaleta”), wsparcie kontaktami zawodowymi,
„otwieranie drzwi” – 79% wskaza?, pomoc w skalowaniu dzia?alno?ci – 78% i wsparcie w
ekspansji mi?dzynarodowej – 72%.

Na pozafinansowe korzy?ci wspó?pracy z funduszem wskazuje Rados?aw Bu?at, CEO Applover, software house’u, który pozyska? inwestora VC „Oprócz samej inwestycji, bardzo wa?ne by?o to, aby inwestycja by?a „smart”, a nie skupia?a si? tylko na „money”. Bardzo dobrze sprawdza si? sie? venture partnerów, od których co jaki? czas mo?emy odbi? nasze biznesowe problemy czy wyzwania, a tak?e nawi?za? wspó?prace zwi?zane z wzajemn? promocj?”.

Obawy software house’ów

Niemal po?owa respondentów poproszona o wskazanie obaw, jakie mog? mie? osoby
zarz?dzaj?ce software house’ami wskaza?a na mo?liwo?? utraty kontroli i decyzyjno?ci w
firmie w zwi?zku z do??czeniem inwestora. W?ród 11% badanych mówi o konieczno?ci
przekazania udzia?ów w zamian za finansowanie i potencjalnych nieadekwatnych
oczekiwaniach funduszy, przede wszystkim dotycz?cych wyników, ale tak?e procesów i
raportowania.

Na chwil? obecn? pokutuje wiele nieuzasadnionych obaw dot. np. kontroli nad spó?k?,
zmiany jej za?o?e? biznesowych czy forsowania decyzji, które s? korzystne jedynie w krótkim terminie. Wyra?nie pokazuje to, ?e potrzebujemy wi?cej edukacji w zakresie wspó?pracy z VC dla potencjalnych beneficjentów, co powinno stopniowo zwi?ksza? liczb? ciekawych inwestycji w tym sektorze dodaje Janiak.

Pe?na tre?? raportu (kliknij)

Udostępnij
Redaktor Brandsit